Curtea de Apel București. Revizuirea remunerației în cazul cesiunii drepturilor patrimoniale de autor
6 februarie 2017 | Cosmina SIMA
Curtea de Apel București a hotărât că ipoteza prevăzută de art. 43 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 (În cazul unei disproporţii evidente între remuneraţia autorului operei şi beneficiile celui care a obţinut cesiunea drepturilor patrimoniale, autorul poate solicita organelor jurisdicţionale competente revizuirea contractului sau mărirea convenabilă a remuneraţiei.) este o excepție strictă de la principiul obligativității contractului, ceea ce presupune delimitarea situațiilor veritabile în care nu există echivalentul corespunzător și proporțional al obligației asumate și îndeplinite de cedent. În speță, reclamantul era autorul unor compoziții muzicale utilizate de către pârât în spectacolele sale de circ în baza unei cesiuni de drepturi patrimoniale de autor (contracte de prestație artistică), urmând să primească o remunerație corespunzătoare. Reclamantul susține că cuantumul remunerației este vădit disproporționat față de câștigurile pârâtei, cerând, astfel, revizuirea. Curtea consideră că împrejurarea că, ulterior încheierii contractului de cesiune, pârâta s-a aflat în avantaj din punct de vedere economic, nu are efect asupra opțiunii reclamantului, exprimată la momentul cedării drepturilor patrimoniale, decât dacă există un dezechilibru major și evident între prestațiile pe care părțile le-au efectuat, adică acest dezechilibru să fie atât de pregnant, încât îl pune pe cedent într-o situație extrem de gravă, de dezavantajoasă. Nu este suficient ca disproporția între prestații să fie evidentă, fiind necesar, pe de o parte, ca izvorul acestui eveniment care atrage disproporționalitatea prestațiilor să se situeze după încheierea contractului și, pe de altă parte, ca acest eveniment să nu fie cunoscut de partea contractantă, adică schimbarea împrejurărilor, precum și întinderea acesteia, nu au fost și nici nu puteau fi avute în vedere de către părți, în mod rezonabil, în momentul încheierii contractului. În schimb, în speță, beneficiul mai mare pentru cesionar putea fi anticipat de autorul compozițiilor muzicale, care avea controlul asupra negocierii unei remunerații sub forma unui procent din câștigul rezultat din utilizarea operei. (Decizia nr. 517/A din 29 iunie 2016 pronunţată în apel de Secţia a IV-a civilă a Curții de Apel București având ca obiect drept de autor și drepturi conexe)
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro