Întrebare preliminară cu privire la criteriile de atribuire. UPDATE: hotărârea CJUE (dreptul Uniunii nu se opune)
24.09.2018 | Mihaela MAZILU-BABEL

24 septembrie 2018: Curtea declară:
1) Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE trebuie interpretată în sensul că nu se opune unei legislații naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care permite autorităților contractante să impună în caietul de sarcini al unei atribuiri de contract potrivit unei proceduri deschise cerințe minime cu privire la evaluarea tehnică, astfel încât ofertele depuse care nu ating un punctaj minim predeterminat la finalul acestei evaluări sunt excluse de la evaluarea ulterioară realizată atât pe baza unor criterii tehnice, cât și pe baza prețului.
2) Articolul 66 din Directiva 2014/24 trebuie interpretat în sensul că nu se opune unei legislații naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care permite autorităților contractante să impună în caietul de sarcini al unei atribuiri de contract potrivit unei proceduri deschise cerințe minime cu privire la evaluarea tehnică, astfel încât ofertele depuse care nu ating un punctaj minim predeterminat la finalul acestei evaluări sunt excluse din fazele ulterioare ale atribuirii contractului, și aceasta indiferent de numărul de ofertanți rămași.(s.n. – M.M.-B.)
***
25 ianuarie 2017: Autoritatea administrativă de soluționare a contestațiilor la achiziții publice dintr-o anume regiune spaniolă se întreabă cu privire la criteriile de atribuire aplicate de o autoritate contractantă (C-546/16)
Situația de fapt:
1. apropierea legislațiilor;
2. achiziții publice;
3. în temeiul unei legislații sau practici de interpretare naționale se permite autorităților contractante să stabilească în caietul de sarcini aferent unei proceduri de atribuire deschise criterii de atribuire aplicabile în etape eliminatorii succesive pentru ofertele care nu depășesc un punctaj minim prestabilit;
4. necesitatea de a afla dacă dreptul UE s-ar opune unei astfel de legislații sau practici de interpretare;
5. apoi, și în subsidiar, se utilizează în cadrul procedurii deschise respectivul sistem al criteriilor de atribuire aplicabile în etape eliminatorii succesive, astfel încât în ultima etapă nu rămân suficiente oferte pentru a putea asigura o concurență reală;
6. necesitatea de a afla dacă dreptul UE s-ar opune și unei astfel de utilizări;
7. clauză în care factorul preț este evaluat numai în cazul ofertelor care au obținut 35 din 50 de puncte în etapa privind criteriile tehnice;
8. necesitatea de a afla dacă dreptul UE nu s-ar opune unei astfel de clauze deoarece se poate susține că:
8.1. nu asigură o concurență reală
sau
8.2. eludează obligația de atribuire a contractului ofertei cu cel mai bun raport calitate/preț.
Dispoziții incidente:
1. Directiva 2014/24/UE
versus
2. articolul 150.4 din TRLCSP