Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Contencios administrativ
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 6 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006
21.10.2016 | Cosmina SIMA


În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 831 din 20 octombrie 2016 a fost publicată Decizia nr. 386/2016 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 6 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, care au următorul cuprins:

Serviciile de utilităţi publice se organizează şi se administrează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind administraţia publică locală, descentralizarea administrativă şi financiară, dezvoltarea regională, finanţele publice locale şi cu respectarea principiilor:
a) autonomiei locale;
b) descentralizării serviciilor publice;
c) subsidiarităţii şi proporţionalităţii;
d) responsabilităţii şi legalităţii;
e) asocierii intercomunitare;
f) dezvoltării durabile şi corelării cerinţelor cu resursele;
g) protecţiei şi conservării mediului natural şi construit;
h) asigurării igienei şi sănătăţii populaţiei;
i) administrării eficiente a bunurilor din proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale;
j) participării şi consultării cetăţenilor;
k) liberului acces la informaţiile privind serviciile publice.

Excepţia a fost ridicată de prim-procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Filiaşi, formând obiectul Dosarului nr. 1.230D/2015 al Curţii Constituţionale. Acesta susține că textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse în art. 120 privind principiile de bază pe care se întemeiază administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale.

Curtea a respins excepția pentru următoarele considerente:

– Referitor la principiul deconcentrării serviciilor publice, Curtea reţine că acesta este un principiu fundamental care stă la baza administraţiei publice din unităţile administrativ-teritoriale, alături de principiile descentralizării şi autonomiei locale, astfel cum rezultă din dispoziţiile art. 120 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, art. 123 alin. (2) din Constituţie stabileşte că: „Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local şi conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice din unităţile administrativ-teritoriale”. Termenul de „deconcentrare” este stabilit prin Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 453 din 25 mai 2006, având potrivit art. 2 lit. j) din lege, următoarea accepţiune: „deconcentrare – redistribuirea de competenţe administrative şi financiare de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale către propriile structuri de specialitate din teritoriu;”. Sub acest aspect, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale (a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 1.257 din 7 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 6 noiembrie 2009), serviciile publice deconcentrate reprezintă „prelungiri în teritoriu ale ministerelor”. Serviciile publice deconcentrate sunt structuri care îndeplinesc atribuţii de putere publică.

– Curtea constată că asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au un regim juridic distinct de structurile de specialitate din teritoriu aparţinând ministerelor ori celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, la care se referă principiul deconcentrării serviciilor publice, prevăzut de art. 120 alin. (1) din Constituţie.

– Curtea reţine că organizarea şi administrarea serviciilor comunitare de utilităţi publice se realizează de către autorităţile administraţiei publice locale direct sau prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind administraţia publică locală. Ca atare, Curtea reţine că organizarea şi administrarea serviciilor publice de către autorităţile administraţiei publice locale prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară are loc cu respectarea principiului autonomiei locale, dispoziţiile art. 120 alin. (1) din Constituţie referitoare la principiul deconcentrării serviciilor publice ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale neavând incidenţă în cauză.

Cosmina Sima

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate