BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
MARES DANILESCU MARES
3 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

UPDATE: Reacția Belgiei, Canadei, Franței, Germaniei, Olandei și SUA. CSM, unanimitate, sesizează CCR. Reacția Președintelui României. Poziția CSM. Reacția UNJR. Reacția Președintelui CSM. Reacția Procurorului General. Reacția Președintelui României. UPDATE VIDEO: Explicațiile Ministrului Justiției. UPDATE: Textul modificărilor. Guvernul a modificat prin OUG Codul penal și Codul de procedură penală

02.02.2017 | JURIDICE.ro

:: Textul integral al OUG de modificare a Codurilor Penale, publicat în Monitorul Oficial

UPDATE: Reacția Belgiei, Canadei, Franței, Germaniei, Olandei și Statelor Unite ale Americii

Miercuri, 1 ianuarie 2017, șase țări partenere ale României – Belgia, Canada, Franța, Germania, Olanda și Statele Unite ale Americii – cer Guvernului României să nu „dea înapoi” lupta anticorupție, potrivit unui comunicat transmis agerpres.ro.

„Noi, partenerii internaționali și aliații României, ne exprimăm profunda îngrijorare referitor la acțiunile Guvernului României din noaptea de 31 ianuarie 2017, care au subminat progresele României în ceea ce privește statul de drept și lupta împotriva corupției din ultimii zece ani.”

Potrivit documentului citat, acțiunile menționate riscă „să pună în pericol” parteneriatele României.

„Contrară opiniei unanime exprimate de întreaga comunitate judiciară și responsabilă de menținerea statului de drept, de actori credibili ai societății civile, și în pofida îngrijorărilor afirmate de cetățenii români în cursul ultimelor două săptămâni, această acțiune nu poate decât să afecteze poziția României în comunitatea internațională și riscă să pună în pericol parteneriatele bazate pe valorile comune ce decurg din principiile directoare ale UE și NATO.”

„Sperăm că Guvernul României va întoarce acest curs nefericit (…) în contextul în care amendamente la legi și proceduri existente sunt necesare, aceste schimbări pot fi făcute doar printr-un proces credibil și amplu de consultare a tuturor celor implicați.”

Statele membre ale UE semnatare ale declarației au atras atenția și asupra recentului raport MCV al Comisiei Europene.

„Acest raport stabilește condițiile unui cadru în care progresul luptei împotriva corupției nu poate fi oprit. A identificat un număr de recomandări-cheie, pentru atingerea obiectivelor tehnice și ulterior încheierea procesului MCV. (…) Statele UE semnatare ale acestei declarații speră că România va urma un parcurs ce va pemite Consiliului UE să lucreze în această direcție.”

***

UPDATE: CSM  a votat în unanimitate sesizarea CCR cu un conflict constituţional între puterea judecătorească şi cea executivă

Miercuri, 1 ianuarie 2017, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, după suplimentarea ordinii de zi, a luat act de iniţiativa preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii în ceea ce priveşte sesizarea Curţii Constituţionale potrivit art. 146 lit. e) din Constituţia României.

Totodată, Plenul a hotărât susţinerea iniţiativei preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii în ceea ce priveşte sesizarea Curţii Constituţionale potrivit art. 146 lit. e) din Constituţia României.

:: Ordinea de zi soluționată (pct. 2)
:: Iniţiativa președintelui Consiliului Superior al Magistraturii de sesizare a CCR

***

UPDATE: Scrisoarea trimisă de KLaus Iohaniss lui Sorin Mihai Grindeanu

Miercuri, 1 februarie 2017, Klaus Iohannis, Președintele României, i-a transmis o scrisoare lui Sorin Mihai Grindeanu, prim-ministrul României, potrivit unui comunicat al Administrației Prezidențiale.

Textul integral al scrisorii:

La data de 31 ianuarie 2017 Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr. 13/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial nr. 92/01.02.2017.

Având în vedere prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţia României potrivit cărora Guvernul poate adopta Ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,

Constatând faptul că Guvernul a adoptat acest act normativ cu o zi înainte de începerea sesiunii ordinare a Parlamentului, ceea ce pune în discuție însăși necesitatea acestui demers,

Reținând incidența dispozițiilor Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii ce conferă acestei autorităţi, în calitatea sa de garant al independenței justiției, competența de a aviza proiectele de acte normative ce privesc activitatea autorităţii judecătoreşti,

Observând că, în cadrul procesului decizional de adoptare a Ordonanţei de urgenţă menţionate, Consiliul Superior al Magistraturii a fost eliminat,

Văzând că acest act normativ a fost adoptat şi cu ignorarea opiniilor profesionale exprimate anterior în cadrul sistemului judiciar,

Luând în considerare efectele profund negative pe care această Ordonanță de urgență le produce asupra funcţionării statului de drept şi, implicit asupra eforturilor depuse de România în domeniul combaterii fenomenului corupţiei şi asigurării integrității funcției publice,

Vă solicit abrogarea Ordonanței de urgență nr. 13/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală.

***

UPDATE: Reacția CSM

Miercuri, 1 februarie 2017, având în vedere adoptarea, în şedinţa Guvernului din seara zilei de 31 ianuarie 2017, a Proiectelor de OUG de modificare a Codurilor Penale, anterior consultării corpului profesional şi avizării de către CSM, confom dispoziţiilor art. 38 alin. (3) din Legea nr. 317/2004, Consiliul Superior al Magistraturii apreciază că solicitarea Ministerului Justiţiei, transmisă Consiliului la data de 31 ianuarie 2017, în jurul orelor 17.00, de avizare a Proiectelor de OUG, nu reprezintă o intenţie reală în obţinerea avizului prevăzut de lege, potrivit unui comunicat al CSM.

Anterior şedinţei Guvernului din seara zilei de 31 ianuarie 2017, ministrul justiţiei a fost personal înştiinţat şi invitat să participe, în calitate de membru de drept al CSM, la şedinţa Plenului convocată de urgenţă pentru data de 1 februarie 2017, ora 9.00, tocmai pentru analizarea şi dezbaterea solicitării de avizare.

Consiliul Superior al Magistraturii consideră că adoptarea proiectului în condiţiile menţionate reprezintă o nesocotire gravă a dispoziţiilor legale în materia avizării şi a punctului de vedere pe care Plenul CSM avea abilitarea legală de a-l exprima.

***

UPDATE: Reacția UNJR

Miercuri, 1 februarie 2017, Uniunea Națională a Judecătorilor din România condamnă modul profund netransparent în care, pe data de 31 ianuarie 2017, Guvernul României a ales să modifice Codul penal și Codul de procedura penală, fără o dezbatere reală și efectivă și prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență care nici măcar nu figura pe ordinea de zi a ședinței de Guvern, potrivit unui comunicat al UNJR.

Acest mod de acțiune este cu atât mai inadecvat cu cât Ministrul Justiției a solicitat avizul Consiliului Superior al Magistraturii, ca apoi Guvernul să adopte intempestiv ordonanța de urgență, fără să mai aștepte avizul Consiliului, încălcând în acest mod competențele acestuia.

UNJR menționează că dreptul Parlamentului și al Guvernului de a stabili politici penale este de necontestat.

Cu toate acestea, orice modificare a legislației penale necesită existența prealabilă a unor dezbateri solide și analiza reală a tuturor posibilelor argumente în favoarea sau în defavoarea unor modificări. Or, dezbaterile ce au avut loc în aceste zile la Ministerul Justiției sunt departe de a atinge acest deziderat.

În același timp, UNJR subliniază că la baza unor dezbateri constructive stă informarea corectă a cetățenilor, motiv pentru care cerem tuturor instituțiilor implicate să facă toate eforturile necesare în acest scop.

UNJR a subliniat în mod constant faptul că promovarea unor modificări ale legislației penale prin intermediul Ordonanțelor de Urgență nu este permisă decât în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, după cum prevede în mod imperativ art. 115 din Constituție, întrucât competența primară de legiferare revine în primul rând Parlamentului, ca organ reprezentativ suprem al poporului și unica autoritate legiuitoare.

Existența unor practici din trecut nu poate legitima un atare demers atunci când acesta vine în contradicție cu normă constituțională.

UNJR a solicitat încă de la momentul în care proiectul acestor acte normative a apărut în spațiul public ca modificarea să nu se facă prin Ordonanța de Urgență, ci în Parlament, în urma unor dezbateri în care să fie implicați toți actorii interesați, inclusiv societatea civilă și profesioniștii dreptului. Acest lucru era cu atât mai necesar cu cât interesul public este unul major, iar lipsa dezbaterii poate conduce la fracturi majore în rândul societății.

În concluzie, UNJR solicită Guvernului României să revină asupra dispozițiilor ce nu au intrat încă în vigoare și să le transmită în Parlament sub forma unui proiect de lege, unde să fie dezbătute în mod real și efectiv.

***

UPDATE reacții (sursa: Agerpres)

Mariana Ghena, Președintele CSM:Apreciez ca nepermisă nu numai sfidarea legii de către Executiv, cât mai ales atitudinea evidentă de desconsiderare a celorlalte instituţii implicate în procedura avizării prealabile a proiectelor de lege, făcând astfel inutil orice efort de menţinere a echilibrului între puterile statului. Consider periculos şi nedemocratic acest demers lipsit de o minimă aparenţă, măcar, de respect faţă de principiile transparenţei decizionale, consultării şi dezbaterii, ce creează un real potenţial de instabilitate socială. Maniera în care Ministerul Justiţiei a gestionat întregul demers nu poate fi justificată, în niciun fel, prin invocarea caracterului urgent al măsurilor vizate, şi chiar aşa fiind, urgenţa nu presupune impunerea prin forţă a unui veritabil asediu asupra Justiţiei.

Augustin Lazăr, Procurorul General al României: „Ca membru al CSM vă pot spune că OUG este o ofensă adusă autorităţii judecătoreşti, fiind discreţionară, vădit neconstituţională şi trebuie atacată urgent la CCR.

* * *

UPDATE: Reacția Președintelui României.

Marți, 31 ianuarie 2017, Klaus Iohannis, Președintele României, a transmis un mesaj în urma adoptării de către Guvernul României, prin Ordonanță de Urgență, a modificării Codurilor penale, precum și a proiectului de lege privind grațierea unor pedepse:

Dragi români,

Astăzi este o zi de doliu pentru statul de drept. Statul de drept, care a primit o lovitură puternică de la adversarii justiției, dreptății și luptei împotriva corupției.

Guvernul PSD și ALDE a ignorat visul și năzuințele a milioane de români liberi care vor să trăiască într-o țară eliberată de corupție.
Astăzi, Guvernul PSD și ALDE a anulat munca a zeci de mii de oameni onești și curajoși din Justiția română care au dovedit în ultimii ani că nimeni și nimic nu este mai presus de lege.

Guvernul PSD și ALDE a anulat eforturile făcute de milioane de români de a face din România o țară respectată în Europa!
De astăzi, recuperarea prejudiciilor devine foarte dificilă.

Rezultatul votului din decembrie a dus la formarea unei majorități, care a alcătuit un guvern legitim. Dar votul nu reprezintă un cec în alb care permite unei majorități să poată face orice, de la adoptarea măsurilor populiste care riscă să pună sub semnul întrebării stabilitatea economică în următorii ani, până la călcarea efectivă în picioare a justiției și a statului de drept.

În decembrie, oamenii s-au dus la vot cu speranța unui trai mai bun, nu pentru o legislație slăbită în domeniul anticorupției.
Miza adevărată este cum vrem să arate viitorul unei Românii în care oamenii să-și dorească să trăiască, nu al unei Românii din care să-și dorească din nou să plece.

Sfidarea PSD la adresa poporului este deplină. Uită însă un lucru esențial. Valorile pe care se construiește un stat democratic, un stat de drept veritabil, nu aparțin unei majorități sau minorități de conjunctură, ci ne aparțin nouă, tuturor românilor.

De astăzi, misiunea mea este să restabilesc statul de drept. Voi face tot ce îmi stă în putință pentru a face din România o țară eliberată de corupție! Mă voi bate până în ultima zi a mandatului meu pentru acest lucru!”

* * *

UPDATE VIDEO: Declarațiile ministrul Justiției

* * *

Numeroase surse mass media informează că Guvernul a adoptat, în această seară, un proiect de lege privind graţierea unor pedepse, care va fi trimis la Parlament.

Sursele informează și că a fost adoptată o OUG de modificare a Codului penal și Codului de procedură penală în sensul plafonării abuzului în serviciu la prejudicii mai mari de 200.000 lei, dezincriminării infracțiunii de favorizare a infractorului și modificării condițiilor răspunderii penale a persoanei juridice. OUG urmează să fie publicată în Monitorul Oficial.

* * *

UPDATE: Cotidianul Adevarul a publicat fotocopii ale textului OUG în forma transmisă spre avizare către CSM:


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “UPDATE: Reacția Belgiei, Canadei, Franței, Germaniei, Olandei și SUA. CSM, unanimitate, sesizează CCR. Reacția Președintelui României. Poziția CSM. Reacția UNJR. Reacția Președintelui CSM. Reacția Procurorului General. Reacția Președintelui României. UPDATE VIDEO: Explicațiile Ministrului Justiției. UPDATE: Textul modificărilor. Guvernul a modificat prin OUG Codul penal și Codul de procedură penală”

  1. Kelsen spunea: După opinia care se afla la baza acestui raționament dreptul este o ordine coercitivă dreaptă și diferă prin urmare datorită acestui caracter de dreptate de ordinea coercitivă a unei bande de hoți.
    https://citate.juridice.ro/373/comunitatea-de-drept-si-banda-de-hoti/

    Rămâne acum de văzut dacă juriștii și instituțiile din România vor ști cum să apere această dreptate. Că ea nu pică singură din Cer.

    • Și referitor la această capacitate de a acționa și de a ști, mai am un citat din Degre:

      În adevăr, cea mai mare tiranie este aceea a unei societăți rău nărăvite. Ce sunt legile fără moravuri corespunzătoare? Legile cele mai ideale sunt desigur o tablă goală, pe care tiranul scrie ce vrea dacă punem brațele în sân. O societate însă care știe să se ajute singură, ca societatea anglo-saxonă, nu lasă așezămintele sale în plata lui Dumnezeu. Nedreptăți se pot de bună seamă întâmpla și în țările cele mai înaintate, dar se săvârșesc fără îndoială mai puține acolo unde o fărădelege scoală în picioare națiunea întreagă, care cere stârpirea răului. Numai lupta zilnică pentru drept, așadar, lupta voinicească, neobosită, neînduplecată, ne poate face în adevăr liberi și puternici. Aide-toi, le ciel t’aidera. Instinctele sociale, compătimitoare, altruiste, caută să precumpănească. Dreptul unuia e dreptul tuturor. Cine te înstrâmbățește pe tine, mă atinge pe mine, ne nedreptățește pe toți. Toți pentru unu, unu pentru toți. Cauza unuia e cauza tuturor. Cine uită pe frații săi, se uită pe sine. Iată idealul de atins.

      https://citate.juridice.ro/166/ce-sunt-legile-fara-moravuri-corespunzatoare/

  2. Ioan PITICAR spune:

    Da! Este un moment de cumpănă sociala.

    Dar nu trebuie sa uitam ca principalii vinovați sunt Judecătorii si Procurorii Just-RO, capturați politic (ex. cazul MODERAT și multe altele neștiute public).
    Sa ajuns aici – la o destabilizarea grava a Statului de drept.
    Magistrații nu și-au făcut datoria impartial – conform UNCAC – art .11, ci s-au lăsat prada în mare parte corupției si traficului de influenta politico-judiciara, astfel ca și-au pierdut prestigiul social si judiciar.

    Reacția sociala Islandeza vine și în Romania.
    Ca singura șansă de curățire a mizeriei politico-judiciare si administrative din Romania.

    Asa sa ne ajute Dumnezeu!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Newsletter
Publicitate
Corporate
Membership