Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

Rusia pendinte la CEDO: Abuzul de putere (abuz în serviciu), autorizare cheltuieli suplimentare contract achiziții publice, și ne bis in idem (printre altele)


28 noiembrie 2017 | Mihaela MAZILU-BABEL, Valeria BĂLĂNEL

UNBR Caut avocat
Servicii JURIDICE.ro
Valeria Bălănel

Valeria Bălănel

Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

Secția a treia, CEDO

Cererea nr. 28117/11
Vitaliy Vladimirovich TULUPOV împotriva Rusiei
depusă la 19 aprilie 2011 și comunicată la 7 noiembrie 2017

I. Obiectul cauzei(precum este redat de Curte și tradus de noi)

În 2008, reclamantul, funcționar public, a semnat o serie de acte adiționale care autorizau cheltuieli suplimentare dincolo de suma stabilită în mai multe contracte de achiziție publică.

În septembrie 2009, o autoritate extrajudiciară l-a condamnat pe acesta din urmă în temeiul articolului 7.32 din Codul Contravențional („CAO”), în ceea ce privește nerespectarea modalităților de atribuire ale unui contract de achiziție publică.

Reclamantul a solicitat o revizuire judiciară. În noiembrie 2009, o instanță a întrerupt procesul penale, deoarece autoritatea a omis să menționeze articolul 7.32 în dispozitivul deciziei sale. La 28 ianuarie 2010, instanța de apel a confirmat hotărârea primei instanțe, menționând, de asemenea, că termenul în care se putea exercita urmărirea penală expirase.

În martie 2010, reclamantul a fost trimis în judecată și apoi condamnat pentru infracțiunea prevăzută de articolul 286 din Codul Penal referitoare la abuzul de putere săvârșit de către un funcționar public.

II. Întrebări comunicate

1. A existat o încălcare a articolului 7 din Convenție? În special, ar fi putut reclamantul să prevadă în anul 2008, dacă ar fi fost cazul prin asistența juridică adecvată, având ca temei ”legea” internă (inclusiv Legea federală nr. 94-FZ din 21 iulie 2005 și Hotărârea nr.19 din 16 octombrie 2009 a Curții Supreme de Justiție a Rusiei) faptul că permisiunea de a depăși suma stabilită într-un contract de achiziție publică constituie infracțiune, și anume cea de abuz de putere, definit ca reprezentând acțiuni „vădit în afara sarcinilor [cuiva]” și cauzând „o încălcare semnificativă a drepturilor și intereselor legitime ale cetățenilor și organizațiilor sau o încălcare semnificativă a intereselor publice protejate de lege ” (s.n. – M. M.-B)?

2. A existat o încălcare a articolului 4 § 1 din Protocolul nr. 7 la Convenție? În special:
– A fost reclamantul „achitat” de infracțiunea administrativă?
A respectat Legea rusă în 2009-2010 aplicarea principiului ne bis in idem care interzice efectuarea urmăririi penale în urma existenței unei hotărâri definitive a aceleiași cauze în materie contravențională? Dacă răspunsul este negativ, au fost împiedicate instanțele penale de la aplicarea principiului ne bis in idem ?

In 2009-10 did the criminal prosecution in relation to public-purchase contracts entail, in substance or in effect, double jeopardy vis-à-vis the prosecution under the CAO concerning the same subject-matter to the detriment of the individual or whether, in contrast, it was the product of an integrated system enabling different aspects of the wrongdoing to be addressed in a foreseeable and proportionate manner forming a coherent whole (compare Sergey Zolotukhin v. Russia [GC], no. 14939/03, §§ 48‑122, ECHR 2009; Khmel v. Russia, no. 20383/04, §§ 65-68, 12 December 2013; and A and B v. Norway [GC], nos. 24130/11 and 29758/11, §§ 121-24 and 131-34, ECHR 2016)?nu am realizat traducerea în limba română de teamă să nu modificăm, fără intenție (dar totuși), prea mult sensul întrebării – întrebare tare importantă.

Valeria Bălănel (traducere)
Student, Facultatea de Drept și Științe Administrative, Universitatea din Pitești

dr. Mihaela Mazilu-Babel (coordonator și selecție)

Vă invităm să publicaţi şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Ne bucurăm să aducem gândurile dumneavoastră la cunoştinţa comunităţii juridice şi publicului larg. Apreciem generozitatea dumneavoastră de a împărtăşi idei valoroase. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord, publicarea pe JURIDICE.ro nu semnifică asumarea de către noi a mesajului transmis de autor. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteţi citi aici. Pentru a publica pe JURIDICE.ro vă rugăm să luaţi în considerare Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!
JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice.
Puteţi prelua gratuit în website-ul dumneavoastră fluxul de noutăţi JURIDICE.ro:
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro

Newsletter JURIDICE.ro


Social Media JURIDICE.ro



Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Secţiuni          Noutăţi     Interviuri     Comunicate profesionişti        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie         Arii de practică          Note de studiu     Studii