Opinii

Convinge judecătorul (Învinge judecătorul? un fel de recenzie a cărţii lui Adrian Toni Neacşu) (XXI)
11.04.2017 | Gheorghe MOROȘANU

Gheorghe Moroșanu

Gheorghe Moroșanu

Alte idei de „tactică” în instanţă

„Nu lua prin surprindere judecătorul. …Nu-i plac loviturile de teatru, întoarcerile dramatice de situaţie, pentru simplul considerent că acestea au loc în primul rând pe seama sa. Cuvântul final nu este cel mai bun moment pentru a arunca în luptă apărări şi argumente total noi…”

„Fii atent la timp… în 9 cazuri din zece, judecătorii ajung să atragă atenţia vorbitorilor asupra apropierii de final. „Sintetizaţi domnule avocat”, „în concluzie” sau „apropiaţi-vă de final” sunt expresiile vedetă ale acestui moment procesual”. „…încearcă să urmăreşti semnele pierderii răbdării judecătorului. Semnele sunt evidente, iar uneori judecătorul le face intenţionat.” … „Dar semnul general pentru epuizarea timpului alocat dosarului este închiderea lui şi aşezarea de o parte, în rândul celor scoase în pronunţare. Judecătorul îşi comunică deschis că este lămurit şi că trebuie doar lăsat să scrie soluţia.”

Aş completa eu, GM, că orice insistenţă este dăunătoare cauzei şi clientului. Că deranjez comoditatea judecătorului, poate n-ar fi o mare chestie. Dar că asta poate fi în defavoarea chiar a soluţiei în dosar, asta e foarte important, esenţial. În orice caz, vorbitul mult poate însemna o repetiţie – o repetare a celor scrise, iar vorbitul puţin va fi considerat ca o virtute. Şi, orice idei ţi-ar veni ad-hoc, ai posibilitatea de a cere o amânare a pronunţării pentru a depune concluzii scrise. Domnul/doamna judecător nu numai că va admite uşor o asemenea cerere (legea cam îl obligă la asta), dar chiar va răsufla uşurat, pentru că şi el/ea poate avea nevoie de un răgaz pentru a medita asupra soluţiei. Dovadă, repunerile pe rol, destul de dese, pe care şi maestrul Neacşu le-a explicat prin faptul că uneori judecătorul nu a fost suficient lămurit asupra soluţiei. Şi uite-aşa, în loc să ne stresăm, ne ajutăm reciproc, noi şi judecătorul.

Judecător pensionar Gheorghe Moroșanu