Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

DNA-Târgu Mureș. Abuz în serviciu, uzurpare a funcției. Reținere, control judiciar. UPDATE: Precizări MAI
05.10.2017 | JURIDICE.ro


Vineri, 29 septembrie 2017, Direcția Generală Juridică a Ministerului Afacerilor Interne a arătat că procurorul Direcției Naționale Anticorupție care a efectuat urmărirea penală în dosarul de abuz în serviciu în privința retrocedării clădirilor Colegiului Național „Unirea’ din Târgu Mureș către Biserica Romano-Catolică ar fi omis să sesizeze judecătorul de cameră preliminară cu propunerea de desființare a deciziei de retrocedare, pe baza indiciilor că respectiva Comisie specială de retrocedare ar fi procedat în mod nelegal, potrivit agerpres.ro.

Astfel, deși procurorul a avut indicii potrivit cărora retrocedarea imobilului s-a realizat în mod nelegal, prin intermediul unor înscrisuri pretins falsificate, „nu a dispus nicio măsură de înlăturare a efectelor unui act juridic pretins falsificat în parte sau în integralitatea sa, deși avea această obligație potrivit art. 315 alin (2) lit. d) din Codul de procedură penală, chiar dacă s-a constatat că în cauză există o cauză care împiedică punerea în mișcare a acțiunii penale (…) respectiv împrejurarea că a intervenit prescripția răspunderii penale”.

În acest context, Direcția Generală Juridică a MAI a precizat că formularea unei noi plângeri penale cu privire la infracțiunile mijloc menționate mai sus se impune a fi un prim pas, iar, ulterior, în funcție de modul de soluționare a acesteia, să se pot întreprinde alte măsuri, inclusiv sesizarea instanței civile.

***

DNA-Târgu Mureș. Abuz în serviciu, uzurpare a funcției. Reținere, control judiciar.

Vineri, 4 noiembrie 2016, procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Târgu Mureș au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale şi reţinerea pentru 24 de ore, începând cu data de 3 noiembrie 2016, a inculpatului S. Ș., inspector şcolar general al Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Mureș, cu privire la săvârşirea infracţiunilor de:
abuz în serviciu dacă funcționarul a urmărit obținerea unui folos pentru sine sau pentru altul (2 fapte din care una în formă continuată)
uzurpare a funcţiei (2 fapte).

Inculpatul S. Ș. urmează să fie prezentat la data de 4 noiembrie 2016, Tribunalului Mureș, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

De asemenea, procurorii anticorupție au mai dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și măsura controlului judiciar pentru 60 de zile, începând cu data de 3 noiembrie 2016, față de inculpatul T. Z. J., director al Liceului Teologic Romano-Catolic, cu privire la săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată.

În ordonanţele procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt: 
La data de 29 iulie 2014, Consiliul local al municipiului Târgu Mureş, printr-o hotărâre, a dispus:
– aprobarea alocării sumei de 1.500.000 lei, pentru întreţinerea şi renovarea imobilului în care funcţionează Colegiul Naţional Unirea sub condiţia propunerii de înfiinţare a liceului cu profil teologic Romano-Catolic.
De menţionat că imobilul în care funcţionează Liceul Unirea fusese retrocedat în anul 2004 Arhiepiscopiei Romano-Catolice Alba Iulia, deoarece imobilul a aparţinut cultelor religioase.
Hotărârea Consiliului local al municipiului Târgu Mureş a fost prezentată Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Mureș, în şedinţa Consiliului de administraţie din data de 19 august 2014, când S. Ș., a subliniat că:
– Ministerul Educaţiei Naţionale a fost informat cu privire la conţinutul Hotărârii Consiliului Local Târgu Mureş;
– Ministrul Educaţiei Naţionale a dat aprobare pentru înfiinţarea unei unităţi de învăţământ liceal;
În contextul celor prezentate de către S. Ș., Consiliul de administraţie al ISJ Mureş a votat în unanimitate acordarea Avizului conform pentru înfiinţarea Liceului Teoretic Romano-Catolic.
În realitate, Ministerul Educaţiei Naţionale nu dăduse curs, sub nicio formă, solicitării de înființare a acelei unități de învățământ, dar cu toate acestea, la data de 12 septembrie 2014, inculpatul S. Ș., în calitate de inspector şcolar general al Inspectoratul Școlar Județean Mureș, cu încălcarea prevederilor legale, a emis o decizie prin care a dispus ca:
– începând cu anul şcolar 2014-2015, să se înfiinţeze o nouă unitate de învăţământ, cu personalitate juridică, respectiv, Liceul Teologic Romano-Catolic,
– drepturile şi obligaţiile privind autorizarea de funcţionare provizorie/ acreditarea, personalul angajat, respectiv, didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, se transferă parţial unităţii de învăţământ de stat cu personalitate juridică, respectiv la Liceul Teologic Romano-Catolic.
În aceeași zi, inculpatul S. Ș. a emis o altă decizie prin care începând cu data de 15 septembrie 2014, l-a numit în funcția de director al Liceului Teoretic Romano-Catolic pe inculpatul
T. Z. J.
În continuare, la data de 16 septembrie 2014, Consiliul Local al municipiului Târgu Mureş a emis o hotărâre din care rezulta că înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic va intra în vigoare sub condiţia prezentării din partea I.S.J. Mureş a actului de înfiinţare a acestuia.
Deoarece prevederile Consiliului Local Târgu Mureș nu puteau fi respectate, inculpatul S. Ș., a revenit asupra celor două decizii şi, la data de 27 noiembrie 2014, a emis o alta prin care a amânat termenul prevăzut pentru înfiinţarea Liceului Romano-Catolic, precum și numirea directorului acestui liceu.
Ulterior, la data de 26 ianuarie 2015, ISJ Târgu Mureș a transmis Primăriei avizul conform privind reţeaua şcolară pentru unităţile de învăţământ preuniversitar din Municipiul Târgu Mureş, pentru anul şcolar 2015-2016, emis de inculpatul S. Ș. în care, la poziţia 3 din tabel, a fost cuprins Liceul Teologic Romano-Catolic.
Consiliul de administraţie al Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş nu trebuia să acorde Avizul conform pentru Liceul Teologic Romano-Catolic, în condiţiile în care nu s-au făcut precizări referitoare la modul de înfiinţare a acestuia, la numărul de elevi, la profilul şi la structura unităţii de învăţământ nou înfiinţată prin divizare.

În acest context, la data de 31 august 2015, inculpatul S. Ș. deşi, potrivit normelor legale, nu deţine prerogative care să vizeze înfiinţarea unor unităţi de învăţământ preuniversitar şi nici prerogative pe linia autorizării provizorii de funcţionare ori acreditării unor astfel de unităţi de învăţământ a dispus:
– înfiinţarea Liceului Teologic Romano-Catolic,
– transferarea unor clase de la Colegiul Naţional „Unirea” la acest nou liceu,
– transferarea autorizării de funcţionare provizorie/acreditarea acordate de MENCS către unitatea şcolară nou înfiinţată.
Astfel, inculpații S. Ș. și T. Z. J., în calitățile menționate mai sus, pentru anii şcolari 2015 – 2016 şi respectiv 2016 – 2017, cu încălcarea dispoziţiilor legale, au permis și permit în continuare cu bună știință funcţionarea Liceului Teologic Romano-Catolic Târgu Mureş, cunoscând că această unitate de învăţământ nu a fost autorizată.
Astfel, inculpaţii, au vătămat interesele legitime ale unităţilor şcolare şi ale celor 328 elevi, care, în tot anul şcolar 2015 – 2016, au funcţionat în cele 12 clase, fără a exista vreo autorizare provizorie de funcţionare sau acreditare, aşa încât, cursurile şcolare pe care le-au urmat nu erau recunoscute.
De altfel, constatând nerespectarea prevederilor legale în materie de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ în judeţul Mureş, Instituţia Prefectului judeţului Mureş a atacat în instanţă, în contencios administrativ Hotărârea consiliului local nr. 271 din 16 septembrie 2014, ce prevedea înființarea acestei noi unități.
La data de 13 martie 2015, (dosar nr. 3955/102/2014) Tribunalul Mureş a dispus anularea Hotărârii sus menţionate, această măsură fiind menţinută şi de Curtea de Apel Târgu Mureş la data de 3 februarie 2016.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul T. Z. J., trebuie să respecte următoarele obligații:
– să se prezinte la organul de urmărire penală, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanța de judecată ori de câte ori este chemat,
– să informeze de îndată Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Târgu Mureș și organul de poliție desemnat cu supravegherea cu privire la schimbarea locuinței,
– să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea lor conform programului de supraveghere întocmit sau ori de câte ori este chemat,
– să nu depășească limita teritorială a României, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Târgu Mureș,
– să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar,
– să nu exercite profesia în exercitarea căreia a săvârșit fapta și să nu intre în incinta Liceului Teologic Romano-Catolic,
– să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme.

Inculpatului T. Z. J. i s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.

Inculpaților li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.

Punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

:: sursa: www.pna.ro

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate