Pentru comunicare profesională JURIDICE.ro recomandă Infinit PR
TOP LEGAL
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Scrisoare deschisă trimisă la Ministerul Finanţelor Publice, Guvern şi Parlament (III)

09.01.2017 | Daniel UDRESCU
Daniel Silviu UDRESCU

Daniel Udrescu

*Prima parte a articolului o puteți accesa aici. Partea a doua o găsiți aici.

În data de 24 octombrie 2016 am trimis o scrisoare deschisă Ministerului Finanţelor Publice, Guvernului şi Parlamentului. De la Parlament şi de la Guvern am primit adrese că materialul meu a fost trimis către Ministerul Finaţelor Publice. S-a schimbat Guvernul, s-a schimbat Codul fiscal de două ori, prin O.U.G. nr. 84/2016 şi O.U.G. nr. 3/2017, ambele modificări afectând Bugetul Public Naţional, deci având nevoie de o Lege de modificare a Bugetului Public Naţional, deci şi domnul Cioloş, şi domnul Grindeanu comiţând acte publice de abuz în serviciu, ordonanţele fiind emise într-un mod neconstituţional.

ANAF nu are o procedură cu privire la adresa trimisă şi nici astăzi nu a putut să explice ce se va întâmpla cu persoanele fizice plătitoare de TVA, dacă li se va anula codul de TVA sau vor fi înregistrate ca PFA. Ce facem? Clienţii mei vor răspunsuri pe care nu le am. Ce fel de sfat pot să dau dacă legea nu este clară?

Domnul Grindeanu a modificat art 111 alin. (1), în sensul în care venitul impozabil se stabileşte prin deducerea din valoarea tranzacţiei din PATRIMONIUL PERSONAL a sumei neimpozabile de 450.000 lei, diferenţa fiind impozabilă cu 3%. ATÂT. În rest rămâne aceeaşi problemă:

– Dacă un dezvoltator imobiliar vinde apartamentul avem o tranzacţie din patrimoniul personal sau o activitate independentă?

– Cum se face reîncadrarea din patrimoniul personal în patrimoniul afacerii? La art. 111, nu avem prevedere.  Art. 67 – Definirea veniturilor din activități independente nu are o prevedere expresă:

(1) Veniturile din activități independente cuprind veniturile din activități de producție, comerț, prestări de servicii, veniturile din profesii liberale și veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activități adiacente.

Spre deosebire de art. 316 alin. (1), care vorbeşte de activități economice pentru care se aplică regimul de TVA, art. 7 vorbeşte despre orice activitate pentru care se aplică regimul de impozitare. Dacă acest lucru ar fi adevărat, orice vânzare din patrimoniul personal ar fi activitate independentă şi Categoria şi Definirea venitului din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal nu ar mai fi necesare. Numai că, din punctul de vedere al Codului fiscal, Categoria venitului din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal este una expresă, având toate tranzacţiile ce se află pe tărâmul PATRIMONIULUI PERSONAL impozitate special conform prevederilor art. 111.

– Dacă nu este tranzacţie din patrimoniul personal se aplică impozit pe profit de 16%, CAS şi CASS, pentru că nu mai suntem în regimul art. 111 alin (1)? Cum? Pentru orice tranzactie, indiferent dacă este o construcţie veche sau un teren agricol?

– O nouă neclaritate apare prin O.U.G. nr. 3/2017. Dacă suma neimpozabilă de 450.000 lei se aplică şi pentru netaxarea cu 5% pentru TVA? Neimpozabil în secţiunea impozitului pe venit, nu este valabil cu privire la secţiunea de TVA, Codul fiscal având nevoie de o prevedere expresă. Oricum tranzacţiile din patrimoniul personal erau scutite de plata TVA. Dar tranzacţiile de la o persoană fizică plătitoare de TVA din patrimoniul personal, dacă intră în categoria activităţilor independente, nu pot fi scutite de la plata TVA.

Reluăm situaţia de fapt trimisă la analiză, pentru care Ministerul finanţelor Publice nu a răspuns din data de 24 octombrie 2016 – Sunt un contribuabil înregistrat cu cod de TVA. În perioada 2011–2015, am fost verificat de ANAF şi nu mi-a fost reîncadrat impozitul pe venit sau contribuţiile, decontul de TVA fiind corect întocmit. În 2016, construiesc un imobil pe terenul aflat în patrimoniul personal. Dezmembrez patrimoniul personal în mai multe unităţi pe care le vând. Întrebare: – Ce obligaţii am cu privire la impozitul pe venit, CAS şi CASS?

În decembrie am vrut să înregistrez un client ca persoană fizică plătitoare de TVA. Am fost refuzat şi trimis la Registrul Comerţului să îl înregistrez ca PFA. Am solicitat temeiul legal. Un funcţionar public m-a trimis la plimbare, refuzând să îmi elibereze o înregistrare la registratură. La ANAF Ilfov, oameni mai pragmatici aşteaptă o soluţie legală şi nu s-a luat o decizie. În Mureş, Braşov şi Sibiu deja s-au început controalele sub aceeaşi schemă pentru care domnului Blejnar i se pregăteşte o plângere penală. În lege nu am văzut nimic nou, excepţie făcând Legea nr. 182/2016 pentru aprobarea O.U.G. nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, publicată în M.Of. nr. 828/19.10.2016, Lege care nu aduce prea multă claritate. Cu alte cuvinte, ANAF dă cu băţul în baltă în loc să modifice cât mai clar, pentru ca tot ce a făcut până acum în controalele fiscale să rămână valid.

Zvonurile pe care angajaţii ANAF le împrăştie, că de la anul se vor anula CIF-urile la persoanele fizice plătitoare de TVA şi că toţi dezvoltatorii vor fi PFA, sunt nişte metode demne de milă. Este ANAF o instituţie ridicolă? Adică se preferă zvonuri sau, dacă este adevărat, o nouă nebunie cu cozi, în loc de o decizie normală?

Mă întreb, oare chiar nu se poate da o lege clară? De ce trebuie să mă înscriu ca PFA, să plătesc pentru o autorizare pe care peste 50% din dezvoltatori nu o pot obţine fie că nu au studii, fie că nu pot, fie că au antecedente peste care cazierul fiscal nu trece. Şi atunci preferăm o lege proastă, care va aduce numai probleme. Mai mult, poate cea mai mare tâmpenie este să-i spui unui dezvoltator să-şi estimeze veniturile pe formularul 220. Cu corupta primărie, autorizaţiile întârzie cu anii, iar erorile de înregistrare la Cartea Funciară pot să transforme o înregistrare în coşmar.  Drept pentru care o construcţie cu 3-4 etaje poate să ia şi 3 ani de la cumpărarea terenului până la ultimul apartament vândut. Deci, într-un an poţi să ai zero venituri cu costuri, în anul doi şi mai multe costuri cu un pic de venituri şi abia în anul 3 să faci profit. Întrebarea este cum declari pe formularul 220? Industria construcţiilor este atât de puţin înţeleasă.

Eu aş modifica legea în următorul fel: Din 2017, orice imobil vândut în primii doi ani de la construire (sau de la dobândire, pentru terenuri, curţi, construcţii), în afara celui folosit ca reşedinţă sau casă de vacanţă, va fi reîncadrat ca activitate economică şi va urma tratamentul fiscal al activităţii independente.

Prin această prevedere aş elimina necesitatea încadrărilor de tip PFA şi aş putea impozita cu 16% activitatea unei persoane fizice, care doreşte să-şi păstreze independenţa persoanei fizice, fără formă de organizare. În acest fel aş păstra CIF-urile pentru TVA, la depăşirea plafonului de TVA, fără să par un idiot. Ieri era în regulă să fiu persoană fizică plătitoare de TVA, mâine trebuie să fiu PFA şi ce a fost ieri nu se mai aplică. În mod normal, lacunele Codului fiscal ţin de modul de a expune clar. La articolul 111, se poate clarifica TRANSFORMAREA DE CATEGORIE cu un set de reguli care transformă patrimoniul personal în patrimoniul afacerii cu trimitere la impozitarea veniturilor obținute din transferul bunurilor imobile din patrimoniul afacerii, ce vor fi impozitate conform regulilor prevăzute art. 67 – Venituri din activităţi independente.

Daniel Udrescu


Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Scrisoare deschisă trimisă la Ministerul Finanţelor Publice, Guvern şi Parlament (III)”

  1. Am primit un comentariu care spune tot:

    Daca adrese emise de ANAF nu au nici o valoare, inseamna ca EMITENTUL ca institutie nu are nici o valoare? Atunci sa desfinteze serviciul metodologie care dezinformeaza in loc sa informeze.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


 Abonare newsletter | Corporate | Membership

.