DUAE nu este un element de noutate pentru România
19 decembrie 2017 | Florentina DRĂGANCred că se încearcă să se încline puțin balanța pe etapa de evaluarea ofertelor pentru că inițial autoritățile contractante pierdeau foarte mult timp cu verificarea documentelor de calificare și selecție, urmând ca să aloce foarte puțin timp pentru evaluarea propunerii tehnice și mai puțin timp pentru evaluarea propunerii financiare. Cred că prin acest Document Unic European se încearcă în primă fază să se verifice dacă acest formular este întocmit corect, dacă conține toate elementele.
Legiuitorul român a impus ca ulterior acestei verificări să se decidă dacă operatorul economic trece în faza următoare, în faza de verificarea propunerii tehnice, dacă nu, să fie respins, urmând ca doar celor care trec în faza următoare să li se verifice propunerea tehnică, după care financiară, iar cel clasat pe primul loc urmare a aplicării criteriului de atribuire să i se solicite documentele care au fost menționate în Documentul Unic European și să verifice dacă într-adevăr ele sunt întocmai cu cerințele din fișa de date, situație în care se poate încheia ulterior contractul, dacă nu, se solicită documentele celuilalt.
Acest document este o declarație pe proprie răspundere, însă trebuie să ținem cont că nu este un element de noutate pentru România pentru că noi avem ceva similar încă din 2008, nu aveam un formular standard, era o declarație pe proprie răspundere însoțită de o anexă în care operatorii economici aveau obligația să menționeze clar, succint și detaliat modul în care înțelegea fiecare operator să-și demonstreze cerințele de calificare și selecție.
C.j. dr. Florentina Drăgan
* Opinie susținută în cadrul dezbaterii DUAE – necesitate sau formalism excesiv?, ediția 161, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)