Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

DNA-Brașov. Luare de mită, abuz în serviciu, dare de mită, mărturie mincinoasă, favorizarea făptuitorului. Control judiciar, trimitere în judecată
22.06.2017 | Adina GANȚOLEA


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019
Adina Maria Ganțolea

Adina Maria Ganțolea

DNA-Brașov. Luare de mită, abuz în serviciu, dare de mită, mărturie mincinoasă, favorizarea făptuitorului. Control judiciar,trimitere în judecată.

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Brașov au dispus trimiterea în judecată, sub control judiciar, a inculpaților:
C. A. A., la data faptelor președinte al Consiliului Județean Brașov și președinte al filialei județene a unui partid politic, pentru săvârșirea infracțiunilor de
luare de mită în formă continuată (7 infracțiuni) și
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (5 infracțiuni din care 3 în formă continuată);
G. S., la data faptelor consilier județean și ulterior senator în Parlamentul României, pentru săvârșirea infracțiunilor de
dare de mită în formă continuată,
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit (4 infracțiuni din care una în formă continuată) și
efectuarea de operațiuni financiare ca acte de comerț incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoană în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri or alte foloase necuvenite;
M. G., la data faptelor consilier județean și om de afaceri, pentru săvârșirea infracțiunilor de dare de mită, în formă continuată și complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (2 infracțiuni);
C. G. C., la data faptelor consilier județean, pentru săvârșirea infracțiunilor de dare de mită, în formă continuată și complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;
N. A. S., consilier județean și administrator al unei societăți comerciale la data faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;
și în stare de libertate a inculpaților:
I. R. P., administrator public al județului Brașov la data faptei și C. V., director al Direcției de Administrare Drumuri și Poduri din cadrul Consiliului județean Brașov la data faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;
B. I. I., primar al comunei Jibert, județul Brașov la data faptei și în prezent, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;
P. C., primar al comunei Șercaia, județul Brașov la data faptei și în prezent, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit;
C. F. G., pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;
Ș. V. O. și U. V., consilieri județeni la data faptei, M. C. G., primar al municipiului Codlea la data faptei și C. D. R., pentru săvârșirea infracțiunii de dare de mită, în formă continuată;
S. O., pentru săvârșirea infracțiunilor de mărturie mincinoasă și favorizarea făptuitorului în formă continuată;
L. C. I., primar al comunei Beclean la data faptei și G. L. C., administrator al unei societăți comerciale, pentru săvârșirea infracțiunilor de mărturie mincinoasă și favorizarea făptuitorului.

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:
Prezenta cauză are ca obiect săvârșirea unor infracțiuni de corupție în perioada 2010-2013 de către inculpatul C. A. A., președinte al Consiliului Județean Brașov, totodată președinte al filialei județene a unui partid politic și de către persoane din anturajul acestuia, consilieri județeni și primari, pentru obținerea de foloase necuvenite din atribuirea și derularea, cu încălcarea legii, de contracte de achiziții publice de către C.J. Brașov sau U.A.T. – uri din județ, precum și pentru obținerea în mod necuvenit de bani sau alte foloase, în interesul finanțării campaniei electorale a Filialei Brașov a partidului respectiv, prin pretinderea de la candidații pentru alegerile locale din anul 2012, pentru a le asigura acestora un loc eligibil pe lista consilierilor județeni.

În contextul campaniei electorale din anul 2012, inculpatul C. A. A., în calitate de președinte al filialei județene a unui partid politic, a pretins de la mai multe persoane sume de bani cuprinse între 220.000 lei și 15.000 lei pentru a-i pune pe aceștia pe lista de candidați pentru un post de consilier județean în cadrul Consiliului Județean Brașov.

Astfel, inculpatul C. A. A. a primit de la următorii inculpați următoarele sume de bani:
– de la inculpatul G. S. a primit suma de 170.000 lei;
– de la inculpatul C. G. C. a primit suma de 100.000 lei;
– de la inculpatul Ș. V. O. a primit suma de 60.000 lei;
– de la inculpatul M. G. a primit suma de 50.000 lei;
– de la inculpatul M. C. a primit suma de 50.000 lei pentru ca Ș. R. O. să fie pus pe o poziție sigur eligibilă de consilier județean;
– de la inculpatul U. V. a primit suma de 40.000 lei;
– de la inculpatul C. D. R. a primit suma de 15.000 lei.

Suma totală de bani primită de inculpatul C. A. A. de la cei șapte inculpați a fost de 485.000 lei, cuantumul acestora fiind pretins în funcție de locul pe care s-au aflat cei șapte pe lista de candidați pentru campania electorală din anul 2012 a partidului respectiv.

Toate sumele de bani au fost predate personal sau printr-un intermediar la casieria partidului de către cei șapte inculpați, fără ca aceștia să primească documente justificative. Suma de bani menționată anterior a fost folosită în campania electorală din anul 2012.

Ulterior, toți cei șapte au fost aleși consilieri județeni în cadrul Consiliului Județean Brașov.

În perioada 2010-2013, în baza aceleiași rezoluții infracționale, inculpatul C. A. A., în calitate de președinte al Consiliului Județean Brașov, a aprobat alocarea unor sume de bani din fondul de rezervă al C.J. Brașov pentru achiziționarea de studii sau pentru plata unor contracte supraevaluate încheiate între firmele controlate de inculpatul G. S. și mai multe primării din județ.

Sumele de bani alocate de inculpatul C. A. A., la cererea și cu ajutorul inculpatului G. S., au fost în cuantum total de 1.393.497 lei, iar parte din această sumă, respectiv suma de 170.000 lei, a fost depusă de acesta din urmă la casieria unui partid politic pentru a fi pus pe o poziție eligibilă pe lista de candidați pentru Consiliul Județean Brașov în contextul campaniei electorale din anul 2012.

În anul 2013, inculpatul C. A. A., în calitate de președinte al Consiliului Județean Brașov, la cererea și cu ajutorul inculpatului M. G., a aprobat alocarea sumei de 400.000 lei din fondul de rezervă al C.J. Brașov sub pretextul achiziției de sisteme de încălzire de către inculpatul B. I. I., în calitate de primar al comunei Jibert din județul Brașov de la o societate controlată în fapt de inculpatul M. G..

Pentru alocarea sumei respective de bani, inculpatul B. I.I., în calitate de primar al comunei Jibert, urmare a înțelegerii prealabile cu inculpații C. A. A. și M. G., în scopul obținerii de către acesta din urmă de foloase necuvenite, a formulat mai multe cereri în acest sens către C.J. Brașov și a aprobat în mod formal referate de necesitate ce au fost folosite pentru a justifica încheierea a șase contracte de furnizate echipamente termice la prețuri supraevaluate cu societatea respectivă. Valoarea totală a contractelor semnate de inculpatul B. I. I. a fost de 416.721,78 lei, sumă care constituie folos necuvenit pentru inculpatul M. G.

În ceea ce privește utilizarea fondului de rezervă aflat la dispoziția Consiliului Județean Brașov, din probatoriul administrat în cauză, a rezultat că banii au fost alocați doar cu aprobarea inculpatului C. A. A., care a avut grijă ca în fiecare an fondul să fie constituit la nivelul maxim prevăzut de lege, respectiv 5% din buget. Sumele de bani aflate în acest fond au fost date în mod discreționar de către inculpatul C. A.A. pentru recompensarea colaboratorilor politici, fără vreo legătură cu condițiile reale din localități, acesta considerând fondul de rezervă ca fiind la dispoziția sa.

În acest context, inculpatul C. A. A. a ținut o evidență a utilizării sumelor respective, pentru a căror alocare fiecare persoană se adresa acestuia care aproba direct cererea fără să existe referat de analizare a solicitării, fiind de ajuns ca persoana respectivă să-i spună că banii sunt pentru el. Votul în plen, atunci când a avut loc, a fost formal, consilierii limitându-se să aprobe punctul de pe ordinea de zi inițiat de inculpatul C. A. A., fără discuții sau verificări.

În perioada noiembrie 2011 – martie 2014 inculpatul C. A. A., în calitate de președinte al Consiliului Județean Brașov, la cererea și cu ajutorul inculpatului C. G. C., a încălcat prevederile legale în legătură cu încheierea și derularea unor achiziții publice având ca obiect întocmirea de studii reabilitare, modernizare, reparare drumuri și realizare studiu privind revizuirea Planului județean de gestionare a deșeurilor.
Beneficiar al acestor contracte au fost două societăți comerciale administrate de C. F.G., fratele inculpatului C. G. C.

Concret, inculpatul C. A. A. a dat dispoziții funcționarilor din aparatul de specialitate al C.J. pentru a întocmi formal mai multe referate, pe care ulterior le-a aprobat direct sau prin intermediul inculpaților I. R. P. și C. V..
Prin aceste demersuri, cei doi inculpați au încercat să justifice achizițiile respective precum și desfășurarea unei proceduri formale de atribuire.

Toate acestea au avut drept consecință prejudicierea bugetului C.J. Brașov cu suma totală de 932.178,08 lei, care reprezintă totodată folos necuvenit pentru C. G. C. și firmele controlate de acesta.

În luna februarie 2012, inculpatul P. C., în calitate de primar al Comunei Șercaia și coleg în același partid cu inculpatul G. S., la cererea și cu ajutorul acestuia, a încheiat cu o societate administrată și deținută în fapt de acesta din urmă un contract de servicii în valoare de 78.120 lei, având ca obiect întocmirea și predarea studiului „Strategie privind prevenirea abandonului școlar, identificarea metodelor de creștere a gradului de instruire a populației comunei Șercaia, jud. Brașov”.

Contractul respectiv a fost atribuit fără să existe o analiză la nivelul unităților școlare din care să rezulte abandonul la acest nivel și care să justifice efectuarea acestei achiziții, fără să fie întocmit un referat de necesitate și fără să existe un buget rectificat și fonduri aprobate.

În plus, contractul a fost încheiat cu o societate care nu avea calificarea necesară realizării prestației care face obiectul contractului, iar ulterior studiul respectiv nu a fost utilizat vreodată, cauzând astfel un prejudiciu pentru comuna Șercaia în sumă de 78.120 lei, ce reprezintă totodată folos necuvenit pentru inculpatul G. S.

În atribuirea contractelor descrise anterior, inculpatul G. S. a beneficiat de ajutorul inculpatului N. A.S. care a redactat în mod formal documente, studii și lucrări, a completat și semnat facturi și a redactat contracte.
Totodată, în perioada 2012-2013, inculpatul G. S., în calitate de senator în parlamentul României, în scopul obținerii de foloase necuvenite pentru sine, a efectuat nemijlocit operațiuni financiare ca acte de comerț, care intrau în sfera de competență a administratorului societăților comerciale deținute de acesta, pentru încheierea sau executarea și plata contractelor derulate cu primăriile mai multor comune din județul Brașov.

În perioada februarie-martie 2017, cu ocazia audierii în calitate de martori, inculpații L. C. I., primar al comunei Beclean, S. O. I. și G. L. C., au făcut declarații necorespunzătoare adevărului și nu au spus tot ce știu în legătură cu fapte și împrejurări esențiale ale cauzei asupra cărora au fost întrebați, urmărind prin aceasta să împiedice cercetările ce se desfășoară în cauză împotriva inculpaților menționați anterior.

Consiliul Județean Brașov s-a constituit parte civilă în procesul penal cu suma totală de 2.727.178,08 lei.

În cauză, procurorii au dispus măsura asiguratorie a sechestrului asupra unor bunuri mobile și imobile, conturi bancare și părți sociale de la societăți, ce aparțin inculpaților C. A. A., G. S., N. A. S., P. C., M. G., C. G. C., Ș. V. O., U. V., C. D. R., C. F. G., I. R. P., C. V., B. I. I..

De asemenea, procurorii au dispus măsura asiguratorie a sechestrului asupra unor bunuri imobile ce aparțin altor persoane în vederea confiscării extinse.

Față de Ș. R. O., procurorii anticorupție au dispus clasarea cauzei.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Brașov cu propunerea de a se menține măsurile preventive și asiguratorii dispuse în cauză.

Anterior, inculpatul C. A. A. a mai fost trimis în judecată în alte patru cauze.

Această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

:: sursa: www.pna.ro

Adina Ganțolea

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate