Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Probleme juridice de procedură în cazul ORAL NALAN. UPDATE: CA Timișoara a dispus punerea în libertate. Procurorii au retras contestația
25.07.2017 | JURIDICE.ro

25 iulie 2017: Procurorii de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție au retras contestația la decizia instanţei prin care s-a dispus eliberarea din arest a activistei de origine turcă Oral Nalan, magistraţii de la Înalta Curte de Casație și Justiție urmând să ia act de acest demers, potrivit mediafax.

 Alin Speriusi-Vlad: „Este o decizie normală şi înţeleaptă a Ministerului Public care recunoaşte greşeala făcută de Poliţia de Frontieră, în momentul în care nu a identificat clar documentul de călătorie cu care Nalan a intrat în ţară. Ea de la început a intrat cu un document de călătorie, emis în baza Convenţiei de la Geneva pentru refugiaţi, iar această reglemenare este obligatorie pentru România, nu doar ca şi reglementare internaţională care apără drepturile omului, ci şi în baza dispoziţiilor Dreptului European. Există, la nivelul Uniunii Europene, o politică comună în acest domeniu, iar România trebuie să se conformeze. Din nefericire, autorităţile române s-au confruntat cu un caz neobişnuit şi a fost nevoie de intervenţia Interpolului, ca şi organizaţie internaţională. Interpolul este o organizaţie internaţională care funcţionează ca o bază de date în care sunt înscrise mai multe persoane de către statele membre, inclusiv de Turcia, iar secretariatul Genereal al Interpol a luat decizia de a şterge cazul lui Nalan.

Această privare de libertate nelegală, pe clienta mea a costat-o îndepărtarea de familie şi a costat-o rememorarea unor evenimente, a unor traume, care au dus la recunoaşterea statului de refugiat. Trebuie înţeles că acest statut de refugiat, recunoscut de Regatul Belgiei, nu este un bilet de loterie, nu este o măsură provizorie, este un statut definitiv, care se obţine şi în România şi în orice stat membru şi semnatar al Convenţiei de la Geneva greu, adică este o procedură administrativă complexă, unde o persoană susţine, prezintă ceea ce a suferit, traumele prin care a trecut, care au mai multe cauze, dar sunt traume şi care sunt analizate, verificate, certificate de statul care acordă protecţia internaţională, iar celelalte state membre ale convenţiei, iar statele europene sunt obligate să respecte acest statut.

Fără a face speculaţii, în mod normal, având în vedere poziţia înţeleaptă a Ministerului Public, acest proces,  formal, are un termen în data de 31 iulie, la Curtea de Apel din Timişoara şi ne aşteptăm ca acest proces să înceteze, ca urmare a retragerii cererii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara.”

 

***

20 iulie 2017: Curtea de Apel Timișoara a dispus punerea în libertate a lui Oral Nalan, activista turcă de origine kurdă reținută în 8 iulie 2017 la Vama Nădlac și ulterior arestată în baza unui mandat internațional al Interpolului, pe motiv că a dispărut alerta roșie emisă de Interpol, potrivit pressone.ro.

Cu toate acestea, Oral Nalan va rămâne în arest cel puțin până la judecarea contestației înaintate de Parchet împotriva deciziei de punere în libertate la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Potrivit sursei citate, o posibilă extrădare în Turcia ar afecta relațiile diplomatice dintre România și Belgia, sens în care Ministerul Afacerilor Externe român a primit din partea ambasadei Belgiei la București mai multe comunicări verbale referitoare la eventualele consecințe ale nerespectării prevederilor Convenției de la Geneva din 1951 privind refugiații.

***

18 iulie 2017: Dincolo de încărcătura umană, socială și politică, reliefată de materialele de presă, dar și de aspectele juridice inerente oricărei proceduri de extrădare, speța activistei din Turcia ORAL NALAN ridică o problemă de drept european, respectiv compatibilitatea legislației naționale în materie de refugiați și de extrădare cu legislația europeană în materie de refugiați.

Avocații refugiatei ORAL NALAN în dosarul de extrădare, Alin Speriusi-Vlad și Bogdan Burdea, au solicitat instanței de judecată, Curtea de Apel Timișoara, să formuleze, în temeiul art. 267 TFUE și al art. 104 din Regulamentul de Procedură al CJUE referitor la Procedura Preliminară de Urgență, să formuleze o cerere de pronunțare a unei hotărâri preliminare, pentru ca CJUE să răspundă la următoarele întrebări:

1. Sistemul instituit prin DIRECTIVA 2011/95/UE din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate și prin REGULAMENTUL (UE) NR. 604/2013 din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid se opune unei reglementări naționale care nu recunoaște statutul de refugiat acordat de un alt stat membru resortisantului unei țări terțe (față de UE) sau unui apatrid?

2. Sistemul instituit prin DIRECTIVA 2011/95/UE din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate și prin REGULAMENTUL (UE) NR. 604/2013 din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid permite unui stat membru returnarea în statul de origine (țară terță față de UE) al resortisantului acelui stat sau al apatridului căruia un alt stat membru i-a acordat statutul de refugiat?

3. Sistemul instituit prin DIRECTIVA 2011/95/UE din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate și prin REGULAMENTUL (UE) NR. 604/2013 din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid permite unui stat membru instituirea oricărei măsuri preventive sau provizorii privative de libertate până la dispunerea returnării în statul de origine (țară terță față de UE) al resortisantului acelui stat  sau al apatridului căruia un alt stat membru i-a acordat statutul de refugiat?

Încheierea Curții de Apel Timișoara din 17.07.2017: „Respinge cererea de sesizare a Curţii Europene de Justiţie în vederea pronunţării unei hotărâri preliminare formulată de apărătorul ales al persoanei extrădabile ORAL NALAN.


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!






JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.