Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

ANP. Declarația Directorului General ref. situația penitenciarelor
25.01.2017 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Drept penal
JURIDICE - In Law We Trust

Vineri, 20 ianuarie 2017, Administrația Națională a Penitenciarelor a dat publicității declarația susținută de Directorul General referitoare la situaţia penitenciarelor, potrivit unui comunicat al ANP:

1. Situaţia spaţiilor preluate în perioada 1998-2016 de la toate instituţiile publice
În perioada 1998–2016 au fost preluate de la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, precum și de la alte instituții un număr de 12 foste unități.

Dintre acestea, 4 reprezintă teren fără clădiri, 8 au în componență clădiri cu diferite destinații.

Aceste spații nu pot fi populate cu persoane private de libertate în perioada imediat
următoare, deoarece:
– clădirile existente sunt în proporție de 70-80% degradate, iar configurarea lor nu respectă cerințele minime de siguranță și securitate privind cazarea persoanelor private de libertate;
– este necesară expertizarea tehnică a acestor spații pentru stabilirea gradului de rezistență și stabilitate;
– transformarea acestor spații presupune lucrări ample de construcții și instalații, prin investiții și intervenții;

Pentru transformarea unei unități în spații de cazare prin demararea și finalizarea unei investiții perioada estimată este de 3-4 ani.

2. Situaţia celor 10 imobile puse la dispoziţie în 2016 de către MApN şi evaluările realizate
Totodată, în perioada 2015–2016, Ministerul Apărării Naționale a comunicat Administrației Naționale a Penitenciarelor un număr de 10 posibile unități militare (Reșița, Lugoj, Hanu Conachi – jud. Galaţi, Tecuci, Râmnicu Sărat, Piatra Neamț, Lunca de Sus – jud. Harghita, Sighișoara, Aiud) care ar putea face obiectul transferului în vederea transformării ca spații de detenție.

Toate aceste unități au în componență clădiri cu diferite destinații.

În urma vizualizării acestora, de către personalul Administrației Naționale a Penitenciarelor, a rezultat că:
– majoritatea se află în stare de degradare de aproximativ 70-80%;
– nu pot fi imediat populate cu persoane private de libertate;
– se impun lucrări ample de construcții și instalații prin investiții și intervenții;
– la 3 unități se impune defrișarea a circa 80% din suprafața locației.

3. Locuri noi pentru cazarea persoanelor private de libertate
În anul 2016 – au fost finalizate 679 locuri noi de cazare prin lucrări de investiții și reparații curente (Craiova – 24, Găești – 208, Gherla – 60, Botoșani – 36, București Rahova – 155, CE Târgu Ocna – 18, CE Buziaș – 46, Oradea – 32, Spital Dej 6, Slobozia – 4, Timișoara – 50, Tulcea – 40).

De asemenea, s-au realizat lucrări de reparaţii curente la nivelul a 2.657 camere de deţinere.

În anul 2017 se va finaliza modernizarea unui număr de 200 locuri (Penitenciarul Bacău).

4. Situaţia spaţiilor modernizate în 2016 privind cazarea persoanelor private de libertate
Lucrările de reparații curente au reprezentat, în anul 2016 față de anul 2015, o creștere de 203,92% pentru condiții de detenție, astfel:
– Valoare lucrări pentru îmbunătățirea condițiilor de detenție 2016: 7.769.558 lei
– Valoare lucrări pentru îmbunătățirea condițiilor de detenție 2015: 3.810.000 lei

Acestea au constat în reabilitări instalaţii sanitare, electrice, termice, alimentare cu apă, zugrăveli, vopsitorii, înlocuiri obiecte sanitare, tâmplărie (uşi şi ferestre), atât la nivelul camerelor de detenţie, cât şi la nivelul grupurilor sanitare.

5. Situaţia deţinuţilor decedați în 2016 în penitenciar prin comparație cu rata deceselor în ţară, raportat la 1000 de locuitori
– În anul 2016, corespunzător unui efectiv mediu de 27984 de persoane aflate în custodia ANP, s-au înregistrat un număr de 98 decese respectiv 3,5 la mia de deţinuţi. Acest număr este de aproximativ 3 ori mai mic decât în populaţia generală, dacă ne raportăm la statistica oficială a Institutului Naţional de Statistică, corespunzător anului 2015 (11,7 decese la mia de locuitori).
– Trebuie precizat că, la nivelul administraţiei penitenciare, numărul de persoane private de libertate custodiate în anul 2016 a fost 40712. Acest aspect este important pentru a înţelege că numărul celor care sunt în răspunderea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor într-un an este mult mai mare decât efectivul mediu numeric la care v-am prezentat cifrele de mai sus.
– Decesele au avut ca şi cauze principale afecţiunile medicale cronice/cazuri în fază terminală. Astfel, din cele 98 de cazuri, 31 au avut ca şi cauză a decesului boli neoplazice, ceea ce reprezintă 31,63% din totalul deceselor în 2016. Comparativ cu anul 2015 unde din totalul de 113 decese, 41 au avut ca si cauză boli neoplazice, ceea ce reprezintă 36,28% din total.
– Decese prin suicid au fost 11 cazuri (3,95 la 10.000 deținuți) în anul 2016 faţă de anul 2015 când s-au înregistrat 10 cazuri.

Din acest punct de vedere, din statistica oficială a Consiliului Europei rezultă că sistemul penitenciar românesc se află mult sub rata incidenţei suicidului la nivel European.

Câteva exemple privind statistica aferentă anului 2013:
– Norvegia 30 / 10000
– Franţa 12,4 / 10000
– Belgia 11 / 10000
– Spania 10 / 10000
– Portugalia 9.1 / 10000
– Germania 7,4 / 10000

6. Situaţia fondurilor returnate la rectificări pe titluri şi cauze principale
– Prevederea bugetară inițială din subvenții la titlul I Cheltuieli Personal a fost în sumă de 848.157.000 lei, diminuarea totală din cursul anului a fost de 109.321.000 lei, astfel: 45.164.000 lei la prima rectificare bugetară, 61.815.000 lei la a doua rectificare bugetară, 1.005 mii lei la fondul de rezervă aflat la dispoziția guvernului și 1.337 mii lei restituire de subvenție deschisă și neutilizată, rezultând o execuție bugetară raportată la bugetul inițial în procent de 88%.

Cauză principală:
Diminuarea bugetului s-a datorat dinamicii de personal din anul 2016, astfel, deși numărul persoanelor intrate în sistem a fost de 1.424, ieșirile din sistem au fost în număr de 1.940, depășind cu 725,6% media anilor anteriori care se situa la aproximativ 235 pierderi/an.

– Prevederea bugetară inițială din subvenții la titlul II cheltuieli cu Bunuri și Servicii a fost în sumă de 183.466.000 lei, iar diminuarea totală din cursul anului a fost de 16.663.000 lei, astfel: 9.351 mii lei la rectificarea a doua, 3.259 mii lei la fondul de rezervă aflat la dispoziția guvernului, 4.053 mii lei restituire de subvenție deschisă și neutilizată, rezultând o execuție bugetară raportată la bugetul inițial în procent de 91%.

Cauze principale:
Diminuarea prevederilor bugetare inițiale la acest titlu de cheltuieli se datorează:
– economiilor înregistrate ca urmare a semnării noilor acorduri cadru centralizate pentru energie electrică și gaze naturale;
– economiilor înregistrate la achizițiile de utilități ca urmare a creșterii numărului de unități penitenciare care au fost încadrate în categoria unități furnizoare de servicii sociale, fiind scutite de la plata accizelor;
– neaprobării proiectelor de modificare a OMJ 2713/2001 și OMJ 3541/2012 pentru majorarea normei de hrana pentru deținuți, al căror impact a fost estimat la 1.100 mii lei/lună;
– finalizării în cursul lunii noiembrie a procedurii de achiziţie echipament de serviciu cadre ceea ce a condus la diminuarea fondurilor bugetare cu 5.000 mii lei;
– modificărilor intervenite în plan legislativ pe linia achizițiilor publice din cursul anului 2016 au avut impact negativ atât în ceea ce priveşte iniţializarea procedurilor de achiziţii cât şi în ceea ce priveşte derularea şi finalizarea acestora;
– pierderilor masive de specialişti în achiziţii din sistem.

– Prevederea bugetară inițială din subvenții la titlul XIII cheltuieli de Capital a fost în sumă de 57.944.000 lei, iar diminuarea totală din cursul anului a fost de 23.554.000 lei, astfel: 867 mii lei prima rectificare, 8.084 mii lei la a doua rectificare, 12.134 mii lei la fondul de rezervă aflat la dispoziția guvernului, 2.469 mii lei restituire de subvenție deschisă și neutilizată, rezultând o execuție bugetară raportată la bugetul inițial în procent de 60%.

Cauze principale:
Diminuarea prevederilor bugetare iniţiale la acest titlu de cheltuieli se datorează:
a) modificărilor intervenite în plan legislativ pe linia achizițiilor publice din cursul anului 2016 au avut impact negativ atât în ceea ce privește inițializarea procedurilor de achiziții cât și în ceea ce privește derularea și finalizarea acestora;
b) pierderilor masive de specialiști în achiziții şi construcţii din sistem;
c) economiilor realizate ca urmare a finalizării procedurilor de achiziţii pentru serviciile de proiectare, precum şi a contractelor de execuţie lucrări, ca de exemplu, P.Tg Jiu – Supraînălțare Pavilion administrativ – 1127 mii lei, P Giurgiu – Modernizare centrală termică si racord gaze naturale – 800 mii lei;
d) neavizării studiului de prefezabilitate de la Penitenciar 1000 locuri Caracal şi avizarea cu întârziere (noiembrie 2016) a studiului de prefezabilitate de la Penitenciar 1000 locuri Berceni, fapt ce a generat imposibilitatea promovării actului normativ pentru aprobarea realizării celor două documentaţii pentru care erau prevăzute credite bugetare in anul 2016 în sumă de 4.000.000 lei.

Cuvinte cheie: ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti