BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Health & Pharma
CărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la serviciile medicale acordate într-o ambulanță, și achizițiile publice. UPDATE: Hotărârea CJUE

22.03.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

22 martie 2019: Curtea declară:

1) Articolul 10 litera (h) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE trebuie interpretat în sensul că excepția de la aplicarea normelor privind atribuirea contractelor de achiziții publice pe care o prevede acoperă asistența medicală și îngrijirea pacienților în situație de urgență într‑un vehicul de salvare, acordate de un asistent medical de urgență/paramedic, care intră sub incidența codului CPV [Common Procurement Vocabulary (Vocabularul comun privind achizițiile publice)] 75252000‑7 (servicii de salvare), precum și transportul calificat cu ambulanța, care cuprinde, pe lângă serviciul de transport, asistența și îngrijirea pacienților într‑o ambulanță acordate de un paramedic asistat de un ambulanțier auxiliar, care intră sub incidența codului CPV 85143000‑3 (servicii de ambulanță), în măsura în care, în ceea ce privește transportul calificat cu ambulanța menționat, acesta este asigurat efectiv de personal cu o formare adecvată pentru primul ajutor și privește un pacient în cazul căruia există un risc de degradare a stării sale de sănătate pe durata transportului.

2) Articolul 10 litera (h) din Directiva 2014/24/UE trebuie interpretat în sensul, pe de o parte, că se opune ca asociațiile de utilitate publică recunoscute de dreptul național ca fiind organizații de protecție civilă și de apărare civilă să fie considerate „organizații sau asociații nonprofit”, în sensul acestei dispoziții, în măsura în care recunoașterea statutului de asociație de utilitate publică nu este condiționată în dreptul național de urmărirea unui profit și, pe de altă parte, că organizațiile sau asociațiile al căror obiectiv constă în îndeplinirea unor misiuni sociale, care nu au scop comercial și care reinvestesc eventualul profit pentru atingerea obiectivului organizației sau al asociației constituie „organizații sau asociații nonprofit” în sensul dispoziției menționate. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

09 noiembrie 2018: Avocatul general propune:

„Articolul 10 litera (h) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE trebuie interpretat în sensul că:

– transportul urgent al pacienților cu o ambulanță, în care asistența și îngrijirea sunt prestate de un asistent medical de urgență/paramedic, trebuie calificat drept «serviciu de ambulanță» (codul CPV 85143000-3), a cărui achiziție publică poate să nu fie supusă procedurilor prevăzute de Directiva 2014/24, cu condiția ca acesta să fie prestat de o organizație sau de o asociație nonprofit;

– în cazul în care transportul pacienților nu este urgent și este efectuat cu un vehicul pentru transportul bolnavilor de un paramedic/salvator cu instruire paramedicală, acesta trebuie calificat drept serviciu de «transport al unui pacient cu ambulanța», care nu face obiectul excepției aplicabile «serviciilor de ambulanță» în general;

– «organizații sau asociații nonprofit» sunt cele care nu urmăresc obținerea de profituri și, în cazul în care le obțin în mod circumstanțial, le alocă îndeplinirii obiectivului lor social. Pentru a avea această calitate, nu este suficient ca ele să fie organizații de ajutor recunoscute de dreptul național.” (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

05 octombrie 2017: Judecătorul german se întreabă cu privire la serviciile medicale acordate într-o ambulanță, și achizițiile publice (C-465/17)

Situația de fapt:
1. libertatea de stabilire;
2. asistența și îngrijirea medicală acordate într-o ambulanță pacienților aflați în situație de urgență de către un asistent medical de urgență/paramedic;
3. asistența și îngrijirea medicală acordată într-o ambulanță pentru transportul pacienților de un paramedic/un salvator cu instruire paramedicală;
4. necesitatea de a afla dacă astfel de servicii reprezintă „servicii de apărare civilă, protecție civilă și prevenirea pericolelor” în sensul unui articol dintr-o directivă;
5. necesitatea, separat, de a afla dacă „organizațiile și asociațiile non-profit” sunt:
5.1. în special organizații de ajutor umanitar care, potrivit dreptului național, sunt recunoscute ca organizații de apărare civilă și protecție civilă
5.2. organizații sau asociații al căror obiectiv constă în îndeplinirea unor misiuni de serviciu public, care nu au scop lucrativ și care reinvestesc eventualul profit pentru atingerea obiectivului organizației;
6. necesitatea de a afla dacă transportul unui pacient într-o ambulanță în cazul asistenței medicale acordate de un paramedic/personal salvator cu instruire paramedicală (așa-numitul transport calificat de pacienți) este „serviciu de ambulanță pentru transportul pacienților” care nu este inclus în excluderea sectorială prevăzută în ultima directivă privind achizițiile publice.

Dispoziții incidente: articolului 10 litera (h) din Directiva 2014/24/UE

Articolul 10
Excluderi specifice pentru contractele de servicii

Prezenta directivă nu se aplică contractelor de achiziții publice de servicii care au ca obiect:
(h) servicii de apărare civilă, protecție civilă și prevenirea pericolelor prestate de organizații sau asociații non-profit și care intră sub incidența codurilor CPV 75250000-3, 75251000-0, 75251100-1, 75251110-4, 75251120-7, 75252000-7, 75222000-8, 98113100-9 și 85143000-3 cu excepția serviciilor de ambulanță pentru transportul pacienților;

dr. Mihaela MAZILU-BABEL


JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Newsletter
Publicitate
Corporate
Membership