« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

Întrebare preliminară cu privire la informarea consumatorilor în legătură cu dreptul de retragere (contracte la distanță). UPDATE: Hotărârea CJUE
29.01.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

29 ianuarie 2019: Curtea declară:

Pentru a aprecia dacă, într‑un caz concret, mijlocul de comunicare permite un spațiu sau un timp limitat pentru afișarea informației, în sensul articolului 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului și a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului, trebuie să se țină cont de toate caracteristicile tehnice ale comunicării comerciale ale comerciantului. În această privință, instanța de trimitere are obligația să verifice dacă toate informațiile menționate la articolul 6 alineatul (1) din această directivă ar putea fi afișate în mod obiectiv în cadrul acestei comunicări, ținând seama de spațiul și de timpul ocupate de comunicarea informației și de dimensiunea minimă a caracterelor tipărite care ar fi adecvată pentru consumatorul mediu, care este destinatarul comunicării respective.

Articolul 6 alineatul (1) litera (h) și articolul 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83 trebuie interpretate în sensul că, în cazul în care contractul este încheiat printr‑un mijloc de comunicare la distanță ce permite un spațiu sau un timp limitat pentru afișarea informației și atunci când există dreptul de retragere, comerciantul este obligat să furnizeze consumatorului, pe baza mijlocului de comunicare în discuție și înainte de încheierea contractului, informațiile privind condițiile, termenele și procedurile de exercitare a acestui drept. Într‑un astfel de caz, comerciantul respectiv trebuie să furnizeze consumatorului într‑un limbaj clar și inteligibil modelul de formular de retragere care figurează în anexa I partea B la această directivă, printr‑o altă sursă. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

21 septembrie 2018: Avocatul general propune:

„1) În vederea aplicării articolului 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului și a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului, răspunsul la întrebarea dacă un mijloc de comunicare la distanță (în speță un prospect publicitar cu carte poștală pentru comandă) permite un spațiu sau un timp limitat pentru afișarea informației depinde de aspectul dacă (în mod abstract) mijlocul de comunicare la distanță permite, potrivit tipului său, un spațiu sau un timp limitat.

2) În cazul în care răspunsul la prima întrebare este în sensul că mijlocul de comunicare la distanță, în mod concret, în forma aleasă de comerciant, prezintă relevanță pentru a determina domeniul de aplicare al articolului 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83, este incompatibil cu articolul 8 alineatul (4) și cu articolul 6 alineatul (1) litera (h) din Directiva 2011/83/UE ca informația privind dreptul de retragere să fie limitată la informația privind existența dreptului de retragere.

3) În cazul în care răspunsul la prima întrebare este în sensul că mijlocul de comunicare la distanță, în mod concret, în forma aleasă de comerciant, prezintă relevanță pentru a determina domeniul de aplicare al articolului 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83, modelul de formular de retragere prezentat în anexa I partea B la Directiva 2011/83 nu trebuie să fie atașat mijlocului de comunicare la distanță înainte de încheierea unui contract la distanță.”

:: concluzii AG

***

12 ianuarie 2018: Judecătorul suprem german se întreabă cu privire la informarea consumatorilor în cazul contractelor la distanțe în legătură cu dreptul de retragere (C-430/17 Walbusch Walter Busch).

Situația de fapt:
1. protecția consumatorilor
2. avem un mijloc de comunicare la distanță (în speță: prospect publicitar cu carte poștală pentru comandă) ce permite un spațiu sau un timp limitat pentru afișarea informației
3. necesitatea de a afla dacă din perspectiva obligației de comunicare a anumitor informații către consumator, ar prezenta relevanță:
3.1. dacă mijlocul de comunicare la distanță (în mod abstract) permite, potrivit tipului său, un spațiu sau un timp limitat
3.2. dacă acesta (în mod concret), în forma aleasă de către comerciant, oferă un spațiu sau un timp limitat
4. necesitatea de a afla dacă dreptul Uniunii relevant s-ar opune ca informația despre dreptul de retragere în cazul posibilității limitate de afișare, să fie limitată la informația privind existența unui drept de retragere
5. necesitatea de a afla dacă ar fi întotdeauna absolut necesar ca înaintea încheierii unui contract la distanță să se atașeze mijlocului de comunicare la distanță, chiar și în cazul posibilității de afișare limitate, formularul tipizat de retragere prezentat în anexa I partea B la Directiva 2011/83/UE.

Dispoziții incidente: articolul 6 alineatul (1) litera (h) și art. 8 alineatul (4) din Directiva 2011/83/UE

Articolul 6 (extras)
Cerințe de informare pentru contractele la distanță și cele negociate în afara spațiilor comerciale

(1) Înainte ca un contract la distanță sau negociat în afara spațiilor comerciale sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, comerciantul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informații în mod clar și inteligibil:
(h) în cazul în care există un drept de retragere, condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului respectiv, în conformitate cu articolul 11 alineatul (1), precum și formularul tipizat de retragere, prezentat în anexa I partea B;

Articolul 8 (extras)
Condiții de formă pentru contractele la distanță

(4) În cazul în care contractul este încheiat printr-un mijloc de comunicare la distanță ce permite un spațiu sau un timp limitat pentru afișarea informației, comerciantul furnizează prin mijlocul de comunicare respectiv, înaintea încheierii contractului, cel puțin informațiile precontractuale referitoare la principalele caracteristici ale bunului sau serviciului, identitatea comerciantului, prețul total, dreptul la retragere, durata contractului și, în cazul contractelor pe durată nedeterminată, modalitățile de reziliere a contractului, prevăzute la articolul 6 alineatul (1) literele (a), (b), (e), (h) și (o). Celelalte informații menționate la articolul 6 alineatul (1) sunt furnizate consumatorului de comerciant într-un mod adecvat, în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol.

dr. Mihaela Mazilu-Babel

 
Secţiuni: CJUE, Drept civil, Dreptul Uniunii Europene, Protecția consumatorilor | Toate secţiunile
Cuvinte cheie:
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD