Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
AUDI Q3
AUDI Q3
Fiscalitate Noutăți legislative Opinii SELECTED

Ce acoperă şi, mai ales, ce nu acoperă legea prevenţiei în materie fiscală?

4 aprilie 2017 | Bogdan MĂRCULEȚ
Bogdan Mărculeț

Bogdan Mărculeț

În cursul zilei de joi, 30 martie 2017, a fost supus dezbaterii publice mult-aşteptatul proiect al Legii prevenţiei. Anunţată ca fiind un punct de hotar al îmbunătăţirii relaţiei dintre mediul de afaceri şi stat, legea prevenţiei, în varianta incipientă în care se află, este mai degrabă anostă şi lipsită de vitalitatea necesară ţelului asumat şi publicităţii care au precedat-o, cel puţin din perspectiva raporturilor fiscale.

În primul rând, astfel cum rezultă chiar din primul articol al legii, aceasta se defineşte nu prin aplicabilitatea ei generoasă în materie fiscală, ci tocmai prin aplicabilitatea limitată a acesteia, numai pentru acele abateri săvârşite de contribuabil care constituie contravenţii potrivit reglementărilor fiscale.

Este esenţial de reţinut în acest sens că legea prevenţiei nu se referă la emiterea de către organele fiscale a actelor specifice controlului fiscal, cum ar fi raportul de inspecţie fiscală sau decizia de impunere.

Astfel, organele de inspecţie fiscală nu sunt obligate, înainte de emiterea raportului de inspecţie fiscală sau a deciziei de impunere, să emită un plan de remediere, în care să stabilească măsuri de remediere sau termene de remediere, astfel cum este prevăzut pentru anumite contravenţii.

Mai mult, contribuabilul rămâne obligat la plata imediată a obligaţiilor fiscale stabilite suplimentar, indiferent că este vorba de obligaţii fiscale principale sau obligaţii fiscale accesorii. Legea prevenţiei nu afectează acest domeniu.

Este adevărat însă că există prevederi specifice în Codul de procedură fiscală cu privire la dreptul contribuabilului de a fi ascultat înainte de emiterea raportului de inspecţie fiscală, însă ne întrebăm dacă în materie fiscală prevenţia nu ar trebui să fie ceva mai mult decât evitarea post factum a unei amenzi mai mult sau mai puţin oneroase.

Arbitraj comercial

Interviuri JURIDICE.ro

Servicii JURIDICE.ro

Evenimente juridice

În prezent, organele fiscale nu au vreo obligaţie de a sfătui sau de a ajuta contribuabilul să corecteze anumite conduite care pot avea ca efect plata de obligaţii fiscale suplimentare.

Departe de a exista o prevenţie în timpul inspecţiei fiscale, la ora actuală, spiritul prevederilor legale este mai degrabă contrar ideii de prevenţie. De exemplu, conform Codului de procedură fiscală, dacă în timpul inspecţiei fiscale contribuabilul corectează declaraţia de impunere aferentă perioadelor şi creanţelor fiscale ce fac obiectul inspecţiei fiscale, aceasta nu va fi luată în considerare de organul fiscal.

Nu constituie obiectul legii prevenţiei, în forma actuală, nici instituirea măsurilor asigurătorii de către organele fiscale. Astfel, emiterea Deciziei de instituire a măsurilor asigurătorii nu va fi supusă „remediilor” specifice prevăzute de legea prevenţiei, cu toate că şi sub acest aspect, o intervenţie a legiuitorului ar fi fost salutară şi benefică mediului de afaceri.

Aceasta în condiţiile în care, în prezent, organele fiscale nici nu informează contribuabilul înainte de emiterea acestei decizii, iar poprirea conturilor şi instituirea sechestrului se realizează intempestiv, peste noapte. Orice garanţie pe care contribuabilul o poate aduce pentru ridicarea măsurilor asigurătorii, nu poate fi adusă înainte, ci doar ulterior instituirii măsurilor asigurătorii, când oricum este mai dificil să constitui o astfel de garanţie, dacă nu dispui de resursele financiare necesare.

Or, în domeniul fiscal, o lege a prevenţiei ar trebui să facă mai mult decât a amâna aplicarea unor amenzi, care oricum nu constituie partea substanţială a „sancţiunilor fiscale”.

În al doilea rând, în ceea ce priveşte aplicabilitatea legii prevenţiei, astfel cum este aceasta prezentată în proiect, mai interesante ni se par contravenţiile care au fost exceptate, decât cele cu privire la care se aplică.

Astfel, printre contravenţiile în materie fiscală care nu intră sub incidenţa legii prevenţiei se numără:

– nerespectarea de către contribuabil a obligaţiei de a pune la dispoziţia organului fiscal registre, evidenţe, documente de afaceri şi orice alte înscrisuri la locul indicat de organul fiscal.

– nereţinerea, potrivit legii, de către plătitorii obligaţiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursă.

– reţinerea şi nevărsarea în totalitate, de către plătitorii obligaţiilor fiscale, a sumelor reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la sursă.

Printre contravenţiile în materie fiscală care intră sub incidenţa legii prevenţiei, menţionăm:

– nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de menţiuni;

– neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligaţiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume, precum şi orice informaţii în legătură cu impozitele, taxele, contribuţiile, bunurile şi veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora;

– nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligaţiilor de întocmire a dosarului preţurilor de transfer, precum şi nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligaţiei de a prezenta dosarul preţurilor de transfer la solicitarea organului fiscal central.

– neîndeplinirea măsurilor dispuse în termenele şi condiţiile stabilite de organul de inspecţie fiscală (dispoziţia de măsuri).

– nedepunerea la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative reglementate de normele din Codul fiscal privind taxa pe valoarea adăugată sau depunerea de declaraţii recapitulative incorecte ori incomplete;

– nedepunerea sau depunerea peste termen a declaraţiilor privind clădirile, terenurile, mijloacele de transport, afişajul sau impozitul pe spectacole.

Având în vedere cele de mai sus, trecând în revistă contravenţiile în domeniul fiscal care intră sub incidenţa legii prevenţiei, putem conchide că, cel mai probabil, legea va avea mai degrabă un impact superficial şi limitat, care nu atacă fondul nevoii de o veritabilă prevenţie în raporturile fiscale dintre stat şi contribuabil.

Avocat Bogdan Mărculeţ
NICULEASA LAW OFFICE

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership