Secţiuni » Articole » Opinii
Opinii
Condiţii de publicare
Banner BA-01
Banner BA-02
Articole Opinii SELECTED
16 comentarii

Jihadul judiciar împotriva tehnologiei (cazul UBER)

6 decembrie 2016 | Razvan Nicolae MICUL

Apariția UBER în România a stârnit reacția promptă a sistemului judiciar. O hotărâre recentă de la Cluj chiar interzice deservirea utilizatorilor aplicației. Acest „leagăn al tehnologiei” numit Cluj Napoca este printre puținele cazuri de pe mapamond unde este cenzurată o aplicație informatică. Problematica nu este una legală, ci de viziune și gândire critică. Dreptul este o știință vie, care ar trebui să avanseze odată cu progresul tehnologic al societății, deseori însă rezistențele și inerțiile din sistem refuză să progreseze sau să accepte schimbarea. Am căutat să mă edific asupra subiectului dialogând cu doi taximetriști. Cei doi pensionari, posesori a două dacii Logan cu peste 350.000 km la bord, povesteau despre activitățile ilicite UBER care îi lasă fără clienți. I-am întrebat care este motivul pentru care consideră că acest serviciu nu este legal. Răspunsul a fost prompt, nu au autorizație taxi și nu realizează demersurile birocratice pe care taximetristul este obligat să le realizeze. Mai exact, UBER nu este condiționat de întregul traseu al șpăgilor cotizate de taximetrist la fiecare 6 luni. Un întreg ecosistem administrativ atârnă de ciubucul bianual plătit de acesta. Testări psihologice, verificare ITP, certificat de agreare emis de RAR, certificat de operator radiotelefonist pentru dispeceri, certificat de competență profesională pentru șofer, ștampilă pe timbru, înregistrare ca persoană juridică sau PFA, plata taxei de dispecerat, Șamd. Practic industria taxi hrănește un ecosistem administrativ devenit redundant. Acest sistem se luptă pentru supraviețuire.

Un lucru este cert, învingătorul disputei cu taximetria tradițională vor fi aplicațiile pentru ride sharing și car pooling. În orașe precum Los Angeles sau New York industria taxi a fost decimată de UBER sau Lyft, iar mulți taximetriști au migrat spre aceste soluții. UBER excelează la cost, confort și customer service, în comparație cu Daciile obosite care își fac veacul prin Gara de Nord. În câțiva ani șoferii vor deveni redundanți. UBER „învață” de la utilizatorii săi echivalentul a 100 de milioane de mile conduse pe zi, percepe în fiecare zi trasee, calculează consumuri și costuri, este „educat” de fiecare utilizator al aplicației. În esență UBER va acumula atât de multă informație încât șoferii săi vor deveni redundanți și vor fi înlocuiți de mașini autonome (asta deja se întâmplă aici și se va întâmplă în curând în Europa).

Cu adevărat uluitoare vor fi schimbările preconizate pentru următorii 10 ani. Apariția vehiculelor pentru transport autonome (deja utilizate în SUA), conceptul internet of things (o explicație aici), conceptul „work on demand” sau „UBER-izarea” forței de muncă (conferința Future of Work aici). Schimbările care vor avea loc în următorii 10 ani vor fi cu adevărat uluitoare. Profesioniștii dreptului trebuie să avanseze această știință spre noile provocări. Cum vom proteja intimitatea și viața privată în această nouă eră a tehnologiei, care vor fi instrumentele, cum vom găsi și legifera justul echilibru între interesul comun și cel particular, cum ne vom adapta noilor structuri tehnologice care vor implica un nou model litigant? Mai mult ca oricând trebuie să înțelegem că lumea se schimbă, iar aceste schimbări vor fi de o magnitudine greu de cuantificat acum. Cu certitudine făurirea de grile nu va încuraja sau dezvolta skill-urile pe care profesionistul dreptului trebuie să le aibă în anii ce vor urma.

Răzvan Nicolae Micul

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership