« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

CJUE. C-178/16, Impresa di Costruzioni. Achiziții publice. Condamnări penale ale administratorilor societății ofertante
21.12.2017 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Trimitere preliminară – Contracte de achiziții publice de lucrări – Directiva 2004/18/CE – Articolul 45 alineatele (2) și (3) – Condiții de excludere de la participarea la procedura de atribuire a unui contract de achiziții publice – Declarație privind inexistența unor hotărâri definitive de condamnare a foștilor administratori ai societății ofertante – Conduită infracțională a unui fost administrator – Condamnare penală – Disociere completă și efectivă între întreprinderea ofertantă și acest administrator – Probă – Apreciere de către autoritatea contractantă a cerințelor corespunzătoare acestei obligații

Prin anunțul publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la 27 iulie 2013 (S 145-251280), provincia Bolzano a lansat o procedură de cerere de ofertă pentru atribuirea, prin procedură deschisă, a unui contract de achiziții publice de lucrări având ca obiect finanțarea, conceperea proiectului definitiv și executiv, construirea și gestionarea noului penitenciar din Bolzano. Cuantumul estimat al lucrărilor se ridica la 165 400 000 de euro.

Mantovani a prezentat o cerere de participare la 16 decembrie 2013, în nume propriu și în calitate de lider mandatar al unei asocieri temporare de întreprinderi care urma să se constituie. Această societate a furnizat două declarații cu privire la respectarea condițiilor generale prevăzute la articolul 38 din Decretul legislativ nr. 163/2006. La 4 decembrie 2013, aceasta a declarat că domnul B., în calitatea sa de președinte al consiliului de administrație, de director general și de reprezentant legal al cărui mandat a încetat la 6 martie 2013, nu a făcut obiectul niciunei hotărâri de condamnare rămase definitivă. La 16 decembrie 2013, Mantovani a reiterat conținutul acestei declarații.

În ședința din 9 ianuarie 2014, autoritatea contractantă a admis cu rezerve candidatura Mantovani, în așteptarea unor explicații din partea acesteia cu privire la domnul B. Astfel, potrivit unui articol din presa locală publicat la 6 decembrie 2013, domnul B. fusese urmărit penal, în calitate de instigator la un sistem de facturi false, și încheiase o înțelegere cu privire la condamnarea sa la o pedeapsă de 1 an și 10 luni de închisoare.

Ulterior, autoritatea contractantă a obținut cazierul judiciar al domnului B., din care reieșea că respectiva condamnare fusese pronunțată la 5 decembrie 2013 și a rămas definitivă la 29 martie 2014. În ședința din 29 mai 2014, autoritatea contractantă a invitat Mantovani să îi ofere precizări cu privire la această condamnare.

Mantovani a răspuns arătând în special că condamnarea domnului B. dobândise autoritate de lucru judecat ulterior declarațiilor sale din 4 și din 16 decembrie 2013, hotărârea din 6 decembrie 2013 fiind pronunțată în camera de consiliu, fără nicio ședință publică, publicarea sa făcându‑se abia la 3 februarie 2014. Mantovani a adăugat că, pentru a dovedi o disociere completă și efectivă a întreprinderii de conduita domnului B., acesta din urmă a fost imediat demis din toate funcțiile de conducere pe care le deținea în cadrul grupului Mantovani, organele de gestiune ale societății au fost reorganizate, acțiunile domnului B. au fost răscumpărate și împotriva acestuia a fost introdusă o acțiune în răspundere.

După ce a stabilit un clasament în care Mantovani se afla, cu rezerve, pe poziția a cincea, autoritatea contractantă a solicitat un aviz din partea ANAC cu privire la legalitatea unei eventuale excluderi a Mantovani. ANAC a răspuns în esență că, deși, în lipsa unei hotărâri definitive, declarațiile făcute de Mantovani nu pot fi calificate drept „declarații false”, necomunicarea în timp util a evoluției unei proceduri penale cu privire la una dintre persoanele menționate la articolul 38 alineatul 1 litera c) din Decretul legislativ nr. 163/2006 poate constitui o încălcare a obligației de cooperare loială cu autoritatea contractantă și poate împiedica astfel disocierea completă și efectivă de persoana în cauză.

În aceste condiții, autoritatea contractantă a decis, în ședința din 27 februarie 2015, să excludă Mantovani de la procedura de cerere de ofertă. Potrivit procesului‑verbal al acestei ședințe, s‑a constatat că condițiile generale impuse la articolul 38 din Decretul legislativ nr. 163/2006 nu erau îndeplinite „ca urmare a caracterului tardiv și insuficient al elementelor furnizate de societate pentru a demonstra că se disocia de faptele penale ale persoanei care și‑a încetat funcțiile de conducere” și că condamnarea „a intervenit înainte de declarația făcută în cadrul procedurii de cerere de ofertă și ar fi putut fi comunicată ca atare de Mantovani în stadiul examinării participării”.

Mantovani a sesizat Tribunale regionale di giustizia amministrativa, Sezione autonoma di Bolzano (Tribunalul Administrativ Regional, Secția autonomă Bolzano, Italia), cu o acțiune împotriva acestei decizii de excludere. Prin hotărârea din 27 august 2015, această instanță a confirmat legalitatea excluderii, considerând că existența unei condamnări a domnului B. ar fi putut face obiectul unei declarații în cursul procedurii de atribuire și că numai un ofertant care a făcut declarații conforme cu realitatea fără a induce în eroare autoritatea contractantă putea invoca beneficiul disocierii prevăzute la articolul 38 alineatul 1 litera c) din Decretul legislativ nr. 163/2006.

Mantovani a atacat această hotărâre la Consiglio di Stato (Consiliul de Stat, Italia), invocând, printre alte motive, incompatibilitatea articolului 38 din Decretul legislativ nr. 163/2006 cu dreptul Uniunii și solicitând sesizarea Curții cu o cerere de decizie preliminară.

În aceste condiții, Consiglio di Stato (Consiliul de Stat) a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții următoarea întrebare preliminară:

„Se opune corectei aplicări a articolului 45 alineatul (2) literele (c) și (g) și alineatul (3) litera (a) din Directiva 2004/18 și a principiilor de drept european ale protecției încrederii legitime și securității juridice, egalității de tratament, proporționalității și transparenței, interzicerii îngreunării procedurii și deschiderii maxime spre concurență a pieței contractelor de achiziții publice, precum și al caracterului exhaustiv și precis al sancțiunilor o reglementare națională precum cea prevăzută la articolul 38 alineatul 1 litera c) din Decretul legislativ [nr. 163/2006], în măsura în care extinde conținutul obligației, prevăzută de dispozițiile amintite, de declarare a inexistenței unor hotărâri definitive de condamnare (inclusiv hotărârile de aplicare a pedepsei la cererea părților) pentru infracțiunile menționate la persoanele care ocupau funcții de conducere în cadrul întreprinderilor ofertante și al căror mandat a încetat în anul anterior publicării anunțului de cerere de ofertă și prevede un motiv corelativ de excludere de la procedura de cerere de ofertă, în cazul în care întreprinderea nu dovedește că a existat o disociere completă și efectivă de conduita sancționată penal a unor astfel de persoane, lăsând la aprecierea autorității contractante evaluarea privind elementele constitutive ale conduitei de disociere, și permite autorității contractante să introducă în mod efectiv, sub sancțiunea excluderii de la procedura de cerere de ofertă:

i) sarcini de informare și de declarare referitoare la cauze penale încă nesoluționate prin hotărâre irevocabilă (și, prin urmare, a căror soluție este, prin definiție, incertă), care nu sunt prevăzute de lege nici măcar cu privire la persoanele în funcție;

ii) sarcini de disociere spontană, nedeterminate în ceea ce privește tipul conduitelor care constituie cauze de nepedepsire, momentul de referință (chiar anticipat în raport cu momentul în care hotărârea penală devine definitivă) și etapa procedurii în care trebuie îndeplinite;

iii) sarcini de colaborare loială neprecizate, în afară de trimiterea la condiția generală a bunei‑credințe?”

Curtea (Camera a patra) declară:

Directiva 2004/18/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice de lucrări, de bunuri și de servicii, în special articolul 45 alineatul (2) primul paragraf literele (c), (d) și (g) din această directivă, precum și principiile egalității de tratament și proporționalității trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei reglementări naționale care permite autorității contractante:

– să ia în considerare, potrivit condițiilor pe care le‑a stabilit, o condamnare penală a administratorului unei întreprinderi ofertante, chiar dacă această condamnare nu este încă definitivă, pentru săvârșirea unei infracțiuni care aduce atingere eticii profesionale a respectivei întreprinderi, atunci când mandatul acestuia a încetat în anul anterior publicării anunțului de participare și

– să excludă acea întreprindere de la participarea la procedura de atribuire a contractului de achiziții publice în cauză pentru motivul că, prin omisiunea de a declara această condamnare încă nedefinitivă, nu s‑a disociat complet și efectiv de faptele administratorului menționat.

:: Hotărârea

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.