Secţiuni « Articole » RNSJ - Revista de note şi studii juridice
RNSJ - Revista de note şi studii juridiceNote de studiuStudii
Condiţii de publicareDespre revistă

Declaraţia de Independenţă a Kosovo. Opinie consultativă
05.02.2018 | Cătălin PETRESCU

Secţiuni: Articole, Content, RNSJ, Selected, Studii
JURIDICE - In Law We Trust
Cătălin Petrescu

Cătălin Petrescu

Textul este un comentariu despre Declaraţia de Independenţă a Kosovo, din punctul de vedere al legislaţiei internaţionale generale, în special pe articolele 79 şi 80 ale opiniei consultative oferite de Curtea Internaţională de Justiţie legată de această declaraţie.

În primul rând este de observat faptul că nu orice declaraţie de independenţă din secolul al XVIII-lea încoace, a dus la formarea de state noi, astfel că un asemenea act nu este suficient, şi nici măcar necesar. Un stat există atunci când un guvern îşi manifestă în mod efectiv autoritatea asupra unei populaţii şi a unui teritoriu. Însă, totodată, nu există nicio regulă care să interzică o declaraţie de independenţă.

Chiar şi dacă ar exista, regula nu ar putea influenţa diferit actul de independenţă al unei entităţi care şi-ar dori acest lucru, mai ales având în vedere că statele se opun de obicei secesiunilor teritoriale în interiorul lor. Se pune problema impunerii unor obligaţii asupra statelor care îşi declară independenţa, o astfel de legislaţie concentrându-se pe efectele obţinerii independenţei, şi nu pe cele ale independenţei în sine.

În articolul 80, Curtea spune în avizul cosultativ dat că principiul integrităţii teritoriale este limitat la relaţiile dintre state. Pentru a separa ideea independenţei statale de cea a violării integrităţii teritoriale, aceasta a adus în discuţie interzicerea în mod general a folosirii forţei, prevăzută de Carta Naţiunilor Unite şi de dreptul internațional cutumiar, şi a indicat fără nicio explicaţie faptul că numai statele sunt subiectul folosirii acestei forţe. Decizia este nenecesară (întrucât, pe baza deliberărilor din trecut, putea spune că declaraţia este într-adevăr de natură să afecteze integritatea teritorială a unui stat) şi chiar înşelătoare (dă posibilitatea legitimării violenţei altor actori decât cei statali).

Există un paradox în situţia de faţă, întrucât procesul de obţinere a independenţei implică de multe ori folosirea violenţei asupra statului, iar entitatea care caută să îşi obţină independenţa poate deveni, la rândul ei, subiect de drept internaţional. Este problematic însă a se determina în mod exact când se întâmplă acest lucru.

În concluzie, dacă paragraful 79 este bazat pe practica statală unanim respectată, paragraful 80 este unul mai degrabă controversat, superficial, înşelător, unde Curtea pare să fi depăşit cerinţele Adunării Generale.

Cătălin Petrescu
masterand Facultatea de Istorie a Universităţii București

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti