Secţiuni » Arii de practică » Business » Drept comercial
Drept comercial
ConferinţeCărţiProfesionişti

Recomandarea de Decizie a Consiliului de autorizare a deschiderii de negocieri pentru o convenție de stabilire a unei instanțe multilaterale pentru soluționarea litigiilor în materie de investiții
02.10.2017 | Elena ALBU

Secţiuni: Drept comercial, Dreptul Uniunii Europene, Lege 9, Procedură civilă
JURIDICE - In Law We Trust

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată  Recomandarea de Decizie a Consiliului de autorizare a deschiderii de negocieri pentru o convenție de stabilire a unei instanțe multilaterale pentru soluționarea litigiilor în materie de investiții.

Temeiurile și obiectivele propunerii

În ultimii ani, includerea soluționării litigiilor dintre investitori și stat (ISDS) în acordurile comerciale și de investiții a suscitat un interes crescut și întrebări din partea publicului. Există o serie de probleme identificate ca fiind rezultatul ISDS, care se bazează pe principiile de arbitraj. Printre aceste probleme se numără lipsa sau limitarea legitimității, coerenței și transparenței ISDS, precum și absența posibilității de reexaminare.

Pentru a aborda aceste deficiențe, începând din 2015 abordarea Uniunii a constat în instituționalizarea sistemului de soluționare a litigiilor în materie de investiții în acordurile comerciale și de investiții ale UE, prin includerea sistemului jurisdicțional în materie de investiții (ICS). Cu toate acestea, datorită naturii sale bilaterale, ICS nu poate aborda pe deplin toate problemele menționate mai sus. În afară de aceasta, includerea sistemelor jurisdicționale în materie de investiții în acordurile încheiate de Uniune s-a soldat cu anumite costuri în ceea ce privește complexitatea administrativă și impactul bugetar.

Inițiativa privind instanța multilaterală dedicată investițiilor are drept scop stabilirea unui cadru pentru soluționarea litigiilor în materie de investiții internaționale, care să fie permanent, independent și legitim; previzibil în crearea unei jurisprudențe coerente; care să permită o contestare a deciziilor; rentabil; care să prevadă proceduri transparente și eficiente și care să permită intervenții ale părților terțe (inclusiv, de exemplu, organizații de mediu sau organizații sindicale interesate). Independența Curții ar trebui să fie garantată prin intermediul unor cerințe stricte în materie de etică și imparțialitate, numiri fără posibilitate de reînnoire, angajarea de judecători cu normă întreagă și mecanisme de numire independente.

Prezenta inițiativă va aborda numai aspectele procedurale. Aspecte cum ar fi legislația aplicabilă sau standardele de interpretare, inclusiv asigurarea coerenței cu alte obligații internaționale (prevăzute, de exemplu, de Organizația Internațională a Muncii și de convențiile ONU) vor fi abordate în acordurile de investiții conexe care urmează să fie aplicate de instanța multilaterală dedicată investițiilor.

Prezenta inițiativă urmărește să alinieze politica Uniunii de soluționare a litigiilor în materie de investiții la abordarea Uniunii în alte domenii ale guvernanței internaționale și la soluționarea litigiilor internaționale prin favorizarea soluțiilor multilaterale. Prezenta inițiativă nu face parte din Programul privind o reglementare adecvată și funcțională (REFIT) al Comisiei.

Temei juridic

În conformitate cu articolul 218 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), Comisia prezintă recomandări Consiliului, care adoptă o decizie de autorizare a începerii negocierilor și desemnează negociatorul din partea Uniunii. În conformitate cu articolul 218 alineatul (4) din TFUE, Consiliul poate adresa directive negociatorului.

Evaluarea impactului

S-a efectuat o evaluare a impactului privind reforma multilaterală a soluționării litigiilor în materie de investiții, inclusiv posibila stabilire a unei instanțe multilaterale dedicate investițiilor. Raportul de evaluare a impactului și fișa rezumat a acestuia, precum și avizul pozitiv al Comitetului de analiză a reglementării sunt atașate la prezenta recomandare.

Întrucât inițiativa privind instanța multilaterală dedicată investițiilor abordează doar normele procedurale (de exemplu, soluționarea litigiilor) și nu normele materiale (care nu sunt incluse în acordurile de investiții conexe), nu se așteaptă să rezulte vreun impact social sau de mediu relevant.

Adecvarea și simplificarea reglementărilor

Instanța multilaterală dedicată investițiilor va reduce povara administrativă legată de soluționarea litigiilor în materie de investiții prin centralizarea tuturor litigiilor în baza unui set unic de norme procedurale. Ea va asigura accesul investitorilor la un sistem legitim, independent și eficient de soluționare a litigiilor internaționale în materie de investiții, indiferent de mărimea lor și/sau de cifra de afaceri. IMM-urile pot beneficia de un sprijin suplimentar pentru a ține seama de cifra lor de afaceri mai mică. Se așteaptă ca procedurile în instanță să fie mai scurte și, prin urmare, mai puțin costisitoare pentru investitori, în comparație cu sistemul tradițional, nereformat. Mai mult, o mai mare previzibilitate și consecvență a interpretării unor dispoziții de fond referitoare la investiții vor contribui la reducerea numărului de litigii.

Drepturi fundamentale

În conformitate cu articolul 21 alineatul (1) din TUE, acțiunea Uniunea va avea la bază principiile care se aplică prezentei inițiative, și anume democrația, statul de drept, drepturile omului și libertățile fundamentale, și, în special, articolul 47 din Carta drepturilor fundamentale.

Acțiunea Uniunii la nivel multilateral nu trebuie să compromită nivelul de protecție a drepturilor fundamentale în Uniune. Instanța multilaterală dedicată investițiilor este menită să instituie o cale de atac suplimentară în temeiul dreptului internațional pentru a garanta executarea obligațiilor impuse statelor membre prin intermediul acordurilor internaționale. Prin urmare, ea nu aduce atingere drepturilor existente ale investitorilor străini în temeiul dreptului intern al Uniunii și al dreptului statelor membre, nici căilor de atac care permit punerea în aplicare a drepturilor interne în cauză.

Planuri de punere în aplicare și măsuri de monitorizare, evaluare și raportare

Comisia va efectua o monitorizare regulată odată ce instanța multilaterală va fi operațională. De asemenea, ea va verifica în mod regulat contribuțiile financiare ale Uniunii la cheltuielile de judecată. O evaluare a funcționării instanței multilaterale dedicate investițiilor va avea loc atunci când aceasta va fi fost în vigoare o perioadă de timp suficientă pentru a permite disponibilitatea unor date relevante. Raportul de evaluare a impactului atașat conține informații detaliate privind modalitățile de monitorizare și de evaluare prevăzute.

Prezenta decizie și anexa sa vor fi publicate imediat după adoptarea lor.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti