Secţiuni » Arii de practică » Litigation » Drept penal
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti

Întrebare preliminară despre controlul la frontieră și pedepsele penale. UPDATE: Hotărâre Marea Cameră, CJUE


25 martie 2019 | Mihaela MAZILU-BABEL

UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

25 martie 2019: Curtea, Marea Cameră, declară:

Articolul 2 alineatul (2) litera (a) din Directiva 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind standardele și procedurile comune aplicabile în statele membre pentru returnarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală, coroborat cu articolul 32 din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen), trebuie interpretat în sensul că acesta nu se aplică situației unui resortisant al unei țări terțe, reținut în imediata apropiere a unei frontiere interne și aflat în situație de ședere ilegală pe teritoriul unui stat membru, chiar și atunci când acest stat membru a reintrodus, în temeiul articolului 25 din acest regulament, controlul la această frontieră, ca urmare a unei amenințări grave la adresa ordinii publice sau a securității interne a statului membru menționat.(s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

16 octombrie 2017: Judecătorul francez suprem de drept comun se întreabă cu privire la controlul la frontieră și pedepsele penale (C-444/17).

Situația de fapt:
1.materia: Spațiul de libertate, securitate și justiție
2. dispoziție de drept UE care prevede că, în cazul în care se reintroduce controlul la frontierele interne, dispozițiile relevante privind frontierele externe se aplică mutatis mutandis;
3. necesitatea de a afla dacă aceste dispoziții ar trebui interpretate în sensul că un control reintrodus la o frontieră internă a unui stat membru poate fi asimilat controlului efectuat la o frontieră externă, în momentul trecerii acesteia de către un resortisant al unei țări terțe, care nu are un drept de intrare
4. un resortisant al unei țări terțe, care trece o frontieră la care controlul este reintrodus
5. necesitatea de a afla dacă dreptul Uniunii ar permite unui stat ca în cazul unui astfel de resortisant să aplice procedura de returnare națională simplificată
6. dacă dreptul Uniunii ar permite, totuși necesitatea de a mai afla dacă nu cumva alte dispoziții dintr-o directivă incidentă s-ar opune unei dispoziții naționale care sancționează cu pedeapsa cu închisoarea intrarea ilegală pe teritoriul național a unui resortisant al unei țări terțe pentru care procedura de returnare instituită de această directivă nu a fost finalizată încă.

Dispoziții incidente:
1. articolul 32 din Regulamentul (UE) nr. 2016/399

Articolul 32
Dispoziții în caz de reintroducere a controlului la frontierele interne

În cazul în care se reintroduce controlul la frontierele interne, dispozițiile relevante din titlul II se aplică mutatis mutandis.

2. articolul 2 alineatul (2) litera (a) și articolul 4 alineatul (4) din directiva 2008/115/CE

Articolul 2
Domeniul de aplicare

(2) Statele membre pot decide să nu aplice prezenta directivă resortisanților țărilor terțe care:
(a) fac obiectul unui refuz de intrare, în conformitate cu articolul 13 din Codul Frontierelor Schengen, sau care sunt reținuți sau prinși de către autoritățile competente în cazul unei treceri ilegale pe cale terestră, maritimă sau aeriană a frontierei externe a unui stat membru și care nu au obținut ulterior o autorizație sau un drept de ședere în statul membru respectiv;

Articolul 4
Dispoziții mai favorabile

(4) În ceea ce privește resortisanții țărilor terțe care nu intră în domeniul de aplicare al prezentei directive în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) litera (a), statele membre:
(a) se asigură că tratamentul și nivelul de protecție al acestora nu este mai puțin favorabil decât este prevăzut la articolul 8 alineatele (4) și (5) (limitările privind utilizarea măsurilor coercitive), la articolul 9 alineatul (2) litera (a) (amânarea îndepărtării), articolul 14 alineatul (1) literele (b) și (d) (îngrijirea medicală de urgență și luarea în considerare a necesităților persoanelor vulnerabile) și articolele 16 și 17 (condiții de luare în custodie), și
(b) respectă principiul nereturnării.

dr. Mihaela MAZILU-BABEL

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi citi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii