Achizițiile de software din ministere în atenția Corpului de Control al Primului-ministru
7 decembrie 2016 | JURIDICE.ro

Luni, 5 decembrie 2016, Corpul de Control al Primului-ministru a efectuat o acțiune de documentare cu privire la achizițiile de produse software realizate, în perioada 01.01.2011 – 31.07.2016, la nivelul ministerelor Guvernului României și unităților aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora, potrivit unui comunicat al Guvernului.
S-a pua accent pe:
– situația la zi a contractelor privind achizițiile de produse software realizate de către aceste entități publice aflate în competența de control a Corpului de control al primului-ministru
– stadiul execuției contractelor privind achizițiile de produse software, precum și
– identificarea eventualelor situații de nefuncționare/neutilizare/expirare a produselor/licențelor software achiziționate de entitățile publice sus-menționate.
Corpul de Control al Primului-ministru a solicitat informații cu privire la achizițiile de produse software de la următoarele ministere: Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice; Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri; Ministerul Afacerilor Externe; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale; Ministerul Apărării Naționale; Ministerul Culturii; Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice; Ministerul Energiei; Ministerul Finanțelor Publice; Ministerul Fondurilor Europene; Ministerul Justiției; Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor; Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice; Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională; Ministerul Sănătății; Ministerul Tineretului și Sportului; Ministerul Transporturilor; Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic și Departamentul pentru Relația cu Parlamentul și al unităților aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora.
19 entități publice au achiziționat produse și licențe software și au încheiat peste 10.000 de contracte/comenzi, în valoare totală de 3.733.043.559,97 RON, cu TVA, pentru care a fost plătită suma totală de 3.131.204.615,99 RON, cu TVA.
De asemenea, legat de stadiul executării contractelor privind achizițiile de produse software, s-a constatat că au fost finalizate aproape în totalitate, produsele software achiziționate fiind instalate/utilizate în incinta entităților, însă, au fost identificate și anumite situații de nefuncționare/neutilizare a acestora de către entitățile publice. Astfel, un număr de 9 entități publice împreună cu unitățile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au plătit suma de 110.290.733,41 RON pentru produse/licențe software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultăți în exploatare sau cu defecțiuni, din diverse cauze.
Corpul de Control al Primului-ministru propune:
– aprofundarea acțiunii de documentare, în următoarele 12 luni,
– înființarea unei structuri specializate de control și management la nivel central, precum și la nivelul fiecărui minister, cu atribuții în monitorizarea achizițiilor, respectiv în implementarea și utilizarea produselor software de către toate structurile administrației publice.