Secţiuni » Articole
ArticoleEssentialsRNSJ - Revista de note şi studii juridiceNote de studiuStudiiOpiniiPovestim cărţiImaginarul dreptuluiRevista revistelor juridice

Ziua internațională pentru alfabetizare
08.09.2022 | Andra-Maria ȚAȚĂRĂ

Secţiuni: Articole, Content, Legal Days
JURIDICE - In Law We Trust
Andra-Maria Țațără

Andra-Maria Țațără

2022: Ziua internațională pentru alfabetizare este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Ziua internațională a alfabetizării din acest an va fi sărbătorită în întreaga lume sub tema Transformarea spațiilor de învățare a alfabetizării și va fi o oportunitate de a regândi importanța fundamentală a spațiilor de învățare a alfabetizării pentru a construi reziliența și a asigura o educație de calitate, echitabilă și incluzivă pentru toți.

La nivel global, un eveniment internațional hibrid de două zile va fi organizat pe 8 și 9 septembrie 2022, în Côte d’Ivoire. Sărbătorirea globală a Zilei internaționale a alfabetizării se află în centrul nivelurilor regional, național și local. Ca atare, programele și practicile de alfabetizare remarcabile din acest an vor fi anunțate prin ceremonia de decernare a Premiilor Internaționale de Alfabetizare UNESCO 2022.

***

Audrey Azoulay, directorul general al UNESCO, a transmis următorul mesaj:

Ziua Internațională a Alfabetizării este o oportunitate de a evalua progresul și de a stimula impulsul către celebrarea alfabetizării ca un drept uman esențial care joacă un rol fundamental în cadrul societăților noastre.

Într-adevăr, pentru a-l cita pe intelectualul și educatorul brazilian Paulo Freire, care și-a dedicat o mare parte din viață educației adulților, alfabetizarea ar trebui să fie „practica libertății, mijlocul prin care bărbații și femeile abordează în mod critic și creativ realitatea și descoperă cum să participe la transformarea lumii lor”.

Împreună am realizat multe în acest domeniu. În 1979, doar 68% din populația lumii știa să scrie și să citească. În 2020, această cifră a crescut la 86,7%. În ciuda acestui progres, 771 de milioane de tineri și adulți din întreaga lume încă nu posedă competențe de bază de alfabetizare – dintre care 60% sunt fete și femei.

COVID-19 exacerbează această problemă. Închiderile școlilor și întreruperile cauzate de pandemie au determinat probabil pierderi de învățare și abandonuri. Acest lucru este valabil mai ales pentru populațiile vulnerabile. Ca răspuns la această situație urgentă, UNESCO și statele sale membre își dublează eforturile pentru a se asigura că progresele înregistrate în ultimele decenii nu sunt inversate, ci consolidate.

De exemplu, pe tema crucială a educației adulților, statele membre UNESCO și-au reînnoit angajamentul față de alfabetizarea în acest an prin adoptarea Cadrului de acțiune din Marrakech, care recunoaște învățarea și educația adulților ca un motor principal pentru toate obiectivele ODD.

Mai mult, în iunie, UNESCO a găzduit un Pre-Summit pentru a deschide calea pentru Summit-ul Transforming Education convocat de Secretarul General al Națiunilor Unite în luna septembrie la New York. Pre-Summit-ul a reunit peste 150 de miniștri ai Educației pentru a reafirma că educația de mâine trebuie să fie incluzivă și concentrată pe cei mai vulnerabili, oferindu-le nu numai competențe de bază, ci și chei pentru a naviga în lumea contemporană. Summit-ul a reafirmat importanța unei noi forme de alfabetizare, alfabetizarea digitală, ca instrument esențial pentru învățarea pe tot parcursul vieții.

Pentru a atinge aceste obiective, statele membre UNESCO au subliniat necesitatea unor investiții mai mari în educație și a unui ajutor internațional sporit, alături de un ajutor mai deschis și gratuit și resurse educaționale de înaltă calitate.

Prin sărbătorirea Zilei Internaționale a Alfabetizării, UNESCO face apel la toți actorii din domeniul educației și nu numai să regândească rolul alfabetizării.

Andra-Maria Țațără
Studentă – Facultatea de Drept a Universității Titu Maiorescu din București

***

Adelina Dobre

Adelina Dobre

2021: Ziua internațională pentru alfabetizare este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Audrey Azoulay, directorul general al UNESCO, a transmis următorul mesaj:

Așa cum a spus scriitorul și abolitionistul american Frederick Douglass: „Odată ce veți învăța să citiți, veți fi pentru totdeauna liberi”.

În această Zi Internațională a Alfabetizării, sărbătorim puterea alfabetizării și educației și pașii enormi depuși în ultimele decenii. Conform celor mai recente date, în 2019, peste 86% din populația lumii știa să citească și să scrie, comparativ cu 68% în 1979.

Dar dreptul fundamental de a învăța a citi și a scrie este în prezent contestat.

Acesta este amenințat în Afganistan, țară care a făcut totuși progrese semnificative în ultimii 20 de ani. Cea mai mare campanie de alfabetizare din istoria UNESCO a fost desfășurată în Kabul și provinciile afgane și, de când a început în 2006, a implicat peste 1,2 milioane de afgani, inclusiv 800.000 de femei.

Educația tuturor afganilor trebuie să continue. Viitorul țării depinde de acest lucru- educația nu numai că este un drept fundamental, ci este și cel mai bun instrument disponibil pentru valorificarea dezvoltării.

În același timp, progresul de alfabetizare în întreaga lume continuă să fie împiedicat de pandemia COVID-19.

În acest sens, am văzut că discrepanțele educaționale sunt agravate și mai mult de decalajul digital. Conform datelor noastre, lipsa accesului la învățământul la distanță a însemnat că peste 500 de milioane de studenți au fost lăsați în urmă, deoarece nu au putut continua să învețe să citească și să scrie și, în unele cazuri, nu au putut să înceapă școala.

Criza a afectat în mod disproporțional pe cei mai marginalizați, în special 773 de milioane de tineri și adulți nu au abilități de alfabetizare de bază, două treimi dintre aceștia fiind femei și 617 milioane de copii și adolescenți care nu atinseseră nivelurile minime de lectură înainte de criză.

Prin urmare, virusul a evidențiat importanța imensă a educației și necesitatea de a ne intensifica eforturile.

UNESCO și-a arătat angajamentul față de educație încă de la începutul pandemiei prin lansarea Coaliției pentru Educație Globală, în colaborare cu 180 de parteneri care lucrează în 100 de țări diferite.

Am lansat zeci de inițiative pentru a garanta continuitatea educațională și pentru a ne asigura că școlile se pot redeschide în siguranță. În special, Coaliția pentru Educație Globală, împreună cu Alianța Globală pentru Alfabetizare în cadrul Strategiei pentru Învățarea pe tot Parcursul Vieții, a implementat un program la scară largă pentru a instrui 100.000 de educatori din mai mult de 10 țări diferite, astfel încât aceștia să își poată utiliza mai bine abilitățile digitale pentru a ajuta toată pe lumea să devine alfabetizată.

În timp ce sărbătorim Ziua Internațională a Alfabetizării, UNESCO ar dori să invite toți actorii din întreaga lume, din domeniul educației și nu numai, să se mobilizeze pentru alfabetizarea tinerilor, adulților și femeilor. Pentru ca și ei să poată avea dreptul să viseze și să fie liberi.

Adelina Dobre, Facultatea de Drept – Universitatea din București

***

Cristian Jura

Cristian Jura

Adelina Dobre

Adelina Dobre

2020: Ziua internațională pentru alfabetizare este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Ziua internațională a alfabetizării 2020 se concentrează pe „Predarea și învățarea alfabetizării în criza COVID-19 și nu numai”, în special pe rolul educatorilor și schimbarea pedagogiilor. Tema evidențiază alfabetizarea într-o perspectivă de învățare pe tot parcursul vieții și, prin urmare, se concentrează în principal pe tineri și adulți.

Recenta criză COVID-19 a fost un memento puternic al decalajului existent între discursul politic și realitate: un decalaj care existase deja în era pre-COVID-19 și care afectează negativ învățarea tinerilor și a adulților, care nu au alfabetizare sau au una scăzută, tinzând să se confrunte cu dezavantaje multiple.

În timpul COVID-19, în multe țări, programele de alfabetizare a adulților au fost absente în planurile inițiale de răspuns la educație, astfel că majoritatea programelor de alfabetizare a adulților care existau au fost suspendate, doar câteva cursuri continuând practic, prin TV și radio sau în spațiile în aer liber. Care este impactul crizei COVID-19 asupra educatorilor, asupra tinerilor și adulților, precum și asupra predării și învățării? Care sunt lecțiile învățate? Cum putem poziționa în mod eficient alfabetizarea tinerilor și a adulților în răspunsurile globale și naționale și în strategiile pentru faza de recuperare și consolidare?

Ziua Internațională a Alfabetizării 2020 oferă o oportunitate de a reflecta și de a discuta despre modul în care pedagogiile și metodologiile de predare inovatoare și eficiente pot fi utilizate în programele de alfabetizare pentru tineri și adulți pentru a face față pandemiei și nu numai. Ziua va oferi, de asemenea, o oportunitate de a analiza rolul educatorilor, precum și de a formula politici, sisteme, guvernanță și măsuri eficiente care pot sprijini educatorii și învățarea.

***

Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, a transmis următorul mesaj:

Sărbătorind Ziua Internaționale a Alfabetizării, ne reamintim dreptul fundamental al tuturor de a-și dezvolta abilitățile de bază pentru a citi lumea și pentru a-și scrie viitorul.

„Alfabetizarea”, a spus Kofi Annan, fost secretar general al Organizației Națiunilor Unite, „este cheia pentru a oferi potențial fiecărei ființe umane; cheia deschiderii unui viitor de libertate și speranță.”

Cu toate acestea, în ciuda angajamentului continuu al UNESCO, a campaniilor istorice de alfabetizare, a investițiilor naționale și a imensului progres înregistrat de majoritatea țărilor, în ciuda tenacității tuturor celor care lucrează zilnic pentru alfabetizare, prea mulți copii, adolescenți și adulți sunt încă privați de acest drept.

Aproximativ 617 milioane de tineri nu au stăpânit abilitățile de bază de alfabetizare și calcul, dar mulți dintre ei sunt acum la școală. Există încă 773 de milioane de adulți analfabeți, care sunt prea des lăsați în urmă. Prin urmare, trebuie să ne dublăm eforturile pentru aceste 1,4 miliarde de oameni.

Acest lucru este cu atât mai necesar cu cât criza educațională provocată de pandemia COVID-19 a pus în pericol progresele realizate în ultimele decenii.

Pentru a depăși consecințele sale și a continua să înaintăm, trebuie să ne concentrăm asupra celor care sunt în prima linie: educatorii. Le-am văzut devotamentul în această situație fără precedent, dar am asistat și la nesiguranța și lipsurile lor, deoarece activitatea zilnică de predare a alfabetizării, oricât de esențială ar fi, primește prea puține recunoașteri și sprijin.

Prima provocare este, prin urmare, să ne asigurăm că educatorii de pretutindeni din lume sunt capabili să își desfășoare activitatea în condiții bune: prin creșterea numărului acestora pentru a satisface nevoile, prin plata acestora echitabilă și oferindu-le stabilitate la locul de muncă.

De asemenea, trebuie să îi împuternicim, totuși, prin instruirea lor și sprijinirea lor pe tot parcursul practicii. Aceștia trebuie să fie capabili să beneficieze de metode educaționale dovedite care vizează combaterea inegalităților legate de vârstă, sex sau vulnerabilități specifice.

Acest sprijin trebuie să continue pe tot parcursul practicii lor pentru a le permite să se dezvolte și să se adapteze în toate circumstanțele- în special în fața tulburărilor, cum ar fi închiderea școlilor. Cu doi din trei studenți din lume încă incapabili să se întoarcă la școală, este esențială formarea pe scară largă a educatorilor în soluții de educație la distanță.

Această situație excepțională a relevat, în special, întregul potențial al noilor tehnologii. Deși aceste instrumente nu pot înlocui transmiterea cunoștințelor de către oameni, ele pot fi, totuși, aliați valoroși. Trebuie să le sprijinim dezvoltarea și să le facem accesibile tuturor cursanților- acesta va fi un aspect important al reflecției noastre asupra viitorului educației.

Într-un moment în care trebuie să reinventăm o lume a speranței, alfabetizarea este mai importantă ca niciodată.

În această zi internațională, îi invit pe toți cei implicați în educație să își dubleze investițiile și să își mobilizeze toate resursele pentru a declanșa potențialul fiecărui individ în serviciul unei lumi comune.

Prof. univ. dr. Cristian Jura
Adelina Dobre, Facultatea de Drept – Universitatea din București

***

Cristian Jura

Cristian Jura

Alina Gaja

2019: Ziua internațională pentru alfabetizare este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Temă pentru 2019: „Alfabetizare şi multilingvism.”

Această temă evidențiază importanţa diversităţii lingvistice în educaţie şi în combaterea analfabetismului, căci, în pofida rezultatelor obţinute, problemele în acest domeniu persistă, fiind distribuite în mod inegal în ţările şi populaţiile lumii.

Cu ocazia ediţiei din acest an a Zilei internaţionale pentru alfabetizare, vor fi discutate principalele caracteristici ale multilingvismului într-o lume a globalizării şi a digitalizării, alături de implicaţiile acestora asupra procesului de alfabetizare, în vederea obţinerii unei incluziuni mai mari.

Prof. univ. dr. Cristian Jura
Alina Gaja

***

Cristian Jura

Cristian Jura

Cornelia Dăroi

Cornelia Dăroi

2018: Ziua internațională pentru alfabetizare este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Anul acesta, UNESCO a organizat pe data de 7 septembrie, ora 9:00, la Paris, Conferința internațională privind dezvoltarea alfabetizării și a competențelor.

Conferința a explorat modalități de a crea legături eficiente între competența tehnică și cea profesională în politici, practici, sisteme și guvernanță. Concentrându-se pe tineri și adulți, în cadrul învățării pe tot parcursul vieții, au fost explorate legăturile efective dintre alfabetizare și competențe, potrivit unesco.org.

:: Conceptul pentru anul 2018 

Prof. univ. dr. Cristian Jura
Cornelia Dăroi

***

Cristian Jura

Cristian Jura

Cristina Grigoraș

Cristina Grigoraș

2017: Ziua internațională pentru alfabetizare (International Literacy Day) este marcată, anual, la data de 8 septembrie.

Evenimentul a fost inițiat cu ocazia Conferinței mondiale a miniștrilor educației pentru eradicarea analfabetismului, desfășurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965, însă, a fost proclamată abia un an mai târziu – la 26 octombrie 1966 – în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinței Generale UNESCO.

Problema alfabetizării reprezintă un element important pe Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă a ONU. Astfel, Programul de dezvoltare durabilă pentru anii 2030, adoptat de lideri internaționali în septembrie 2015, promovează, ca parte a Agendei sale, accesul universal la educație de calitate, dar și crearea de oportunități de învățare pe termen lung, de-a lungul întregii vieți, astfel încât chiar și adulții cărora le lipsesc aceste abilități să le poată dobândi la orice vârstă.

Începând cu anul 1967, cu ocazia acestei zile, sunt conferite Premii Internaționale UNESCO pentru merite deosebite în lupta împotriva analfabetismului. În prezent, sunt decernate următoarele cinci premii:
– două premii „King Sejong Literacy Prizes”, înființate în 1989, cu sprijinul guvernului Republicii Coreea, acestea fiind dedicate meritelor deosebite în promovarea limbii materne;
– trei premii „Confucius Prize for Literacy”, fondate în anul 2005, cu sprijinul guvernului Republicii Populare Chineze, pentru merite deosebite în combaterea analfabetismului în rândul adulților din zonele rurale și în rândul tinerilor care nu frecventează cursurile școlare, îndeosebi al femeilor.

Pentru fiecare dintre aceste premii, laureații primesc câte o medalie, o diplomă și o remunerație în valoare de 20.000 de dolari americani.

În 2017 tema Zilei internaționale pentru alfabetizare este ”Alfabetizarea într-o lume digitală”. Prin oferirea unor noi oportunități de accesare rapidă a informațiilor din orice domeniu, tehnologia digitală a schimbat radical modul de viață al oamenilor, astfel încât cei care nu au acces la tehnologia digitală, cei care nu au abilitățile esențiale pentru accesarea informațiilor dorite, riscă să fie, astfel, marginalizați în această societate digitală

Prin urmare, anul acesta, la sediul central al UNESCO din Paris, se va desfășura în zilele de 7 și 8 septembrie un eveniment ce își propune să analizeze abilitățile pe care oamenii le pot dezvolta într-o societate digitală, dar și să identifice metodele și programele eficiente de alfabetizare care să poată influența oportunitățile oferite de o lume digitală.

Web-site-urile oficiale ale campaniei sunt: un.org/literacyday și unesco.org/literacy-day.

Legal Days este un proiect dezvoltat de prof. univ. dr. Cristian Jura cu susținerea Societății de Științe Juridice

Prof. univ. dr. Cristian Jura
Masterand Cristina Grigoraș
Facultatea de Drept, Universitatea din București

Cuvinte cheie: , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti