Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Drept penal Jurisprudența ÎCCJ-DCD SELECTED Studii Universitaria
2 comentarii

Din nou despre art. 7 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție

10 ianuarie 2017 | Valerian CIOCLEI
Valerian Cioclei

Valerian Cioclei

Am formulat recent o opinie juridică în legătură cu o problemă de drept privind interpretarea art. 7 din Legea nr. 78/2000, în care am ajuns la concluzia că: în interpretarea și aplicarea variantei agravate a art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție (variantă în vigoare anterior anului 2014) nu este suficient ca făptuitorul să aibă ca atribuții de serviciu constatarea ori sancționarea contravențiilor, ci reținerea variantei agravate este condiționată de săvârșirea infracțiunii de luare de mită în legătură cu atribuțiile de serviciu privind constatarea ori sancționarea contravențiilor.

Am fost onorat să constat că punctul meu de vedere a trezit interes și chiar a născut o opinie contrară. Salut și respect această opinie și nu intenționez să intru într-o polemică pe subiectul cu pricina. Având însă în vedere că „miza” este foarte importantă, urmând a se pronunța o hotărâre prealabilă pentru dezlegarea problemei de drept în discuție, vreau să fac doar două scurte precizări, pentru a mă asigura că am fost bine înțeles.

O primă precizare este aceea că, în opinia juridică menționată, m-am exprimat exclusiv cu privire la luarea de mită și la varianta agravată a acesteia, care se referă la atribuțiile de serviciu privind constatarea ori sancționarea contravențiilor. Am răspuns punctual la problema de drept ridicată, așa cum a fost formulată de instanța care a făcut sesizarea, respectiv: „Dacă în interpretarea și aplicarea formei agravante a art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și  sancționarea faptelor de corupție ( formă în vigoare anterior anului 2014) este suficient ca făptuitorul să aibă ca atribuții de serviciu constatarea ori sancționarea contravențiilor, indiferent dacă infracțiunea de luare de mită nu are legătură cu atribuțiile de serviciu privind constatarea ori sancționarea contravențiilor, sau reținerea formei agravante este condiționată de săvârșirea infracțiunii de luare de mită în legătură cu atribuțiile de serviciu privind constatarea ori sancționarea contravențiilor”. În sensul celor de mai sus este de precizat un aspect important, respectiv faptul că art. 7 din Legea nr. 78/2000, în forma în vigoare anterior anului 2014, reglementa distinct ipoteza luării de mită, în alin. (1), față de cea a traficului de influență, în alin. (3).

Nu am analizat problema în raport cu infracțiunea de trafic de influență, la care se face o extrapolare nejustificată în opinia contrară menționată. Nici nu se putea face o astfel de analiză, având în vedere că, așa cum am precizat mai sus, art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000, în forma la care se referă chestiunea de drept, privește exclusiv infracțiunea de luare de mită. În legătură cu infracțiunea de trafic de influență și cu aplicarea variantei agravate corespondente, analiza trebuie să fie una diferită, deoarece există o diferență de fond față de infracțiunea de luare de mită. Astfel, în timp ce luarea de mită este o infracțiune de serviciu și se raportează la atribuțiile de serviciu ale subiectului activ, traficul de influență este o infracțiune în legătură cu serviciul, la care subiectul activ nu este circumstanțiat și, ca atare, fapta nu se referă la vreo atribuție de serviciu a acestuia, ci are legătură cu atribuțiile de serviciu ale unui terț – funcționar/public ( distincția făcută în doctrină pe vechiul Cod penal, între infracțiunile de serviciu și cele în legătură cu serviciul se păstrează, chiar dacă noul Cod se referă la infracțiuni de corupție și, separat, de serviciu). Prin urmare, faptul că în cazul traficului de influență, varianta agravată ar putea fi reținută exclusiv în virtutea calității subiectului activ (este de discutat), reprezintă o altă analiză, irelevantă pentru ipoteza luării de mită.

O a doua precizare este aceea că, deși în opinia juridică menționată m-am referit cu precădere la situația existentă sub incidența legii vechi, așa cum o cerea problema de drept ridicată, am adăugat că soluția este valabilă și în forma actuală a legii, în ipoteza atribuțiilor de serviciu privind constatarea ori sancționarea contravențiilor, din aceleași raționamente. Am făcut această precizare pentru a preîntâmpina o nouă (falsă în opinia mea) problemă de drept, cu conținut identic, în raport cu textul actual al art. 7 din Legea nr. 78/2000.

Precizez cu acest prilej că, pentru infracțiunea de luare de mită (și nu discut decât despre această infracțiune), soluția propusă de mine în opinia juridică menționată este valabilă și în cazul celorlalte categorii de subiecți activi la care se referă art. 7 din Legea nr. 78/2000, în varianta actuală. Să luăm exemplul judecătorului, la care s-a referit și opinia contrară menționată, considerând că acesta va răspunde, în orice situație în care comite infracțiunea de luare de mită, în baza variantei agravate de la art. 7 lit. b), teza I din Legea nr. 78/2000. După părerea mea, judecătorul va răspunde pentru luare de mită în varianta agravată în discuție, doar în ipoteza în care fapta sa are legătură cu atribuțiile de judecător pe care le are. Ar fi cu totul nejustificat, ba chiar absurd aș putea spune, să se rețină varianta agravată, spre exemplu, în cazul judecătorului care comite infracțiunea de luare de mită, în legătură cu eventualele sale atribuții de cadru didactic, în cazul în care are astfel de atribuții…

Atrag atenția că luarea în calcul exclusiv a calității subiectului activ, indiferent de condițiile obiective ale infracțiunii, atunci când acestea există și au legătură cu respectiva calitate, ar putea conduce la soluții absurde și în cazul altor infracțiuni.
09.01.17

Prof. univ. dr. Valerian Cioclei
Facultatea de Drept, Universitatea din București, Departamentul de Drept penal

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership