Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
2 comentarii

Călin Popescu-Tăriceanu ref. propunerea legislativă pentru înființarea Autorității Naționale pentru Interceptarea Comunicațiilor


5 octombrie 2016 | JURIDICE.ro
Secţiuni: Content, Drept constitutional, Drept penal
JURIDICE - In Law We Trust
UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro

Marți, 4 octombrie 2016, Călin Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului României, a dat declarații presei în legătură cu propunerea legislativă pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Interceptarea Comunicațiilor, potrivit unui comunicat al Senatului.

Călin Popescu-Tăriceanu, președinte Senat: „Este vorba de o propunere legislativă care vizează înființarea, organizarea și funcționarea unei autorități independente pentru interceptarea comunicațiilor. După cum știți, există o decizie, relativ recentă, a Curții Constituționale, Decizia nr. 51 din data de 16 februarie 2016, care a hotărât, și citez „Nici o reglementare din legislația națională în vigoare, cu excepția art. 142, alin. (1) din Codul de procedură penală nu conține vreo normă care să consacre expres competența unui alt organ al statului, în afara organelor de urmărire penală, de a efectua interceptări, respectiv de a pune în executare un mandat de supraveghere tehnică.” Lucrul acesta, după cum știți, a determinat Guvernul să adopte o Ordonanță de Urgență care să stabilească modul în care se fac interceptările. Această ordonanță de urgență vine în contradicție cu o prevedere constituțională clară, care spune că – în domeniul legiferării asupra drepturilor și libertăților individuale Guvernul nu poate să opereze cu ordonanțe de urgență, deci ar fi trebuit să vină cu o propunere legislativă în Parlament pe care să o dezbatem. Guvernul a procedat după cum știți și a dat această competență acum și Parchetelor care și-au făcut propriile structuri de interceptări. Reacția pe care nu mă așteptam să o văd a fost, mai degrabă, o surpriză plăcută din partea asociațiilor profesionale ale magistraților, mă refer la cele două asociații, pe care le cunoașteți. Nu vreau să stabilesc o anumită ordine. Asociațiile magistraților din România au elaborat, de curând, un Memorandum privind justiția, care a fost adoptat la începutul lunii septembrie de majoritatea covârșitoare a instanțelor și asociațiilor profesionale și, în acest Memorandum sunt sintetizate o serie de probleme pe care judecătorii și procurorii le-au ridicat față de deturnarea gravă a actului de justiție, față de abuzuri de tot felul dirijate din afara Autorității judecătorești, realități cu care se confruntă nu numai magistrații, dar și cetățenii de rând, adică justițiabilii.Cred că este obligația noastră ca parlamentari să preluăm aceste semnale, extrem de serioase, care denotă o funcționare defectuoasă a justiției și să încercăm să remediem această defecțiune. Citez, în continuare, din cererile, aș spune legitim exprimate în Memorandumul magistraților și anume: „crearea prin lege a unei Autorități civile, subliniez civile, de interceptare care să permită respectarea deplină a standardelor CEDO în privința garanțiilor tehnice și legale justiția trebuie să aibă, ca preocupare esențială, protecția, promovarea și garantarea tuturor drepturilor și libertăților cetățenești, ceea ce în momentul de față, evident, nu se poate asigura asigurarea unei transparențe depline în cooperarea instituțională cu serviciile de informații, cu respectarea strictă a cadrului legal și control jurisdicțional și civil, asupra activității acestora” (…) „Aceasta este o componentă, la care m-am referit, scoaterea de sub incidenţa factorului politic a numirilor în justiţie. Şi a doua propunere concretă, care vine, de data asta, direct în sprijinul cetăţenilor, şi a drepturilor lor, şi a păstrării libertăţilor lor, este înfiinţarea acestei Autorităţi Naţionale de Interceptare, în aşa fel încât să nu se mai întâmple cum s-a întâmplat în trecut, când serviciile serviciile de informaţii au jucat rol de organ judiciar ca nicăieri în lume, să nu vedem că, în acelaşi timp, procuratura face şi interceptări, face şi dosare, şi să vedem că sunt probe care sunt în neregulă, care nu îndeplinesc condiţiile legale cum s-a întâmplat în dosare care au fost prezentate recent. Deci, vreau să intrăm într-o normalitate în care cetăţenii români să se simtă la ei acasă, nu terorizaţi, nu înfricoşaţi, nu în atmosfera care a domnit în România, din păcate, în anii ’50-’60, şi care pare, dacă lucrurile sunt lăsate să evolueze aşa în continuare, să se întoarcă. Deci, în mod concret, când vorbim despre reforma instituţiilor statului şi despre măsurile necesare de corecţie, trebuie să discutăm şi de lucruri practice. Şi acestea sunt lucrurile practice pe care noi, cei de la ALDE, eu, le propun cetăţenilor noştri.

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi ciţi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice


Cont profesional
JURIDICE Comunicare









Subscribe
Notify of
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii
 
Privacy
Politica
Utilizare
Publicare
Despre noi
Secţiuni
Servicii
Contact
© 2003-2023 J JURIDICE.ro