Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Decizia (UE) 2017/599 ref. propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Cetățenia UE pentru europeni: Uniți în diversitate în pofida jus soli și jus sanguinis”
29.03.2017 | Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 81/18 din data de 28 martie 2017 a fost publicată Decizia (UE) 2017/599 a Comisiei din 22 martie 2017 privind propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Cetățenia UE pentru europeni: Uniți în diversitate în pofida jus soli și jus sanguinis.

Obiectul propunerii de inițiativă cetățenească intitulată „Cetățenia UE pentru europeni: Uniți în diversitate în pofida jus soli și jus sanguinis” se referă la „Natura și scopul cetățeniei Uniunii, în special în ceea ce privește naționalitatea. Retragerea unui stat membru din Uniunea Europeană și efectele acesteia. Drepturile cetățenilor garantate de dreptul UE”.

Cetățenia Uniunii nu înlocuiește cetățenia națională, ci se adaugă la aceasta. Deținerea naționalității unui stat membru este o condiție prealabilă pentru a fi cetățean al Uniunii. Prin urmare, pentru ca o persoană să dețină cetățenia Uniunii trebuie ca cel puțin unul dintre statele a cărui naționalitate este deținută de persoana respectivă să fie membru al Uniunii.

Această legătură dintre naționalitatea unui stat membru al Uniunii și cetățenia Uniunii este stabilită în tratate. Nu există niciun temei juridic în tratate care ar abilita instituțiile UE să adopte un act legislativ al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor care să vizeze acordarea cetățeniei Uniunii persoanelor care nu dețin naționalitatea unui stat membru al Uniunii.

Cu toate acestea, un act legislativ al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor poate fi adoptat în domeniul drepturilor resortisanților țărilor terțe care își au reședința legală pe teritoriul unui stat membru, inclusiv în ceea ce privește condițiile care reglementează libertatea de circulație și de ședere în alte state membre ale UE. Prin urmare, un astfel de act legislativ ar putea conferi anumite drepturi similare celor legate de cetățenia Uniunii cetățenilor unui stat care s-a retras din Uniune în temeiul articolului 50 din TUE.

Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) consolidează cetățenia Uniunii și îmbunătățește în continuare funcționarea democratică a Uniunii prevăzând, printre altele, că fiecare cetățean trebuie să aibă dreptul de a participa la viața democratică a Uniunii prin intermediul unei inițiative cetățenești europene.  În acest scop, procedurile și condițiile necesare pentru o inițiativă cetățenească ar trebui să fie clare, simple, accesibile și proporționale cu natura inițiativei cetățenești, astfel încât să încurajeze participarea cetățenilor și să mărească accesibilitatea Uniunii.

Astfel, se înregistrează propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Cetățenia UE pentru europeni: Uniți în diversitate în pofida jus soli și jus sanguinis”.

Pot fi colectate declarații de susținere pentru această propunere de inițiativă cetățenească, pornind de la înțelegerea faptului că aceasta urmărește prezentarea unei propuneri de act legislativ al Uniunii care să asigure că, după retragerea unui stat membru în conformitate cu articolul 50 din TUE, cetățenii țării respective pot continua să beneficieze de drepturi similare celor de care au beneficiat în perioada în care țara respectivă era un stat membru al UE.

Prezenta decizie intră în vigoare la 27 martie 2017.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.