Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

DNA-Craiova. Constituirea unui grup infracțional organizat, abuz în serviciu, fals în înscrisuri sub semnătură privată, uz de fals. Trimitere în judecată
03.08.2017 | Adina GANȚOLEA

JURIDICE - In Law We Trust
Adina Maria Ganțolea

Adina Maria Ganțolea

DNA-Craiova. Constituirea unui grup infracțional organizat, abuz în serviciu, fals în înscrisuri sub semnătură privată, uz de fals. Trimitere în judecată.

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Craiova au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpaților:
A. G., primar al municipiului Caracal, jud. Olt, la data faptelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat și
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată (1011 acte materiale);

T. M., director executiv al Direcției Economice din cadrul Primăriei municipiului Caracal, la data faptelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată (1011 acte materiale) și
fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (4 acte materiale);

– B. M., auditor în cadrul Compartimentului de Audit Public Intern din Primăria municipiului Caracal, la data faptelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată (12 acte materiale),
instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată (22 acte materiale) și
uz de fals în formă continuată (22 acte materiale);

– N. E. și O. N., consiliere la Compartimentul Buget – Contabilitate, Finanțe Publice din cadrul Direcției Economice a Primăriei mun. Caracal, C. M. și G. M., casiere la casieria centrală din cadrul Direcției Economice a Primăriei mun. Caracal, la data faptelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat și
abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată;

– B. G., funcționar public, având funcția de șef al Serviciului Juridic – Contencios din cadrul Primăriei Mun. Caracal, la data faptei, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit;

– D. (fostă D.) M. C., funcționar public în cadrul Primăriei mun. Caracal, G. S., reprezentant al S.C. G. I. S. R. L., P. G., reprezentant al P.F. P. G., C. G., reprezentant al S.C. S. S. R. L., P. F. F., reprezentant al S.C. A. SERV S.R.L., V. V., reprezentant al S.C. A. PROD SERV S.R.L., la data faptelor și S. D., pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată și
fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată;

– I. A., reprezentant al S.C. M. S.R.L. la data faptelor, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată și
participație improprie la fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată;

– S. F., reprezentant al S.C. SF S.R.L. la data faptelor și S.C. SF S.R.L., pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată și
instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată;

– P. P., reprezentant al S.C. M. S. S.R.L., pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat și
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată;

– SC G. I. SRL, SC S. SRL, SC M. SRL, SC A. S. SRL, S.C.  P. S. SRL, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
constituirea unui grup infracțional organizat,
complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată și
fals în înscrisuri sub semnătură privată în formă continuată;

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:

În perioada 2009-2012, la nivelul Primăriei Municipiului Caracal, și-a desfășurat activitatea un grup infracțional organizat care a avut drept scop obținerea, de către membrii săi și persoane apropiate acestora, de sume de bani necuvenite, în principal direct din încasările instituției publice, în condiții nelegale, prin folosirea de documente care nu atestau operațiuni comerciale reale. Prejudiciul cauzat bugetului Unității Administrativ Teritoriale a Municipiului Caracal este de 5.009.500 lei.


Din grupul infracțional organizat au făcut parte inculpatul A. G., primarul municipiului Caracal și inculpata T. M., directorul economic al instituției, care au deținut și calitatea de inițiatori și coordonatori ai grupului, precum și funcționari publici aflați în subordinea acestora și reprezentanți ai unor societăți comerciale, care au acționat coordonat pentru obținerea de foloase ilicite.


În concret, în perioada menționată anterior, inculpații A. G. și T. M. au dispus eliberarea de sume de bani direct din
casierie și au semnat ordine de plată în favoarea mai multor societăți comerciale, fără ca aceste plăți să fie în vreun fel justificate de angajamente legale din care să rezulte obligații de plată în sarcina Primăriei mun. Caracal, fără să existe dovada efectivă a recepționării bunurilor plătite și folosirea acestora în interesul instituției, fără să rezulte necesitatea obiectivă a efectuării unor astfel de achiziții și fără ca aceste operațiuni financiare să fie supuse controlului financiar preventiv.


La grupul infracțional organizat au aderat reprezentanți de fapt/de drept ai societăților comerciale în numele cărora s-au emis pretinsele „documente justificative” și alți funcționari publici din cadrul Primăriei mun. Caracal care au pus la dispoziția angajaților din cadrul Direcției Economice și casieriei centrale numeroase facturi fiscale și chitanțe cu conținut nereal, documente de evidență primară în care au fost consemnate de regulă prestări de servicii fictive în beneficiul instituției publice.


Practic, inculpatul A. G., în calitate de inițiator și lider al grupului infracțional organizat, a acționat în mod concertat alături de ceilalți inculpați pentru obținerea de foloase patrimoniale/nepatrimoniale (sume de bani și capital electoral) atât pentru sine cât și pentru alții (ceilalți membrii ai grupării sau persoane apropiate acestuia), folosind în mod discreționar bugetul local al Primăriei mun. Caracal ce provenea în special din veniturile încasate din impozite și taxe locale, manipulate prin casieria centrală.
De exemplu, a rezultat că inculpatul A. G. a folosit discreționar bugetul local, în sensul că a organizat diverse „mese de protocol”, fără respectarea prevederilor legale și ale hotărârilor Consiliului Local al mun. Caracal și a achiziționat produse care nu erau necesare instituției publice sau servicii de presă destinate promovării unei imagini favorabile, încălcând flagrant obligațiile stabilite de lege în sarcina sa ca ordonator principal de credite.
În acest sens, a dat dispoziții atât direct, dar mai ales indirect, prin intermediul directorului economic, să fie plătite sume de bani în special din numerarul casieriei dar și prin ordine de plată (semnate de el și inculpata T. M.), din conturile de trezorerie ale instituției publice, fără respectarea prevederilor legale și în baza unor înscrisuri care, în cea mai mare parte, nu atestau prestații reale făcute în beneficiul primăriei sau a municipiului Caracal.
Pentru ca mecanismul infracțional elaborat alături de inculpata T. M. să poată fi efectiv aplicat și să nu fie sesizate organele fiscale sau penale competente, inculpatul A. G. a suprimat mecanismele de control (controlul intern managerial, controlul financiar preventiv și auditul intern) prevăzute de lege, care aveau ca obiect tocmai verificarea regularității și legalității acestor plăți și, implicit, folosirea eficientă a fondurilor publice care constituiau bugetul Primăriei mun. Caracal.


În același scop, cei doi au hotărât de comun acord eliminarea etapelor obligatorii prevăzute de lege cu privire la utilizarea fondurilor publice și, implicit, suprimarea înscrisurilor care ar fi trebuit să fie semnate de aceștia – dispoziția de plată către casierie și ordonanțarea de plată, tocmai pentru a suprima dovezile scrise care probau activitatea infracțională derulată în perioada 2009-2012.


Consiliul Local al mun. Caracal s-a constituit parte civilă în procesul penal cu suma de 5.009.500 lei.

În cauză, procurorii au dispus măsura asiguratorie a sechestrului asupra unor bunuri mobile și imobile, ce aparțin inculpaților.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Olt cu propunerea de a se menține măsurile asiguratorii dispuse în cauză. 

Această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

:: sursa: www.pna.ro

Adina Ganțolea



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.