Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Reducerea cotelor de TVA şi Directiva 2006/112/CE
20.12.2016 | Geoni-Gheorghe DUMBRAVĂ

JURIDICE - In Law We Trust
Geoni-Gheorghe Dumbravă

Geoni-Gheorghe Dumbravă

Odată cu ratificarea tratatului privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană prin Legea nr. 157/2005, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 465 din 1.06.2005, coroborată cu art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţia României, a fost instituit un efect direct al tratatului, prin preeminenţa dreptului comunitar faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, preeminenţă garantată de către puterea legislativă, executivă şi judecătorească.

Obligaţia respectării dispoziţiilor cuprinse în tratatele ratificate de statul român rezultă inclusiv din dispoziţiile art. 11 alin. (1) din Constituţia României, conform cărora statul român se obligă să îndeplinească întocmai şi cu bună-credinţă obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.

Începând cu data aderării (01.01.2007), a devenit obligatoriu pentru statul român respectarea aşa-numitului „acquis comunitar” – astfel cum este definit prin art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1367/2000, privind constituirea şi funcţionarea grupului de lucru pentru studierea concordanţei dispoziţiilor şi principiilor Constituţiei României cu acquisul comunitar, în perspectiva aderării României la Uniunea Europeană, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 30 din 17/01/2001 – conform căreia acesta include, între alte acte normative, dispoziţiile Tratatului instituind Comunitatea Europeană, semnat la 25 martie 1957 la Roma, şi ale Tratatului privind Uniunea Europeană, semnat la 7 februarie 1992 la Maastricht, ambele republicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. C 340 din 10 noiembrie 1997.

Directivele comunitare sunt acte normative ale UE care, conform art. 288 TFUE teza a treia (fostul articol 249 TCE) sunt obligatorii, din punctul de vedere al rezultatului ce trebuie obţinut, pentru toate statele membre cărora li se adresează, dar care lasă alegerea formei şi a metodelor la latitudinea autorităţilor naţionale.

Una din directivele europene cu efect în materia reglementărilor fiscale la nivelul României o reprezintă Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.

Potrivit art. 98 alin. (2) şi art. 99 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, rezultă faptul că aşa-numitele “ cote reduse” în materia TVA se aplică numai livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii din categoriile prevăzute în anexa nr. III din directivă, iar nivelul cotei reduse nu poate fi mai mic de 5%.

Din parcurgerea celor 21 de poziţii din lista livrărilor de bunuri şi prestări de servicii cărora le pot fi aplicate cotele reduse prevăzute la articolul 98 din directivă  (anexa III din directivă), rezultă fără nici un dubiu faptul că reducerea TVA la serviciile de publicitate de la 20% la 9% (preconizată a fi introdusă  începând cu data de 1 martie 2017) nu este enumerată printre cele 21 de poziţii mai sus menţionate, făcând practic imposibilă o astfel implementare fără a intra în coliziune cu directiva mai sus menționată.

Din analiza celor 21 de poziţii din lista livrărilor de bunuri şi prestări de servicii (anexa III din directivă) cărora le pot fi aplicate cotele reduse prevăzute la articolul 98 din directivă, rezultă faptul că la poziţia 10 figurează “livrarea, construirea, renovarea şi transformarea locuinţelor, ca parte a politicii sociale”.

Dispoziţiile art. 291 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal prin care sunt taxabile cu 5% livrările de locuinţe, ca parte a politicii sociale, sunt dispoziţii compatibile întru totul cu norma comunitară, iar o eventuală reducere a TVA de la 5% la 0%,  ar duce practic la încălcarea prevederilor art. 99 alin. (1) şi a titlului IX-Scutiri din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.

Astfel de propuneri venite din partea actorilor politici (vezi pagina 26 din acest document) trebuie eliminate, întrucât aplicarea lor ar avea consecinţa declanşării unei posibile procedurii de infringement și a unei penalizări din partea UE.

Geoni-Gheorghe Dumbravă 
Consultant fiscal



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.