ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Probleme puse în practica judiciară privind fraudarea bugetului Uniunii Europene
27.11.2017 | Norel NEAGU


Frauda în materie de cheltuieli cea mai cunoscută și întâlnită în practica judiciară este obținerea ilegală de fonduri europene prevăzută în art. 181 din Legea 78/2000 (folosirea sau prezentarea de documente sau declarații false, inexacte sau incomplete s-au adăugat cu știință de curând dacă fapta are ca urmare sau ca rezultat obținerea ilegală de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene, bugetele administrate de aceasta sau în numele lor). Câteva aspecte de practică judiciară aș vrea să punctez în legătură cu această fraudă în materie de cheltuieli. În primul rând după cum rezultă și din descrierea elementului material – folosirea sau prezentarea de documente sau declarații false, inexacte sau incomplete, problema este în legătură cu acelea care sunt false se pune problema legăturii cu infracțiunea de fals. Și avem fals material în înscrisuri oficiale sau fals intelectual care dacă există vor intra în concurs și se vor reține alături de această infracțiune de obținere ilegală de fonduri europene neputând fi absorbite în acestea. Falsul în declarații prevăzut în art. 326 Cod penal sau uzul de fals din 323 se absoarbe în această infracțiune care este o infracțiune complexă. O controversă apărută în practica judiciară este în legătură cu falsurile în înscrisuri sub semnătură privată care necesită pe lângă falsificarea înscrisului și folosirea acestuia sau încredințarea acestuia unei alte persoane spre folosire.

O altă problemă care s-a pus în practica judiciară iarăși soluționată se referă la legătura între infracțiunea e obținere ilegală de fonduri și infracțiunile de drept comun, respectiv înșelăciune pe Codul penal anterior și obținere ilegală de fonduri pe noua reglementare. De ce se pune această problemă? Pentru că în general în obținerea de fonduri europene avem de-a face cu fonduri atrase din bugetul Uniunii Europene, dar avem de-a face și cu o contribuție națională care vine de la bugetul de stat, cofinanțarea. În această situație se pune problema dacă se aduce atingere a două valori sociale distincte – bugetul și interesul Uniunii Europene, bugetul național și interesul național. Și au fost instanțe care au considerat că este vorba de un concurs de infracțiuni dintre înșelăciune și obținere ilegală de fonduri, chiar dacă acțiunea era unică, chiar dacă autoritatea contractantă care gestiona fondurile era una și aceeași, se reținea un concurs de infracțiuni. Și atunci iarăși instanța supremă a venit și a stabilit printr-un recurs în interesul Legii nr. 4/2016 faptul că în această situație nu există un concurs de infracțiuni între înșelăciune sau obținere ilegală de fonduri pe noul Cod penal și infracțiunea de obținere ilegală de fonduri europene prevăzută în art. 181 din Legea 78/2000. Deci și în această situație avem o singură infracțiune de obținere ilegală de fonduri europene. Ar mai fi o problemă de pus în discuție în legătură cu această infracțiune, legătura între obținerea ilegală de fonduri europene și deturnarea de fonduri europene prevăzută în art. 182. De unde se naște această problemă? Din faptul că în art. 182 avem reglementate la acest moment în legislația noastră 2 infracțiuni. O infracțiune în materie de cheltuieli și o infracțiune în materie de venituri. Deturnarea de fonduri europene nu face nicio mențiune la modalitatea de obținere a acestor fonduri. În schimb deturnarea de venituri face referire la faptul că aceastea trebuie să fie legal obținute. Și atunci partea practicii judiciare care a ales, iarăși minoritară, să rețină concurs de infracțiuni dintre obținere ilegală de fonduri europene și deturnare de fonduri europene se bazează pe argumentul că la infracțiunea de deturnare de fonduri europene nu există situația premisă a obținerii legale a acestor fonduri.

Av. conf. univ. dr. Norel Neagu

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii Aspecte de practică judiciară privind fraudarea bugetului Uniunii Europene, ediția 158, organizată de Societatea de Științe Juridice

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate