Secţiuni » Arii de practică » Business » Afaceri transfrontaliere
Afaceri transfrontaliere
CărţiProfesionişti

CJUE. C-530/16, Comisia/Polonia. Independența unui organism național permanent care desfasoară anchete în privința anumitor accidente și incidente feroviare. Concluziile AG
23.01.2018 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Afaceri transfrontaliere, CJUE, Content, Dreptul Uniunii Europene, Jurisprudență
JURIDICE - In Law We Trust

Neîndeplinirea obligațiilor – Directiva 2004/49/CE privind siguranța căilor ferate comunitare – Articolul 21 alineatul (1) – Independența organismului de anchetă în organizarea, în structura juridică și în luarea deciziilor – Independența față de orice gestionar de infrastructură, întreprindere feroviară, precum și față de orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile încredințate organismului de anchetă – Independența față de ministrul responsabil de transporturi

La 21 februarie 2014, Comisia a adresat Republicii Polone o scrisoare de punere în întârziere care se referea la incompatibilitatea mai multor dispoziții ale Legii privind transportul feroviar cu Directiva privind siguranța feroviară. Mai precis, aceasta a ridicat probleme referitoare la lipsa de independență a autorității de siguranță [cu încălcarea articolului 16 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară] și a organismului de anchetă [cu încălcarea articolului 21 alineatul (1)].

Republica Polonă a răspuns printr‑o scrisoare din 17 aprilie 2014. Aceasta a negat faptul că a încălcat articolul 16 alineatul (1) și articolul 21 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară. Cu toate acestea, în ceea ce privește celelalte susțineri ale Comisiei cuprinse în respectiva scrisoare de punere în întârziere(3), Republica Polonă a afirmat că și‑ar modifica legislația pentru ca aceasta să fie conformă cu Directiva privind siguranța feroviară.

Acest răspuns nu a convins Comisia. La 27 februarie 2015, aceasta a emis un aviz motivat, solicitând Republicii Polone să transpună în mod corespunzător Directiva privind siguranța feroviară.

Republica Polonă a răspuns la avizul motivat printr‑o scrisoare datată 27 aprilie 2015. Aceasta a informat Comisia că au fost adoptate două regulamente pentru a se conforma Directivei privind siguranța feroviară și că erau în curs dezbateri referitoare la un proiect de modificare a Legii privind transportul feroviar. La 18 și la 30 octombrie 2015, Republica Polonă a notificat Comisia cu privire la un alt regulament care a fost adoptat, precum și cu privire la o modificare adusă Legii privind transportul feroviar, care a fost adoptată la 25 septembrie 2015. Republica Polonă și‑a reiterat în plus poziția potrivit căreia nu a încălcat articolul 16 alineatul (1) și articolul 21 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară.

Potrivit Comisiei, deși modificările aduse dreptului național au asigurat transpunerea corespunzătoare a unei serii de dispoziții din Directiva privind siguranța feroviară, Republica Polonă se afla încă în situația de a încălca articolul 16 alineatul (1) și articolul 21 alineatul (1) din această directivă. Prin urmare, Comisia a introdus o acțiune în fața Curții referitoare la lipsa de independență a autorității de siguranță și la cea a organismului de anchetă. În cadrul acestei acțiuni, Comisia a solicitat Curții:

– constatarea faptului că Republica Polonă nu și‑a îndeplinit obligațiile care îi revin în temeiul articolului 16 alineatul (1) și al articolului 21 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară:

a) prin neadoptarea măsurilor necesare pentru a garanta independența autorității de siguranță față de orice întreprindere feroviară, gestionar de infrastructură, solicitant și entitate achizitoare;
b) prin neadoptarea măsurilor necesare pentru a garanta independența organismului de anchetă față de întreprinderea feroviară și față de gestionarul de infrastructură.

– obligarea Republicii Polone la plata cheltuielilor de judecată.

Ulterior, Comisia a decis să își retragă susținerea potrivit căreia articolul 16 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară, referitor la independența autorității de siguranță, a fost încălcat. Comisia a arătat, în cuprinsul memoriului în replică, că o lege din 16 noiembrie 2016, notificată Comisiei la 1 decembrie 2016, a modificat Legea privind transportul feroviar și alte dispoziții naționale. Ca urmare a acestei modificări, Comisia consideră că, în prezent, dreptul polonez transpune în mod corespunzător articolul 16 alineatul (1) din directivă. Cu toate acestea, întrucât conformitatea a fost asigurată abia după începerea procedurii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, Comisia susține că Republica Polonă trebuie să fie obligată la plata cheltuielilor de judecată aferente acestui motiv, în conformitate cu articolul 141 alineatul (2) din Regulamentul de procedură al Curții.

În ceea ce privește articolul 21 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară, Comisia își menține susținerea potrivit căreia organismul de anchetă polonez nu este independent de gestionarul de infrastructură și de întreprinderea feroviară. Atât gestionarul de infrastructură, cât și întreprinderea feroviară sunt deținute de stat: proprietatea statului este atribuită în mod oficial Trezoreriei publice, însă controlul este exercitat efectiv de ministrul responsabil de transporturi în numele statului. Astfel, ministrul controlează gestionarul de infrastructură și întreprinderea feroviară.

Potrivit Comisiei, dreptul polonez nu garantează independența organismului de anchetă față de ministru. Organismul de anchetă nu are un statut juridic de sine stătător. Acesta face parte din minister și nu are independență decizională deoarece nu acționează în nume propriu, ci în numele ministrului, care trebuie să semneze deciziile sale. Comisia susține de asemenea că condițiile și metodele de numire și de revocare a membrilor organismului de anchetă nu garantează independența acestora. În sfârșit, obligația organismului de anchetă de a solicita în mod sistematic resurse financiare sau umane îi limitează în mod considerabil independența organizațională față de ministru.

În apărarea sa, Republica Polonă susține că acțiunea Comisiei este inadmisibilă și, în orice caz, nefondată. Dreptul polonez conține garanții precise și detaliate de independență, care asigură independența organizațională, juridică și decizională a organismului de anchetă. Nu există un raport de subordonare între organismul de anchetă și ministru. În practică, ministrul nu a intervenit niciodată în activitatea operațională zilnică a organismului de anchetă. Faptul că organismul de anchetă constituie o structură în cadrul ministerului și acționează în numele acestuia sporește de fapt legitimitatea și autoritatea respectivului organism.

În consecință, potrivit Republicii Polone, nu s‑a produs o încălcare a articolului 21 alineatul (1) din Directiva privind siguranța feroviară. Prin urmare, Republica Polonă cere Curții respingerea în întregime a acțiunii introduse de Comisie și obligarea acesteia din urmă la suportarea cheltuielilor de judecată.

Republica Polonă și Comisia au depus observații scrise. Ambele părți au prezentat și argumente orale în ședința care a avut loc la 26 octombrie 2017.

Avocatul general propune Curții să dispună:

(1) constatarea faptului că, prin neadoptarea măsurilor necesare pentru a garanta independența organismului de anchetă față de ministrul responsabil de transporturi, care controlează gestionarul de infrastructură și întreprinderea feroviară și care reprezintă astfel o parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu sarcinile încredințate organismului de anchetă, Republica Polonă nu și‑a îndeplinit obligațiile care decurg din articolul 21 alineatul (1) din Directiva 2004/49/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind siguranța căilor ferate comunitare și de modificare a Directivei 95/18/CE a Consiliului privind acordarea de licențe întreprinderilor feroviare și a Directivei 2001/14/CE privind repartizarea capacităților de infrastructură feroviară și perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare și certificarea siguranței;

(2) obligarea Republicii Polone la plata tuturor cheltuielilor de judecată aferente prezentei proceduri.

:: Concluziile

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti