ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
 
 
Opinii
 1 comentariu | 
Print Friendly, PDF & Email

Bomba cu ceas din legile justiției care va goli parchetele și instanțele superioare. Apare o nouă categorie de tineri pensionari în justiție

15.02.2018 | Dan TĂPĂLAGĂ
Dan Tăpălagă

Dan Tăpălagă

Dintre toate modificarile cu potential impact negativ aduse celor trei legi ale justitiei (statutul procurorilor, legea de organizare judiciara si legea CSM), una a trecut neobservata, dar care poate avea efecte nocive pentru sistem. Este vorba o invitatie la pensionare adresata tuturor magistratilor cu vechime cuprinsa intre 20 si 25 de ani. Ei vor putea iesi din sistem cu o pensie mai buna chiar decat salariul incasat azi fara sa mai astepte implinirea varstei de 60 de ani, cum prevede legea in vigoare azi. 

O asemenea oferta de nerefuzat, dublata de blocarea intrarilor in sistem in urmatorii 4 ani, va pune intr-un grav pericol functionarea sistemului de justitie. Detaliile obtinute de HotNews.ro anunta un mic dezastru in sistem: un val de plecari care va slabi mult in special institutiile-cheie din justitie.

Statutul judecatorilor si procurorilor (Legea nr. 303/2004) in varianta aflata azi in vigoare permite procurorilor si judecatorilor cu o vechime de intre 20 si 25 de ani numai in aceste functii sa beneficieze de pensia de serviciu, la implinirea varstei de 60 de ani. Pensia de serviciu se acorda in prezent in cuantum de 80% din media veniturilor brute realizate in ultimele 12 luni inainte de data pensionarii in cazul magistratilor cu vechime de  25 de ani ,  fiind micșorat cu 1% pentru fiecare an care lipsește din vechimea integrală.

Astfel, un magistrat cu 20 de ani vechime iese azi, pe legea in vigoare, cu pensie de serviciu de 75% , unul cu 21 de ani cu 76% din veniturile brute realizate in ultimele 12 luni insa in toate cazurile conditia este ca magistratii sa fi implinit 60 de ani la data pensionarii.

Ce s-a modificat in Parlament? A disparut conditia de varsta, iar pensia speciala in cazul magistratilor cu vechime intre 20 si 25 de ani nu se mai calculeaza dupa media veniturilor brute realizate in ultimele 12 luni, ci în cuantum din ultimul salariu dupa regula explicata mai sus.

Asta inseamna ca un judecator sau procuror intrat efectiv in paine la varsta de 25 de ani (dupa patru ani de facultate si alti doi de formare profesionala la INM), are posibilitatea sa iasa la pensie la 45 de ani, adica dupa 20 de ani de munca. Pe legea in vigoare, cei cu o vechime cuprinsa intre 20 si 25 de ani ar fi trebuit sa astepte pana la implinirea varstei de 60 de ani. Cei cu vechime de peste 25 de ani pot iesi la pensie speciala pe legea in vigoare azi chiar daca nu au implinit 60 de ani.

Pe scurt, vom avea o noua categorie de pensionabili in sistem: judecatori si procurori cu vechime cuprinsa intre 20 si 25 de ani. Ei se vor putea pensiona oricand, daca noile legi vor intra in vigoare, chiar daca nu au impliniat varsta de 60 de ani. 

„Va fi un val de plecari, mai ales din randul procurorilor. Legile justitiei au fost modificate in asa fel incat nimic nu le mai garanteaza independenta, rolul ministrului a fost intarit iar sectia speciala infiintata pentru a-i ancheta pe magistrati le ofera un motiv in plus sa renunte. In plus, vor beneficia de o pensie mai mare decat salariul incasat azi, chiar si cei care ies cu 75%”, au declarat pentru HotNews.ro surse din sistem.

Altfel spus, contextul politic ostil, sesizarile la Inspectia Judiciara si presiunile mediatice mari ii vor determina foarte probabil pe multi magistrati aflati in aceasta categorie de pensionabili sa renunte, mai ales ca in calitate de tineri pensionari vor castiga chiar mai mult decat judecatori sau procurori in functie. De ce?

EXEMPLU. Pensia se calculeaza din ultimul salariu brut. In calitate de salariat, un magistrat este taxat in prezent cu aproximativ 41% din salariul brut (impozit pe salariu si contributiile de sanatate si asigurari sociale) in timp ce pensionarilor din sistemele speciale (armata, justitie, politie) nu li se aplica decat un procent de 10% impozit, fiind scutiti de plata CAS si CASS.  Pe scurt, un magistrat care are in prezent un venit brut de 10 mii de lei incaseaza un salariu net de aproximativ 6 mii de lei. Daca iese la pensie dupa 20 de ani se aplica procentul de 75% din ultimul salariu brut impozitat cu 10%, adica o pensie de aproape 7 mii de lei. Vor fi lovite in special Inalta Curte, Curtile de Apel si Parchetele aferente, DNA, DIICOT si Parchetul General, unde gasim cei mai multi magistrati cu experienta. Aici, procentele de pensionabili sunt de peste 60%, potrivit unor estimari din sistem. Salariile sunt de asemenea destul de mari, undeva intre 12 – 14 mii de lei net , ceea ce inseamna un brut care se apropie de 20 de mii de lei.

De pilda, potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro, din cei 2600 de procurori din Romania, cam 750 indeplinesc conditia de pensionare daca modificarile vor intra in vigoare. Nu este clar cati judecatori se pregatesc sa paraseasca sistemul, de si aici vom asistam la plecari masive, in special la Inalta Curte si Curtile de Apel. In consecinta, s-ar putea sa asistam un val de procese cu miza mare care o iau de la capat din cauza pensionarilor (dupa modelul Dragnea).

Blocajul va fi cu atat mai mare, cu cat iesirile din sistem nu vor putea fi acoperite imediat de intrari. Statutul judecatorilor si procurorilor a fost modificat astfel incat creste durata formarii profesionale de la doi ani la patru ani. Prin urmare, daca in acest an vom avea un val de iesiri din sistem, golul nu va putea fi umplut decat peste cativa ani ani. Chiar si asa, la instantele si parchetele superioare, unde e nevoie de experienta, sistemul nu va putea furniza suficiente resurse pentru a ocupa posturile libere.

In aceste conditii se va ajunge in mod previzibil la solutia adoptata pe vremea Rodicai Stanoiu: consilieri juridici, notari si avocati bagati in magistratura. In aceste conditii, riscul ca sistemul sa fie populat cu o veritabila clientela a actualei puteri creste exponential.

Magistratii se vor comporta in mod previzibil ca politistii sau ofiterii din serviciile secrete, care au profitat la randul lor conditii bune pentru a iesi la pensie. N-au ratat ocazia sa o faca in ultimii ani, cand s-au inregistrat plecari masive prin pensionare din armata, servicii speciale si politie, mai ales ca Guvernul ameninta ca va inaspri conditiile. Cei care au iesit din sistem au fost ofiteri ajunsi in varful carierei, in plina putere de munca (45 – 50 de ani) cu experienta si mult mai eficienti decat cei aflati la inceputul carierei.

Or, prin aceste plecari din institutii cheie, statul slabeste. Institutii cheie pierd oameni aflati la apogeul carierei.

Procurorul-sef DIICOT, Daniel Horodniceanu, s-a plans recent de calitatea informatiilor primite de la politisti, oferind ca posibila explicatie tocmai numarul mare al celor nou intrat in sistem in ultimii ani: „17.000 de poliţişti au fost pensionaţi în ultimii cinci ani. Aceştia urmează să fie înlocuiţi cu persoane care nu au lucrat în Poliţie. (…) Cantitatea şi calitatea informaţiilor care ne provin de la Poliţie sunt insuficiente”, a declarat Horodniceanu pe data de 6 februarie.

Spre deosebire de Polonia si Ungaria, unde sistemul de justitie a fost epurat prin scaderea varstei de pensionare si fortarea judecatorilor si procurorilor sa plece din sistem, in Romania scandalul va fi inexistent deoarece magistratii vor pleca, cum am spus, de bunavoie. Nimeni nu-i va impinge afara, dar putini vor alege sa ramana de bunavoie.

Situatia le convine tuturor: judecatorii si procurorii scapa de volumul mare de munca, de presiuni, de riscul de a fi anchetati de sectia speciala la ordin politic si de amenintarea unor actiuni disciplinare, care, cat timp se judeca, le blocheaza posibilitatea de a mai solicita pensia speciala. In fine, vor folosi toti fereastra de oportunitate de teama ca ea se va inchide la un moment dat, asa cum au fost amenintati militarii si politistii.

Nu e clar cine anume a propus eliminarea criteriului de varsta pentru categoria de magistrati cu vechime intre 20 si 25 de ani. Din relatarea dezbaterilor pe aceasta tema rezulta ca modificarea articolului 82 din Legea nr. 303/2004 s-a facut la propunerea CSM, amendamentul fiind preluat de PSD, dar nu e clar cine a avansat propunerea eliminarii limitei de varsta.

In tot cazul, este una din modificarile cu cele mai toxice efecte pe termen lung: deprofesionalizarea, bulversarea si subcapacitarea sistemului de justitie din Romania. Legile justitiei se intorc la Parlament pentru a fi puse in acord cu observatiile CCR, dupa care vor ajunge pe masa presedintelui Klaus Iohannis pentru promulgare. Acesta are teoretic posibilitatea de a formula noi observatii de neconstitutionalitate sau sa ceara inainte de a le promulga punctul de vedere al Comisiei de la Venetia.

Dan Tăpălagă

* Multumim hotnews.ro


Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Bomba cu ceas din legile justiției care va goli parchetele și instanțele superioare. Apare o nouă categorie de tineri pensionari în justiție”

  1. Amelia FARMATHY spune:

    S-a strecurat o eroare în articolul dnului Tapalagă.
    Și anume faptul că judecătorii și procurori s-ar putea pensiona, în mod normal, doar la împlinirea vârstei de 60 de ani, ceea ce nu e real nici în actuala legislație căci ei se pot pensiona înainte de împlinirea acestei vârste dacă au o vechime de 25 de ani în funcția de judecător/procuror.
    Din păcate, acesteia îi sunt asimilate o groază de alte profesii, ceea ce nu cred că se schimbă în viitoarea reglementare, că doar trebuie mereu lăsată o portiță pentru oportunism.
    Într-adevăr, prind 60 de ani în activitate cei întrați la vârstele 30, 35 chiar spre 40 de ani de ani în profesia de judecător/procuror și care au profesat în alte domenii care nu pot fi asimilate. Avem, astfel, printre noi, foști învățători, profesori, asistente medicale, jurnaliști, ingineri, muncitori calificați sau personal fără studii superioare (din aceștia mai puțini, e drept) etc., care, în anii 1995-2000, au intrat în profesie pe la 30-35 de ani, cu vechime anterioară de 10-15 ani în alte profesii/meserii și care vor prinde 60 de ani în funcția de judecător/procuror pentru că au făcut altceva (pe lângă facultatea de drept) în anii 90.

    Altminteri, ceea ce se susține e real: vor să trimită magistrații (mai ales judecătorii) în putere la… pensie, pentru a scăpa de ei și pentru a invoca, ulterior, o ”criză”, tot de ei creată, prin mărirea aberantă a studiilor la INM de la 2 la 4 ani, de zici că e rezidențiat, și de a găsi ”rezolvări”: băgatul cu duiumul a avocaților, consilierilor juridici (nu vă gândiți că vor avea foarte multe șanse cei fără ”proptele”, adică cei cu adevărat capabili, dacă nu va exista o modalitate de departajare obiectivă, respectiv concurs din acela cu subiecte draconice și cu evaluări la sânge în privința logicii, ulterior susținerii tezei scrise) sau a mai știu eu căror pile în sistem, eventual printr-o simplă procedură de ”interviu” în fața CSM-ului, neurmat de nicio probă scrisă în care să fie verificate cunoștințele reale în materie de drept, iar nu… intențiile.

    Eventualele luări de poziție împotriva ”statului paralel”, cvasi generalizarea ori veșnica nemulțumire/neîmplinire față de cei aflați în funcție astăzi vor fi un important asset.

    La fel și moliciunea, indecizia, imprecizia și impresia generală de… gelatină ce ia, fără probleme, forma geometrică(să nu zic juridică) indicată sau sugerată.
    Și când pensia e mai mare decât indemnizația și ai prins cel puțin vreo 14-15 ani de judecătoreală efectivă numai în București sau în alte locuri cu instanțe foarte aglomerate (fără repetate detașări sau alte oportunități de a face altceva , dar de a-și păstra calitatea și indemnizația de judecător), parcă te mai gândești dacă, în 3-4 ani, nu îi lași… și îți vezi de viață.

    Însă, pentru cei care își fac astfel de calcule, un avertisment: nu vă bazați pe promisiuni privind pensia, dacă mai puteți, mai stați, dacă aveți copii sau credite, la fel, mai stați,căci nu e cazul să uitați episodul anului 2010.

    Atunci magistrații au scăpat (nejustificat în opinia mea, în sensul că nu era în regulă să stabilești o excepție pe argumente criticabile/discutabile, ci să nu iei nicio pensie de serviciu oamenilor care deja beneficiau de ea, eventual să le scoți sau să le limitezi pe viitor) de ciuruiala pensiilor de serviciu, dar nu e cazul să credeți că se va repeta neapărat aceeași situație.

    Când sunteți ”îmbiați”, uitați-vă bine de tot la cine vă oferă și gândiți-vă că tot aceia vă pot și lua. La fel de ușor.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


Newsletter
Publicitate
Corporate
Membership