Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti

Ce este în neregulă cu „noua” procedură privind înregistrarea în scopuri de TVA şi anularea înregistrării?
20.02.2017 | Bogdan MĂRCULEȚ

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Fiscalitate, Opinii, Selected
JURIDICE - In Law We Trust
Bogdan Mărculeț

Bogdan Mărculeț

Este destul de greu de găsit în materie fiscală o procedură atât de importantă mai încercată decât Procedura privind înregistrarea în scopuri de TVA. Începând cu anul 2015, această procedură a suferit nu mai puţin de 4 modificări şi republicări.

Cu toate acestea, niciuna dintre noile versiuni nu a reuşit să o îmbunătăţească substanţial pe precedenta, modificând doar aspecte izolate, şi niciuna dintre acestea nu a reuşit să atingă problemele esenţiale ale înregistrării în scopuri de TVA, probleme care subzistă şi chiar se amplifică în noua reglementare.

Eliminarea formularului 088, o emblemă a procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, la începutul lunii februarie a acestui an a fost salutată aproape în unanimitate. Această eliminare este precedată şi ea de 4 modificări ale acestui formular începând cu 2015. Însă eliminarea acestuia, fără o privire de ansamblu asupra sistemului TVA-ului nu face decât să arunce mai multe semne de întrebare cu privire la o procedură care ar trebui să fie transparentă şi exclusiv formală.

Mai jos sunt doar câteva dintre problemele esenţiale pe care le ridică noua reglementare.

i. Criteriile de înregistrare în scopuri de TVA şi de anulare a înregistrării sunt contrare dreptului european

Noua procedură păstrează criterile vechii reglementări în funcţie de care se condiţionează înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, precum şi anularea înregistrării. Cel mai important criteriu este fără îndoială cel al evaluării efectuate de organele fiscale a intenţiei şi capacităţii persoanelor impozabile de a desfăşura activităţi economice din sfera de aplicare a TVA-ului.

Conform acestui criteriu, numai persoanele impozabile care justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice din sfera de aplicare a TVA-ului pot fi înregistrate în scopuri de TVA.

Cu privire la acest aspect, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene s-a pronunţat în mod specific că este contrar dreptului european refuzul organelor fiscale de a atribui un număr de identificare în scopuri de TVA unui solicitant pe simplul motiv că acesta nu este în măsură să demonstreze că dispune de mijloacele materiale, tehnice şi financiare pentru a desfăşura activitatea economică la momentul formulării cererii de înscriere în registrul persoanelor impozabile.

Curtea a reţinut în acest sens că o persoană care intenţionează să înceapă o activitate economică nu poate fi în măsură să dovedească, în etapa preliminară desfăşurării activităţii sale economice, că dispune de mijloacele materiale, tehnice şi financiare pentru a exercita activitatea.

Astfel încât, criteriul justificării intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activitatea economică pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA este contrar dreptului european, cât timp nu este însoţit şi de alt element de apreciere obiectiv.

Aceasta cu atât mai mult cu cât o societate comercială care este în curs de înfiinţare trebuie să depună cererea de înregistrare în scopuri de TVA odată cu depunerea la registrul comerţului a cererii de înmatriculare, deci într-un moment în care nu poate aduce prea multe justificări.

La fel de discutabilă rămâne opţiunea legiuitorului român de a reglementa procedura de anulare a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor care nu justifică intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni în sfera de aplicare a TVA-ului.

Conform Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, autoritatea naţională competentă are obligaţia de a verifica dacă solicitantul înscrierii în registrul persoanelor impozabile are calitatea de persoană impozabilă înainte ca aceasta să îi atribuie un număr de identificare în scopuri de TVA.

Anularea ulterioară a înregistrării, ulterior atribuirii unui număr de identificare în scopuri de TVA, motivat doar de lipsa capacităţii de a desfăşura activităţi economice, în condiţiile în care calitatea de persoană impozabilă nu este pusă în discuţie, atrage serioase semne de întrebare.

Pe de altă parte, o altă problemă semnificativă este că neînregistrarea în scopuri de TVA, conform Codului fiscal, afectează dreptul persoanei impozabile de deducere sau la scutire. Ceea ce din nou este contrar dreptului european.

Jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene este în sensul că înscrierea persoanei impozabile în registrul persoanelor impozabile în scopuri de TVA reprezintă o cerinţă de formă, care nu poate pune în discuţie dreptul la scutirea de TVA sau la deducerea TVA-ului în condiţiile în care sunt îndeplinite condiţiile de fond pentru scutire, respectiv, deducere.

În acest sens, Curtea a mai decis că nerespectarea unei cerinţe de formă, cum este înregistrarea în scopuri de TVA poate atrage cel mult o sancţiune administrativă, cum ar fi amenda, însă nu poate pune în discuţie chiar dreptul de deducere sau la scutirea de TVA.

Or, conform Codului fiscal, dreptul de deducere a taxei pentru achiziţiile efectuate de o persoană impozabilă înainte de înregistrarea acesteia în scopuri de TVA se exercită prin înscrierea taxei deductibile în decontul de taxă, depus după înregistrarea persoanei impozabile în scopuri de TVA. Prin urmare, dreptul de deducere este amânat pentru persoanele care nu s-au înregistrat în scopuri de TVA, până la înscrierea lor în scopuri de TVA. Practic, dreptul român condiţionează/amână exercitarea dreptul de deducere de o condiţie de formă, respectiv înregistrarea în scopul de TVA.

Astfel încât, înregistrarea în scopuri de TVA, astfel cum este aceasta gândită în prezent în dreptul român, este o piedică efectivă pentru exercitarea dreptului de deducere sau la scutire.

ii. Lipsa unui temei veritabil pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii persoanelor impozabile de a desfăşura activităţi economice în sfera TVA-ului

Dacă în vechea reglementare evaluarea criteriului intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice în sfera TVA-ului se realiza pe baza formularului 088 depus de către contribuabil şi a informaţiilor furnizate acolo, în noua procedură nu se mai prevede care sunt elementele în funcţie de care organele fiscale apreciază îndeplinirea criteriului intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice din sfera TVA-ului.

Sigur, dacă la nivel declarativ se afirmă că organele fiscale dispun de informaţiile cuprinse în fostul formular 088 prin studierea diferitelor baze de date, în practică contribuabilul nu cunoaşte la momentul formulării solicitării care sunt acele informaţii care vor fi avute în vedere de organele fiscale pentru evaluarea îndeplinirii criteriului. Or, aceasta deschide drumul arbitrariului şi permite organelor fiscale să refuze fără motive justificate înregistrarea în scopuri de TVA. Desigur că soluţia de respingere a înregistrării trebuie motivată, însă la acel moment contribuabilului nu-i va mai rămâne decât calea justiţiei.

Problema nu este de actualitate doar pentru persoanele care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, ci, în special, pentru orice persoană impozabilă deja înregistrată care este considerată de organele fiscale ca prezentând risc fiscal, conform selecţiei efectuate lunar, în mod automat, prin intermediul aplicaţiei informatice dezvoltate la nivel central.

Astfel, orice persoană impozabilă este susceptibilă de a fi invitată, conform procedurii de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, pentru a-şi justifica intenţia şi capacitatea de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni în sfera de aplicare a TVA-ului. Nejustificarea intenţiei sau capacităţii atrage anularea înregistării în scopuri de TVA.

iii. Neconcordanţa dintre Codul fiscal şi noua reglementare

Cu toate că în noua procedură a fost eliminat formularul 088 şi evaluarea criteriului  intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA-ului se realizează fără depunerea vreunor informaţii de către contribuabil, aşa cum am arătat mai sus, nu s-a realizat armonizarea acestor dispoziţii cu prevederile Codului fiscal.

Astfel încât, în Codul fiscal a rămas în vigoare art. 316 alin. (19) care prevede că, în vederea justificării intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activitate economică, societăţile comerciale furnizează organului fiscal informaţii relevante, prin completarea unei declaraţii al cărei model este aprobat prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.

Această neconcordanţă vădită dintre prevederile Codului fiscal şi legislaţia de nivel inferior, din păcate nefiind singura, deschide perspective juridice privind legalitatea normelor care reglementează criteriile în funcţie de care se condiţionează înregistrarea în scopuri de TVA. În condiţiile în care Codul fiscal impune în continuare completarea unei declaraţii de către contribuabil, soluţia adoptată în prezent apare ca fiind nelegală, legislaţia trebuind intepretată şi aplicată pornind de la Codul fiscal către normele de nivel inferior şi nu pornind direct de la normele de nivel inferior.

Neconcordanţa existentă la nivelul legislaţiei interne româneşti se grefează, aşa cum am arătat, pe neconcordanţa dintre legislaţia românească şi cea europeană. În opinia noastră, aceasta arată că mecanismele şi soluţiile găsite sunt provizorii, inerţiale şi neuniforme, fiind necesară o regândire a sistemului înregistrării în scopuri de TVA.

Avocat Bogdan Mărculeţ
NICULEASA LAW OFFICE

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti