Ion Ilie-Iordăchescu
Am participat la dezbaterea Grupului de lucru privind implementarea „Strategiei pentru adaptarea profesiei de avocat la cerintele transformarii digitale a sistemului judiciar” din data de 21.03.2023 la Baroul Bucuresti.
Discutiile au fost axate, in general, pe avantajele si dezavantajele digitalizarii in actvitatea avocatiala. Interesante au fost abordarile legate de definirea digitalizarii, ajungandu-se la concluzia ca ea reprezinta un procedeu prin care o entitate, in scopul imbunatatirii activitatii sale, apeleaza la tehnologii digitale si integrate. Pentru indeplinirea acestui deziderat este necesara asigurarea unei protectii sigure in domeniul securitatii cibernetice si a unei tehnologii digitale sigure si securizate.
Punand in balanta avantajele si dezavantajele oferite de digitalizarea activitatii noastre vom constata ca, incontestabil, sunt unele beneficii oferite de o comunicare mai buna a avocatului cu clientii sai. Evident, pentru a se ajunge la o digitalizare a activitatii avocatului sunt necesare costuri ridicate chiar daca Programul Digital Europe aloca sume substantiale in domeniul digital care urmeaza sa fie afectate achizitionarii de super calculatoare, securitatii cibernetice si inteligentei artificiale. Comisia Europeana pune un accent deosebit pe lansarea de proiecte multinationale. In acest sens, aceste proiecte pot sa combine investitiile din bugetul UE.
In mod inevitabil se va ajunge la perceperea taxei digitale pentru acoperirea deficitului creat in economia U.E. De altfel, se discuta la nivel de U.E despre impozitarea companiilor care au ca obiect de activitate sectorul digital si care au o cifra de afaceri mai mare de 750.000.000 euro. Intr-un asemenea context aceste costuri trebuie suportate de barourile care intra in componenta U.N.B.R, cu precizarea ca cele mai multe dintre ele nu dispun de resurse financiare mari. Barourile mici nu au resursele necesare pentru a sustine un asemenea proiect. De asemenea, costisitoare vor fi cheltuielile ocazionate de formarea si instruirea persoanelor angajate care se ocupa cu o asemenea activitate pentru ca sistemul sa devina operational.
Consider ca exista mari riscuri in privinta securitatii cibernetice. In concret, instalarea si gestionarea datelor se pot realiza avand la dispozitie mai multe surse financiare. In acest sens, pot fi obtinute din resurse proprii dar si printr-un cloud de la un furnizor de servicii. Luand in considerare acest ultim aspect trebuie sa avem in vedere costurile pe care le implica transferul datelor in cloud la fiecare accesare a lor. In mod similar, contractele de gestionare a datelor ridica probleme legate de secretizarea privind disponibilitatea datelor. Niciunei date care este accesata nu i se poate asigura o protectie deplina. Orice data devine vulnerabila o data cu accesarea ei, indiferent de sustinerea ca securizarea ei este asigurata.
Avocatii se tem ca datele lor personale ajung, ca urmare a digitalizarii la institutii de forta si folosite in alte scopuri.
Ca o consecinta directa a digitalizarii este posibila o extindere a criminalitatii economice. Pot exista ca urmare a acestui fenomen atacuri cibernetice, utilizarea unor conturi care, in realitate, nu exista precum si folosirea unor identitati false. Fara a epuiza problematica dezavantajelor generate de digitalizare trebuie avut in vedere, tinand seama de specificul activitatii avocatiale, ca se pot ivi derapaje legate de contactul direct dintre avocat si client, fiind posibila o reducere a capacitatii de exprimare verbala. Pot sa apara probleme in privinta socializarii care urmare a lipsei interactiunii „face to face”. Totodata, inexistenta unor resurse tehnologice performante si a unor conexiuni optime la reteaua de joasa performanta pot sa contribuie la un eventual esec al digitalizarii.
Avocat Ion Ilie-Iordăchescu
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn
WhatsApp
Threads
Google News
(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă
SmartBill.