Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti

Decizia (UE) 2017/2389 a Consiliului de stabilire a faptului că România nu a luat măsuri eficace ca răspuns la Recomandarea Consiliului din 16 iunie 2017
26.12.2017 | Elena ALBU

Secţiuni: Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Lege 9
JURIDICE - In Law We Trust

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 340/9 din 20 decembrie 2017 a fost publicată Decizia (UE) 2017/2389 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de stabilire a faptului că România nu a luat măsuri eficace ca răspuns la Recomandarea Consiliului din 16 iunie 2017.

La 16 iunie 2017, Consiliul a decis, în conformitate cu articolul 121 alineatul (4) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), că în România exista o abatere importantă constatată de la traiectoria de ajustare în vederea atingerii obiectivului bugetar pe termen mediu.

Având în vedere abaterea importantă stabilită, la 16 iunie 2017 Consiliul a adresat României o recomandare prin care invita această țară să ia măsurile necesare pentru a se asigura că rata de creștere nominală a cheltuielilor publice primare nete nu depășește 3,3 % în 2017, corespunzând unei ajustări structurale anuale de 0,5 % din PIB. Acesta a recomandat ca Româna să utilizeze toate veniturile excepționale pentru reducerea deficitului, în timp ce măsurile de consolidare bugetară urmau să asigure o îmbunătățire durabilă a soldului structural al bugetului general într-o manieră favorabilă creșterii. Consiliul a stabilit termenul de 15 octombrie 2017, până la care România să prezinte un raport privind măsurile luate ca răspuns la recomandarea menționată.

La 26 și 27 septembrie 2017, Comisia a întreprins o misiune de supraveghere consolidată în România, în vederea monitorizării la fața locului în conformitate cu articolul -11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului. După ce a transmis constatările sale provizorii autorităților române pentru observații, Comisia a prezentat constatările sale Consiliului la 24 octombrie 2017. Ulterior, aceste constatări au fost făcute publice. Raportul Comisiei constată că autoritățile române nu intenționează să dea curs Recomandării Consiliului din 16 iunie 2017. Autoritățile au declarat că obiectivul lor pentru 2017 rămâne un deficit global de 3 % din PIB. Având în vedere deviația pozitivă și în creștere a PIB-ului, acest fapt ar conduce la o deteriorare a deficitului structural în 2017, ceea ce ar contraveni recomandării Consiliului. Situația reflectă în mod clar o politică fiscală expansionistă.

La 13 octombrie 2017, autoritățile române au prezentat un raport privind măsurile luate ca răspuns la Recomandarea Consiliului din 16 iunie 2017. În raportul lor, autoritățile au reiterat faptul că obiectivul lor pentru 2017 rămâne un deficit global de 3 % din PIB. Singura măsură enumerată în raport care are un impact bugetar semnificativ în 2017 este o majorare a accizelor la produsele energetice înapoi la nivelul lor din 2016 (adică anularea unei reduceri a accizelor adoptată anterior și care a intrat în vigoare în ianuarie 2017). Astfel, impactul bugetar al măsurilor raportate este semnificativ inferior cerinței stipulate în recomandarea Consiliului.

Pe baza previziunilor Comisiei din toamna anului 2017, soldul structural se va deteriora cu 1,1 % din PIB, atingând un deficit de 3,3 % în 2017. Această situație este opusul îmbunătățirii structurale recomandate de 0,5 % din PIB în raport cu 2016. Creșterea corespunzătoare a cheltuielilor publice primare nete s-a ridicat la 4,9 %, cu mult peste criteriul de referință privind cheltuielile, de 3,3 %. Această deteriorare față de 2016 a fost determinată de reduceri ale impozitelor indirecte, în special ale TVA și accizelor, care au intrat în vigoare la începutul anului, precum și de majorările salariilor din sectorul public și ale prestațiilor sociale, introduse de-a lungul anului. De la Recomandarea Consiliului din 16 iunie 2017, mărirea accizelor la produsele energetice înapoi la nivelul lor din 2016, precum și o reducere a investițiilor publice introdusă în rectificarea bugetară din luna septembrie 2017 au avut un impact pozitiv asupra deficitului public, deși efectul lor a fost compensat în mare măsură de creșterea salariilor din sectorul public, inclusă și ea în rectificarea bugetară.

Aceste considerații conduc la concluzia că răspunsul României la Recomandarea Consiliului din 16 iunie 2017 a fost insuficient. Efortul bugetar se situează sub nivelul de ajustare structurală anuală de 0,5 % din PIB pentru 2017, ceea ce corespunde unei rate de creștere nominale a cheltuielilor publice primare nete care nu depășește 3,3 % în 2017.

Prezenta decizie se adresează României.  Adoptată la Bruxelles, 5 decembrie 2017.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti