Secţiuni » Arii de practică » Protective » Mediu
Mediu
CărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Articole Dreptul mediului Noutăți legislative Opinii SELECTED

Echilibrul puterilor în stat pe tărâmul dreptului mediului

21 martie 2023 | Antoanela COSTEA
Antoanela Costea

Antoanela Costea

Asistăm constant la un adevărat concurs între legiuitorul primar și cel secundar, care are potențialul de a periclita principiul separației și echilibrului puterilor în stat. Numai anul trecut la fiecare a doua lege adoptată de Parlament, Guvernul la rândul său a aprobat o ordonanță de urgență. Iar urgențele au fost relativ constante de-a lungul timpului, pe alocuri executivul substituindu-se întru totul legislativului și uneori revenind imediat peste textul legiuitorului primar, rescriindu-l.[1]

Inedită apare situația când echilibrul puterilor este zdruncinat de executiv și în ceea ce privește autoritatea judecătorească, în această direcție regăsindu-se și analiza succintă ce constituie subiectul materialului de față, aflat pe tărâmul dreptului mediului.

Ipoteza de la care pornim se circumscrie procedurii de reglementare în domeniul protecției mediului[2] pentru planuri/programe care cuprinde evaluarea de mediu[3] și evaluarea adecvată[4] (procedură caracteristică zonelor cu regim juridic diferențiat pentru a asigura atingerea obiectivelor de conservare a biodiversității).

În speța noastră, în 2021, având drept justificare închiderea unei proceduri de infringement[5], executivul reglementează specific, chiar cu efect retroactiv, aplicarea celor două proceduri pentru planurile de gospodărire a pădurilor (amenajamentele silvice).[6] Actele administrative rezultate din acest demers legislativ au fost contestate în instanță, fiind activată procedura suspendării judiciare.[7]

Anul trecut, executivul a apreciat oportun să reia procesul de a legiferare aceleași aspecte, însă, de această dată în două etape. Într-o primă fază a inclus, de urgență, între prevederile Codului silvic dispozițiile necesare adoptării ulterioare a unui act administrativ cu caracter normativ, motivând chiar prin preambul că „având în vedere faptul că prevederile ordinelor emise de conducătorul autorității publice centrale pentru protecția mediului au fost suspendate, precum și urgența asigurării implementării rapide a aspectelor vizate de ordinele contestate în instanță, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a elaborat prezenta ordonanță de urgență a Guvernului[8].

Ulterior, executivul a procedat și la aprobarea actului normativ subsecvent, în care se pot regăsi[9] textual prevederile actelor administrative a căror executare este suspendată de instanță până la soluționarea definitivă a cauzelor, referindu-ne aici la Hotărârea adoptată de Guvern în ședința din 15 martie 2023 prin care se aprobă Metodologia de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice (devenită Hotărârea nr. 236 din 15 martie 2023 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 226 din 20 martie 2023).

Evenimente juridice

Arbitraj comercial

Servicii JURIDICE.ro

Chiar dacă legea contenciosului administrativ dispune că „În ipoteza în care se emite un nou act administrativ cu același conținut ca și cel suspendat de către instanță, acesta este suspendat de drept” (art. 14 din Legea nr. 554/2004), în practică interpretarea se așteaptă să fie diferită de la caz la caz, plecând doar de la premisa că legiuitorul secundar a eludat efectiv hotărârea instanței.

În loc de concluzii, poate o recomandare de lege ferenda, privind completarea legii contenciosului administrativ prin publicarea, după modelul art. 23, și a hotărârilor judecătorești definitive prin care s-a dispus suspendarea executării actelor normative.


[1] Pagina de internet a Camerei Deputaților indică pentru 2022 un număr de 385 de legi adoptate de Parlament și 192 de ordonanțe de urgență emise de Guvern, situație relativ similară cu anul 2021 (323 legi Parlamentul, 145 ordonanțe de urgență Guvernul).
În 2020, Parlamentul a adoptat 298 de legi, iar Guvernul a emis 226 de ordonanțe de urgență, situație inversă anului 2000 când Parlamentul a adoptat 233 de legi, iar Guvernul a emis 297 de ordonanțe de urgență.
Un exemplu de rescriere ar putea fi Legea pajiștilor adoptată de Parlament în 2011 (publicată în Monitorul Oficial în data de 21.11.2011, abrogată după aproape doi ani prin Ordonanța de urgență a Guvernului în 2013 (publicată în Monitorul oficial în data de 13.05.2013).
Sursa: https://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.frame (ultima accesare 19.03.2023)
[2] Cadrul general de reglementare este dat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006.
[3] Evaluarea de mediu este reglementată specific prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076 din 8 iulie 2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe
[4] Evaluarea adecvată este reglementată specific prin Ordinul nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, emis de Ministerul Mediului și Pădurilor
[5] A se vedea Referatul de aprobare aferent proiectului de Ordin pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice. Sursa: http://www.mmediu.ro/articol/mmap-supune-dezbaterii-publice-proiectul-de-ordin-pentru-aprobarea-metodologiei-de-aplicare-a-evaluarii-de-mediu-pentru-amenajamente-silvice/3611 (ultima accesare 20.03.2023)
[6] Ordinul nr. 1.946/2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice (completat de Ordinul nr. 1.945/2021 pentru modificarea și completarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și pădurilor nr. 766/2018) și respectiv Ordinul nr. 1947/2021 privind modalitatea de revizuire a amenajamentelor silvice care se suprapun parțial sau total peste arii naturale protejate de interes comunitar.
[7] Cu referire la parcursul următoarelor dosare/obiect: 521/57/2021 (suspendare O.M. nr. 1945/2021), 563/57/2021 (suspendare O.M. nr. 1947), 572/57/2021 (suspendare O.M. nr. 1946), 584/57/2021 (suspendare și anulare toate cele 3 ordine amintite), 602/57/2021 (anulare O.M. nr. 1947/2021), 603/57/2021 (anulare O.M. nr. 1946/2021).
[8] Preluare din preambulul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 177/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, precum și privind stabilirea unor măsuri în domeniul silviculturii, ale cărei alineate (1^5) și (1^6) introduse la art. 22 sunt preluare din textul Ordinului nr. 1946/2021 (art. 6 alin. 1 și 2), iar art. III este preluare din textul Ordinului nr. 1947/2021.
[9] Prin chiar Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre, în consultare pe pagina Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, se preciza în concret că „Proiectul de act normativ preia prevederile Ordinelor ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1946/2021 și nr. 1947/2021, suspendate în justiție (…)” (secțiunea 7.2); sursa: http://mmediu.ro/articol/proiect-de-hotarare-pentru-aprobarea-metodologiei-de-aplicare-a-evaluarii-de-mediu-pentru-amenajamente-silvice/5846 (ultima accesare 20.03.2023).
Precizarea însă a fost eliminată din Nota de fundamentare disponibilă pe pagina Guvernului, iar ordinele suspendate judiciar, cu care se suprapune textul proiectului de hotărâre, abrogate expres; sursa: https://sgg.gov.ro/1/proiectele-de-acte-normative-care-ar-putea-fi-incluse-in-sedinta-guvernului-romaniei-din-15-03-2023/ (ultima accesare 20.03.2023).


Antoanela Costea

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale