Matei Ladea: Strategia OMNIA CAPITAL are în vedere dezvoltarea sectorului Transporturi în și pentru România
13 martie 2023 | Alina MATEIAlina Matei: Mulțumesc, stimate domnule Matei Ladea, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE. Vorbim de această dată, din perspectiva de cofondator OMNIA CAPITAL, și nu din cea de coproprietar SARTO, deși ne-ar prinde bine să știm măcar ce culoare se poartă în această primăvară. 😊 Am citit de curând despre recenta achiziție făcută de OMNIA CAPITAL. Ce ne puteți spune despre această achiziție?
Matei Ladea: Bună, Alina! Mulțumesc ție și JURIDICE pentru invitația la interviu, mă bucur sa ne reîntâlnim!
Achiziția Dumagas Transport SA face parte din strategia Omnia Capital de a investi în industrii strategice și fundamentale pentru economia românească, dar care operează în sectoare de activitate „unsexy”. Piața M&A vede pe zi ce trece din ce în ce mai multe tranzacții, însă majoritatea sunt în industriile momentului, tehnologie, IT, crypto, healthcare sau în domenii consacrate ca real-estate sau pharma.
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024 ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Noi considerăm transportul ca fiind un sectoar esențial pentru economie, dar de multe ori trecut cu vederea. Strategia noastră are în vedere dezvoltarea acestui sector în și pentru România, în special dată fiind poziția țării noastre de transportator de top al Europei.
Alina Matei: Ce se schimbă la Dumagas Transport SA după realizarea achiziției, dar și la OMNIA CAPITAL, o dată mărit palmaresul?
Matei Ladea: Filosofia noastră este de a ne trata companiile cu „grija și diligența bunului proprietar”. Pentru a asigura o trecere lină de la vechiul acționariat către Omnia Capital, echipa de management a fost invitată să continue alături de noi, invitație căreia i-au dat curs, iar pe postul de CEO a fost promovat domnul Claudiu Corendea, membru al echipei din 2007.
Strategia Omnia Capital are în focus latura comercială a companiilor din portofoliu și implicit a Dumagas. Pe termen scurt și mediu ne vom îndrepta atenția către relațiile cu clienții pe care ne dorim să îi servim în continuare la un standard operațional din ce în ce mai performant (pe care din înțelegerea noastră îl apreciază), în condiții comerciale sustenabile, care să permită dezvoltarea viitoare a companiei.
Pentru Omnia Capital această achiziție strategică încununează efortul din ultimii 2 ani de a contacta peste 1300 de companii de transport (900 din România și 400 din UK) și pune bazele unei platforme transeuropene. Ne dorim ca în jurul Dumagas să construim un grup de companii de transport cu specializări distincte, care să ajungă la o cifră de afaceri de peste 100 milioane euro. Acest grup va putea deservi cei mai pretențioși clienți europeni, va beneficia de economii de scară, va folosi know-how adunat de-a lungul zecilor de ani în toate companiile componente și va obține ceea ce ne dorim pentru orice business: performanță.
Alina Matei: Achizițiile nu aduc doar lapte și miere, ci și multe altele. Dacă ar fi să vă referiți la o parte întunecată a acestei achiziții care ar fi?
Matei Ladea: Termenul de desfășurate a procesului a fost chinuitor de scurt. Procesul oficial dintre Seller și Buyer s-a desfășurat între 7 noiembrie (prima discuție) și 16 ianuarie (semnare SPA). În aceste 2 luni întinse peste sărbători s-a lucrat non-stop, s-a desfășurat due diligence-ul, s-au negociat condițiile comerciale, s-a scris, negociat și semnat contractul. S-a lucrat constant de sărbători, și pe această cale aș dori să le mulțumesc colegilor de la bpv Grigorescu Ștefănică pentru implicare, dedicare și profesionalism. Doar entuziasmul și energia lor au făcut transformat un timeline imposibil într-o poveste de succes.
Alina Matei: Din punctul de vedere al necesități fiecărei părți, cum sudează juridicul această relație?
Matei Ladea: În M&A avocații au o un loc de cinste și o influență masivă asupra structurii și negocierii tranzacției. Alegerea reprezentării legale corecte este esențială, întrucât fără un profesionist care să înțeleagă întreaga dimensiune a tranzacției (economică, legală, comercială etc.) poți rata un deal bun între părți motivate. Am văzut situații în care advisorii urmăreau să își demonstreze abilitățile și sp facă show pentru a impresiona, iar asta nu a favorizat deal-urile respective.
Pe noi ne ajută know-how-ul juridic (dobândit prin școală) din mai multe puncte de vedere: pe de-o parte, înțeleg instituțiile și importanța lor în discuție și dezbatere (nu ne cramponăm de detalii), pe de altă parte, evaluăm în cunoștință de cauză profesioniștii cu care lucrăm. Am avut plăcerea de a lucra de-a lungul timpului cu avocați din diverse geografii europene și mă bucur să constat valoarea colegilor din România, adevărați deal-markers. Sunt aici câteva case care au ajuns să stabilească un regional „market standard”, printre care se numără bpv GS.
Alina Matei: Pe lângă tranzacția în sine, o să vă rog să ne spuneți cum decideți împreună cu asociatul dumneavoastră Bogdan Georgescu, ce anume achiziționați și ce nu?
Matei Ladea: Prietenia și parteneriatul cu Bogdan a început în urma cu 4 ani și ne-a adus un șir lung de succese. Pentru noi este importantă viabilitatea proiectului care ne este prezentat, chimia pe care o avem cu interlocutorii noștri, onestitatea acestora în discuții și fundamentul economic al companiei target. Fără să intrăm în detalii tehnice, avem câteva principii ferme după care ne ghidăm și care ne ajută să categorisim un proiect în următoarele: Growth Equity, Buy-Out sau Venture Capital.
Odată ce stabilim despre ce tip de deal este vorba și înțelegem motivația interlocutorului, avem repere clare de validare a unei potențiale tranzacții; pornim de la modele matematice pe care le testăm pe tot parcursul negocierii, trecem prin due diligence și dacă ramânem convinși „dincolo de orice îndoială rezonabilă” emitem o scrisoare angajantă de achiziție. De acolo și pînă la semnarea contractului se testează și latura umană a interlocutorilor 😊.
Alina Matei: OMNIA CAPITAL este umbrela, soluția salvatoare, pentru acele businesuri începute de părinți și nedorite de copii, pentru că nu este vorba de Balenciaga si Canada Gouse?
Matei Ladea: Nu aș spune că sunt business-uri nedorite, cât aș spune că unele business-uri sunt pentru antreprenori ca specializarea într-o profesie. Domeniile sunt alese la început de drum pentru că par soluții economice la probleme din piață. Unii sunt chiar pasionați de domeniu. Însă cu trecerea timpului unele domenii devin „unsexy”, neatrăgătoare pentru tinerele generații care au propriile idealuri și vor să își urmeze pasiunile.
Omnia Capital încearcă să asigure un hand-over al acestor companii către economia viitorului. Vorbim despre firme care au experiență, succes, profit și un viitor în domeniul lor, deținute de antreprenori de succes, crescute până la un anumit nivel, dar care nu și-au asigurat succesiunea profesionaăa. Printr-un EXIT către noi se poate asigura și viitorul companiei și succesiunea profesională și, desigur, și financiară.
Alina Matei: Cum atrageți bani pentru achiziții?
Matei Ladea: Depinzând de la achiziție la achiziție, investițiile sunt făcute din diverse resurse, de la noi sau de la parteneri de investiții, fonduri locale, regionale sau internaționale.
Alina Matei: Dacă ar fi să îmbrăcați OMNIA CAPITAL cu haine de la SARTO ce i s-ar potrivi mai bine?
Matei Ladea: Vom îmbraca Dumagas în succesul, eleganța și energia deosebită a SARTO și a comunității sale de clienți, colegi și parteneri.
Alina Matei: Un mesaj, vă rog, pentru cititorii J și pentru cei care fac J.
Matei Ladea: Cititorilor JURIDICE le mulțumesc pentru că susțin o publicație de calitate, le doresc mult succes în profesie, iar colegilor din redacție le transmit salutările și felicitările noastre, și le mulțumesc pentru căldura cu care ne întâmpină de fiecare dată!
Alina Matei: Mulțumesc pentru că ați stat de vorbă cu mine!
Matei Ladea: Vă mulțumesc pentru invitație!
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |