« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Sistemul judiciar
Alegeri CSM

UNJR. Punct de vedere ref. înființarea unei structuri specializate în investigarea magistraților
31.08.2017 | JURIDICE.ro

Drept Timisoara
Secţiuni: Content, Sistemul judiciar | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , ,
JURIDICE - In Law We Trust

Joi, 31 august 2017, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania a publicat pozitia sa cu privire la infiintarea unei structuri specializate de parchet care sa investigheze numai magistrati potrivit unui comunicat UNJR.

Text integral:

In principiu, UNJR este de acord cu propunerea ministrului justitiei, Tudorel Toader , de infiintare a unei structuri specializate de parchet care sa investigheze numai magistrati.

Prezentam in continuare pozitia pe care i-am trimis-o ministrului justitiei, pe data de 30 august 2017:

“Data fiind situatia actuala, UNJR considera oportuna crearea unei astfel de structuri [care sa investigheze numai magistrati] pentru a asigura protejarea judecatorilor si chiar a procurorilor de orice presiuni venite din partea altor procurori, pe de-o parte, dar si pentru a evita situatii in care afinitatile sau, dimpotriva, adversitatile locale intre procurori sau judecatori ar putea afecta impartialitatea anchetelor ce ii privesc pe magistrati”, a sustinut UNJR.

Un serviciu creat special pentru anchetarea magistratilor exista deja in interiorul DNA.

“Datorita modului de accedere in DNA (procurori tineri, fara experienta) s-a ajuns ca procurori cu experienta de nivel de judecatorie sa ancheteze judecatori de curte de apel, ceea ce nu este normal.

Intr-o speta, procurorul sef DNA al unei structuri locale a anchetat din 2012 pana in 2016 patru judecatori, unii de la curtea de apel locala, si i-a trimis in judecata, acestia fiind suspendati din functie aproape doi ani.

ICCJ a restituit definitiv cauza la parchet constatand grave incalcari ale procedurilor si drepturilor fundamentale ale celor cercetati. De exemplu, judecatorul de camera preliminara de la ICCJ a constatat definitiv ca procurorii care au intocmit rechizitoriul in cauza au incalcat principii fundamentale ale independentei justitiei si statului de drept, cum au fost: secretul deliberarii, confidentialitatea client-avocat, dreptul la un proces echitabil si dreptul la aparare al celor patru judecatori. Dupa restituire dosarul a fost preluat de DNA Structura Centrala si clasat pe motiv ca “fapta nu exista”.

Conducerea DNA nu doar ca nu a luat nici o masura impotriva celor doi procurori care au facut acel dosar, dar pe procurorul sef l-a promovat in Structura centrala a DNA, la Bucuresti.

Cand abuzurile facute de procurori impotriva unor judecatori devin motiv de promovare, astfel de anchete neprofesioniste si abuzive constituie factori de presiune la adresa tuturor judecatorilor, cu implicatii directe asupra dreptului celor acuzati la un proces echitabil.

In aceste circumstante, infiintarea unei structuri specializate autonome, in cadrul Parchetului General, avand competenta exclusiva de efectuare a urmarii penale pentru fapte savarsite de catre judecatori si procurori, indiferent de natura si gravitatea acestora, ar elimina riscurile aratate anterior.

Conditiile pentru accederea in aceasta structura:
– aceasta poate fi birou, serviciu sau sectie, in functie de numarul de infractiuni comise de magistrati – sunt necesare date statistice de care nu dispunem in prezent;
– in aceasta structura pot promova procurori cu minim 18 ani vechime, care au activat cel putin 5 ani la curtile de apel;
– numirea in aceste functii se face de catre Plenul CSM, in urma unui concurs si a unui interviu live sustinut in fata acestuia;
– numirea se face pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea renumirii o singura data;
– se interzice expres in lege delegarea sau detasarea unui procuror in aceasta structura;
– dupa expirarea mandatului, procurorii din aceasta structura isi pastreaza gradul de procuror ICCJ.”

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.