« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti
 

CJUE. C‑426/16, Liga van Moskeeën en Islamitische Organisaties Provincie Antwerpen. Protecția animalelor în momentul uciderii. Concluziile AG
30.11.2017 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Trimitere preliminară – Protecția animalelor în momentul uciderii – Metode speciale de sacrificare – Sărbătoarea musulmană a Sacrificiului – Regulamentul (CE) nr. 1099/2009 – Articolul 4 alineatul (4) – Obligația de a efectua sacrificarea religioasă fără asomare în abatoare autorizate – Regulamentul (CE) nr. 853/2004 – Condiții pentru autorizarea abatoarelor – Validitate – Articolul 13 TFUE – Respectarea obiceiurilor naționale în privința riturilor religioase – Articolul 10 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene – Libertatea de religie – Restrângere – Justificare

Sărbătoarea musulmană a Sacrificiului are loc în fiecare an timp de trei zile. Musulmanii practicanți consideră că este datoria lor religioasă să sacrifice sau să ceară să li se sacrifice, de preferință în prima zi a sărbătorii, un animal a cărui carne va fi după aceea parțial consumată de către familie, iar parțial va fi împărțită persoanelor nevoiașe, vecinilor și rudelor mai îndepărtate.

Astfel cum reiese din dosarul prezentat Curții, în rândul majorității musulmanilor din Belgia ar exista un consens, exprimat de Consiliul Teologilor din cadrul Executivului musulmanilor din acest stat, în sensul de a considera că sacrificarea religioasă trebuie să se efectueze fără asomare și ținând seama de celelalte cerințe ale ritului.

În aplicarea articolului 16 alineatul 2 din loi du 14 août 1986 relative à la protection et au bien-être des animaux (Legea din 14 august 1986 privind protecția și bunăstarea animalelor), Decretul regal din 11 februarie 1988, astfel cum a fost modificat prin Decretul regal din 25 martie 1998, prevedea că, în Belgia, sacrificările prevăzute de un rit religios puteau fi efectuate numai în abatoare reglementate (denumite în continuare „abatoare autorizate”) sau „în unități autorizate de ministrul responsabil cu agricultura, după consultare cu ministrul responsabil cu sănătatea publică”(10).

În aplicarea acestei reglementări, ministrul federal belgian a autorizat, începând cu anul 1998, unități de sacrificare temporare care, împreună cu abatoarele autorizate, au permis să se asigure sacrificările religioase cu ocazia Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, compensând astfel capacitatea insuficientă a abatoarelor menționate, generată de creșterea cererii în această perioadă(11). După consultarea comunității musulmane, Serviciul Public Federal pentru Sănătatea Publică, Siguranța Lanțului Alimentar și Mediu a publicat, la diferite date, până în 2013, un „manual” pentru organizarea Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, (Handleiding voor de Organisatie van het Islamitisch Offerfeest), în care se oferă în mod specific recomandări pentru deschiderea si exploatarea unităților de sacrificare temporare, altele decât abatoarele autorizate.

În urma celei de a șasea reforme a statului, de la 1 iulie 2014 competența pentru bunăstarea animalelor s‑a transferat la regiuni. Astfel, pentru a gestiona organizarea Sărbătorii musulmane a Sacrificiului din anul respectiv pe teritoriul său, Regiunea Flamandă a adoptat, la rândul său, un manual, similar manualului federal din anul 2013, în care se arată că unitățile de sacrificare temporare puteau fi autorizate prin intermediul unei autorizații individuale emise de ministrul competent pentru o perioadă determinată, cu condiția să se observe pe o distanță rezonabilă o capacitate insuficientă de sacrificare în abatoarele autorizate și sub rezerva respectării unei serii de condiții legate de echipamente și de cerințe operaționale.

La 12 septembrie 2014, ministrul flamand pentru bunăstarea animalelor a anunțat că, începând din anul 2015, nu va mai emite autorizații pentru unități de sacrificare temporare în care să fie posibilă efectuarea sacrificării religioase în perioada Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, pentru motivul că astfel de autorizații ar fi contrare legislației Uniunii Europene, în special dispozițiilor Regulamentului nr. 1099/2009(12).

La 4 iunie 2015, ministrul respectiv a transmis primarilor flamanzi o circulară (denumită în continuare „decizia atacată”), prin care le‑a comunicat faptul că, începând din anul 2015, toate sacrificările de animale fără asomare, inclusiv cele din cadrul Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, trebuiau efectuate numai în cadrul abatoarelor autorizate.

Acesta este contextul în care reclamanții din litigiul principal au introdus diverse acțiuni în justiție și în special, la 5 februarie 2016, au introdus o acțiune împotriva Regiunii Flamande în fața Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel (Tribunalul de Primă Instanță de Limbă Neerlandeză din Bruxelles, Belgia).

Reclamanții din litigiul principal au susținut că, chiar și în ipoteza în care s‑ar considera că Regulamentul nr. 1099/2009 este aplicabil în cazul sacrificării religioase a animalelor în perioada Sărbătorii musulmane a Sacrificiului – fapt pe care acestea îl contestă(13) –, ar fi necesar să se ridice problema validității dispoziției prevăzute la articolul 4 alineatul (4) coroborat cu articolul 2 litera (k) din Regulamentul nr. 1099/2009 în sensul că, pe de o parte, aceasta ar încălca dreptul la libertatea de religie protejată prin articolul 10 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (denumită în continuare „carta”) și articolul 9 din Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, semnată la Roma la 4 noiembrie 1950 (denumită în continuare „CEDO”), și, pe de altă parte, nu ar respecta obiceiurile belgiene în privința riturilor religioase ale Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, garantate de articolul 13 TFUE.

Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel (Tribunalul de Primă Instanță de Limbă Neerlandeză din Bruxelles) consideră că, prin punerea în aplicare a dispoziției prevăzute la articolul 4 alineatul (4) coroborat cu articolul 2 litera (k) din Regulamentul nr. 1099/2009, decizia atacată conduce la restrângerea exercitării libertății de religie și aduce atingere obiceiurilor belgiene în privința riturilor religioase, întrucât i‑ar obliga pe musulmani să efectueze sacrificările religioase în perioada Sărbătorii musulmane a Sacrificiului în abatoare autorizate în conformitate cu Regulamentul nr. 853/2004. În opinia acestei instanțe, această restrângere nu ar fi nici pertinentă, nici proporțională pentru atingerea obiectivelor legitime privind protejarea bunăstării animalelor și a sănătății publice.

În aceste condiții, Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel (Tribunalul de Primă Instanță de Limbă Neerlandeză din Bruxelles) a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții următoarea întrebare preliminară:

„Articolul 4 alineatul (4) coroborat cu articolul 2 litera (k) din Regulamentul [nr. 1099/2009] este nevalid întrucât este contrar articolului 9 din [CEDO], articolului 10 din [cartă] și/sau articolului 13 [TFUE], în măsura în care prevede că animalele supuse unor metode speciale de sacrificare, prevăzute de rituri religioase, pot fi sacrificate fără asomare doar într‑un abator care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului [nr. 853/2004], în timp ce în Regiunea Flamandă nu există o capacitate suficientă în astfel de abatoare pentru a satisface cererea anuală de animale sacrificate religios fără asomare existentă cu ocazia Sărbătorii musulmane a Sacrificiului, iar costurile legate de transformarea unităților de sacrificare temporare [din abatoare] autorizate și controlate de autorități cu ocazia Sărbătorii musulmane a Sacrificiului în abatoare care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului [nr. 853/2004] nu par utile pentru atingerea obiectivelor urmărite privind bunăstarea animalelor și sănătatea publică și nu par să fie proporționale cu acestea?”

Asociațiile Liga van Moskeeën en Islamitische Organisaties Provincie Antwerpen VZW și alții și Global Action in the Interest of Animals VZW (denumită în continuare „GAIA”), Regiunea Flamandă, guvernul estonian, guvernul neerlandez, guvernul Regatului Unit, precum și Consiliul și Comisia Europeană au depus observații scrise.

La 18 septembrie 2017 a avut loc ședința la care au participat reclamanții din litigiul principal, GAIA, Regiunea Flamandă, guvernul Regatului Unit, precum și Consiliul și Comisia.

Avocatul general propune Curții să răspundă la întrebarea preliminară adresată de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel (Tribunalul de Primă Instanță de Limbă Neerlandeză din Bruxelles, Belgia) după cum urmează:

„Examinarea întrebării preliminare nu evidențiază niciun element de natură să afecteze validitatea articolului 4 alineatul (4) coroborat cu articolul 2 litera (k) din Regulamentul (CE) nr. 1099/2009 al Consiliului din 24 septembrie 2009 privind protecția animalelor în momentul uciderii, în lumina dreptului la libertatea de religie, astfel cum este consacrat la articolul 10 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene și astfel cum este luat în considerare la articolul 13 TFUE în raport cu bunăstarea animalelor.”

:: Concluziile
:: Comunicat de presă

 
Secţiuni: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Content, Dreptul Uniunii Europene, Internațional, Jurisprudență, Protecția animalelor | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD