Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Întrebare preliminară cu privire la motivele de excludere facultativă dintr-o procedură de achiziții publice. UPDATE: Hotărârea CJUE
29.10.2018 | Mihaela MAZILU-BABEL

Secţiuni: Achiziții publice, CJUE, Concurență, Dreptul Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

29 octombrie 2018: Curtea declară:

1) Articolul 80 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale și de abrogare a Directivei 2004/17/CΕ coroborat cu articolul 57 alineatul (6) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE trebuie interpretat în sensul că nu se opune unei dispoziții din dreptul național care impune unui operator economic care dorește să își demonstreze fiabilitatea în ciuda existenței unui motiv de excludere relevant să clarifice pe deplin faptele și împrejurările care au legătură cu infracțiunea sau cu abaterea săvârșită, cooperând în mod activ nu numai cu autoritatea însărcinată cu investigația, ci și cu autoritatea contractantă, în cadrul rolului propriu al acesteia din urmă, pentru a aduce dovada restabilirea fiabilității sale, cu condiția ca această cooperare să fie limitată la măsurile strict necesare acestei examinări.

2) Articolul 57 alineatul (7) din Directiva 2014/24 trebuie interpretat în sensul că, atunci când un operator economic a avut un comportament care intră sub incidența cauzei de excludere prevăzute la articolul 57 alineatul (4) litera (d) din directiva menționată, care a fost sancționat de o autoritate competentă, durata maximă de excludere se calculează de la data deciziei autorității respective.

:: hotărârea CJUE

***

17 mai 2018: Avocatul general propune  – cu deloc celeritate – următorul răspuns:

„1) Articolul 80 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale și de abrogare a Directivei 2004/17/CE coroborat cu articolul 57 alineatul (6) al doilea paragraf din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE:

se opune obligației ca un operator economic care dorește să își demonstreze fiabilitatea, în ciuda existenței unui motiv relevant de excludere, să coopereze activ cu autoritatea contractantă pentru a clarifica complet faptele și împrejurările în care a participat în calitate de coautor al unor înțelegeri care vizează denaturarea concurenței, în cazul în care același operator deja a cooperat activ, clarificând complet împrejurările cu autoritatea în materie de concurență care a investigat și a sancționat aceste fapte;

nu se opune ca un stat membru să impună această cooperare activă cu autoritatea contractantă, ca o condiție pentru ca operatorul economic să își demonstreze fiabilitatea și să nu rămână exclus de la procedura de achiziții publice, în cazul unui comportament ilicit în care faptele și împrejurările trebuie clarificate de autoritatea contractantă însăși.

2) În cazul în care un operator economic a avut un comportament constitutiv al unui motiv de excludere prevăzut la articolul 57 alineatul (4) litera (d) din Directiva 2014/24/UE, stabilind înțelegeri care vizează denaturarea concurenței care au făcut deja obiectul unei decizii de sancționare, perioada maximă de excludere se calculează de la data pronunțării respectivei decizii.” (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

09 iunie 2017: Camera pentru Achiziții Publice din Bavaria de Jos se întreabă cu privire la motivul de excludere facultative dintr-o procedură de achiziții publice (C-124/17).

Situația de fapt:
1. libertatea de stabilire
2. reglementare a unui stat membru care impune unui operator economic, pentru a obține autocorectarea, să clarifice faptele și împrejurările legate de infracțiune sau de abatere și de prejudiciul astfel cauzat, printr-o colaborare activă nu numai cu autoritățile însărcinate cu investigația, ci și cu autoritatea contractantă
3. necesitatea de a afla dacă directivele incidente nu s-ar opune unei atare reglementări
4. în subsidiar, dacă o atare reglementare este tolerată, necesitatea de a afla dacă dacă respectivul operator economic care dorește autocorectarea ar avea obligația de a informa autoritatea contractantă cu privire la situația de fapt pentru ca aceasta să poată aprecia dacă măsurile luate (tehnice, organizaționale și în materie de personal, precum și cele privind repararea prejudiciilor cauzate) sunt adecvate și suficiente
5. raportat la motivele de excludere facultative prevăzute în cadrul directivei, necesitatea de a afla dacă perioada maximă de excludere sau termenul pentru excludere este de trei ani de la data la care a avut loc respectivul eveniment, dar mai ales dacă:
5.1. producerea evenimentului respectiv coincide cu apariția motivului de excludere
5.2. sau momentul determinant este cel în care autoritatea contractantă dispune de informații sigure și solide cu privire la existența motivului de excludere
6. mai precis, necesitatea de a afla dacă, atunci când un operator economic participă la o înțelegere, evenimentul este reprezentat:
6.1. de încetarea participării la înțelegere
6.2. sau de momentul în care autoritatea contractantă dispune de informații sigure și solide cu privire la participarea la înțelegere.

Dispoziții incidente:
1. articolul 80 din Directiva 2014/25/UE coroborat cu articolul 57 alineatul (6) al doilea paragraf din Directiva 2014/24/UE
2. articolul 57 alineatele (4) și (7) din Directiva 2014/24/UE.

dr. Mihaela Mazilu-Babel

Cuvinte cheie:
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti