Secţiuni » Arii de practică » Business » Piaţa de capital
Piaţa de capital
CărţiProfesionişti
 

ASF. Precizări cu privire la activitatea SAL-Fin
09.06.2017 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Content, Piața de capital
JURIDICE - In Law We Trust

Joi, 8 iunie 2017, Autoritatea de Supraveghere Financiară a făcut o serie de precizări cu privire la activitatea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Financiar Nonbancar și cu privire la conciliatorii SAL-Fin, potrivit unui comunicat ASF.

Astfel:
– conciliatorii SAL-Fin au fost desemnați în baza prevederilor Regulamentului nr. 4/2016 privind organizarea şi funcţionarea Entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Financiar Nonbancar (SAL-Fin), publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 383 din 19 mai 2016, activitatea acestora defășurându-se independent, respectând cadrul legal aferent. Acest Regulament a fost adoptat cu respectarea prevederilor legale privind transparența decizională la nivelul A.S.F., în urma dezbaterilor în grupurile de lucru existente la nivelul instituției, dar și a consultării publice;
– criteriile privind experiența și/sau pregătirea în domeniul asigurărilor a avocaților/ mediatorilor au fost verificate de către Colegiul de Coordonare al SAL-Fin, iar în cazul cursurilor de conciliator, și de către Institutul de Studii Financiare – ISF, în cadrul examinării/evaluării, prin solicitarea de contracte de asistență juridică sau portofoliu de lucrări, după caz. Astfel, nu au existat cazuri în care să fie admiși conciliatori care nu au putut dovedi competențe aferente experienței formale sau informale/non-formale sau a pregătirii profesionale anterioare. Aceste profesii liberale își dezvoltă propriul cod de etică şi bună practică. În cazul SAL-FIN, Corpul Conciliatorilor are acest rol, eventualele practici incorecte sau conflicte de interese semnalate în activitatea conciliatorilor fiind dezbătute de acest for și supuse atenției Colegiului de Coordonare pentru eventuale măsuri;
– SAL-Fin a transmis celor interesați clarificări privind calitatea în care persoanele fizice sau juridice pot reprezenta/asista consumatorii în relația cu SAL-Fin. Astfel, în concordanță cu prevederile Regulamentului nr. 4/2016, a fost clarificat aspectul privind calitatea de comerciant a persoanelor juridice care au încheiat contracte de cesiune de creanță cu consumatorii. Pe cale de consecință, și în acord cu prevederile legislației în vigoare, SAL-Fin nu soluționează litigii între comercianți. Persoanele fizice și/sau juridice pot reprezenta/ asista consumatorii în cadrul procedurilor SAL-Fin doar în măsura în care reprezintă interesul direct al consumatorului și nu interese comerciale sau de altă natură;
– conciliatorii SAL-Fin nu au ca atribuții admiterea sau respingerea cererilor consumatorilor. Conciliatorii SAL-Fin sunt desemnați de către consumatori, aceștia având la dispoziție Registrul conciliatorilor publicat pe pagina oficială www.salfin.ro. În procedura cu impunere de soluție, părțile convin de comun acord cu privire la persoana conciliatorului sau cu privire la comisia de conciliere care este constituită dintr-un conciliator desemnat de către consumator, unul desemnat de comerciant și unul desemnat de Colegiul de coordonare printr-un algoritm public. Un consumator sau un comerciant nu se poate adresa direct conciliatorului pentru soluționarea unei cereri. Comunicările se fac de către SAL-Fin, iar după ce conciliatorul a primit dosarul cu cererea consumatorului, comunicările, precum și orice discuție legată de conciliere, sunt făcute către toate părțile implicate, inclusiv reprezentatul SAL-Fin din cadrul Secretariatului tehnic;
– procedurile SAL-Fin, publicate pe pagina web www.salfin.ro, prevăd termene de 60 de zile (pentru procedura cu propunere soluție) respectiv 90 de zile (pentru procedura cu impunere), față de termenele de 90 de zile prevăzute de directiva europeană și OUG aferente. Cel mai lung termen, în care comerciantul este obligat să răspundă solicitării venite din partea SAL-Fin, este de 15 zile și nu s-au înregistrat cazuri în care acest termen să fie depășit. Așa cum reiese și din Raportul SAL-Fin și al Colegiului de coordonare pentru anul 2016, publicat pe pagina oficială, în luna februarie 2017, durata medie a procedurilor nu depășește 49 de zile (există un număr însemnat de cereri soluționate într-un interval cuprins între 7 și 30 de zile).

Entitatea de Soluționare a Litigiilor din domeniul Financiar Nonbancar funcționează în cadrul ASF, dar conducerea acesteia este asigurată de către Colegiul de Coordonare format din 5 membri dintre care 2 sunt nominalizați din partea A.S.F., unul din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor şi 2 din partea asociațiilor pieței financiare nonbancare şi a asociațiilor de consumatori.

Conciliatorii SAL-Fin sunt persoane fizice care îndeplinesc toate condițiile prevăzute de articolul 13 al Regulamentului ASF nr. 4/2016. Dacă sunt/au fost angajați ai comerciantului, parte în litigiu, conciliatorii au obligația să se abțină de la soluționarea cererii în care au fost desemnaţi de către consumator. Prin urmare, nu a existat niciun caz soluționat prin intermediul SAL-Fin în care un conciliator să fie salariat sau să fi fost remunerat direct sau indirect de către acesta. Mai mult decât atât, consumatorul are la dispoziție toate informațiile necesare pentru a decide dacă dorește sau nu să fie reprezentat de către un conciliator care lucrează în domeniu, având posibilitatea să sesizeze orice fel de abatere pe care o constantă în cadrul soluționării. Eventualele probleme cu conciliatorii sunt judecate de plenul concilatorilor, care reprezintă corpul experţilor, independenţi de ASF, care deliberează asupra problemelor.

Până la această dată, nu au existat contestații privind imparțialitatea conciliatorilor în cadrul procedurilor soluționate. Hotărârile și încheierile date de către conciliatorii SAL-Fin au fost acceptate de părți în proporție de peste 99%, existând doar o singură hotărâre atacată pe rolul instanțelor judecătorești. Rezultatele la zi ale activităţii SAL Fin se prezintă astfel: cereri primite 120, număr cereri de conciliere acceptate 98, aflate în proces de conciliere 16, soluţionate 75, contestații 1 (una).

După un an de funcţionare, modificarea/completarea Regulamentului SAL-Fin se va afla pe ordinea de zi a Colegiului de coordonare, iar modificările vor fi dezbătute în spațiul public, orice persoană interesată putând participa la acest proces.

Cuvinte cheie: , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti