ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi

Opinii

Convinge judecătorul (Învinge judecătorul? – o opinie dură) – un fel de recenzie a cărţii lui Adrian Toni Neacşu – (VI)
22.02.2017 | Gheorghe MOROȘANU

Gheorghe Moroșanu

Gheorghe Moroșanu

Va fi vorba în acest episod despre tinerii judecători, trimişi în instanţe de INM – Institutul Naţional al Magistraturii. Cap. 15 al cărţii este intitulat „Tânăr şi neliniştit”. Slavă Domnului, nu a trebuit să-l scriu eu – sunt mai liniştit dacă doar îl copiez. Dar nici autorul însuşi nu şi-l asumă pe deplin, pentru că citează pe un coleg – veţi vedea.

„Inemistul este un judecător tânăr, extrem de bine pregătit teoretic, extrem de sigur pe capacităţile sale, până la aroganţă, dar complet lipsit de experienţă şi simţ practic. Ei mai sunt cunoscuţi drept procedurişti sau, mai direct, fixişti. Înainte de a fi judecător, este un poliţist al procedurii. Procedura este făcută pentru a controla avocaţii şi părţile, în lipsa acesteia lucrurile putând scăpa de sub control. Bineînţeles că, la o analiză mai atentă, observăm că acest refugiu în formă şi procedură este de fapt un refugiu al judecătorului la început de drum aruncat direct în şedinţa de judecată. Este un debuşeu pentru teama inerentă oricărui început profesional.”

Mai departe, autorul preia un text al altui coleg, Radu Chiriţă:

Aproape toţi au ieşit din INM alţi oameni, dar nu în sensul bun. Grosul lor se comportă de parcă cineva le-a făcut o zdrabănă spălare pe creier, transformându-se din oameni normali în nişte fiinţe superioare, paranoice şi înţepate, speriate parcă de viaţă. …Sunt convins că e foarte greu ca un mucos de 24-25 ani care termină INM-ul să nu ajungă să se creadă Dumnezeu când îşi pune fundul în scaunul de judecător şi toată lumea se roagă, într-o formă sau alta, de el.” (Radu Chiriţă, „Despre INM”, 12 septembrie 2011, juridice.ro).

Mai departe, autorul se întreabă „Unde ne sunt seniorii”, constatând că acest model de promovare a judecătorilor a condus la o dramatică scădere a vârstei medii a personalului. Iar în oraşele reşedinţă de curţi de apel, pur şi simplu în marile judecătorii sunt numai „copii”, pentru că toţi cei care au împlinit vechimea de 5 ani au avansat la instanţele superioare.

Judecător pensionar Gheorghe Moroșanu