Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Rezumat al avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor cu privire la propunerea de regulament privind ECRIS-TCN
27.02.2018 | Elena ALBU

Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 55/4 din 14.02.2018 a fost publicat un Rezumat al avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor cu privire la propunerea de regulament privind ECRIS-TCN.

Actualul sistem ECRIS, înființat prin Decizia-cadru 2009/315/JAI a Consiliului sprijină schimbul de informații privind condamnările penale, în principal, în contextul cooperării judiciare. ECRIS poate fi de asemenea, utilizat în alte scopuri decât procedura penală, în conformitate cu legislația națională a statului membru solicitant și a celui solicitat.

La data de 29 iunie 2017, Comisia Europeană a publicat o propunere de regulament de stabilire a unui sistem centralizat pentru identificarea statelor membre care dețin informații privind condamnările referitoare la resortisanții țărilor terțe și la apatrizi pentru a suplimenta și sprijini Sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare (sistemul ECRIS-TCN) și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1077/2011 (denumită în continuare „propunerea de regulament”). Propunerea este însoțită de un document justificativ analitic.

În aceeași zi, Comisia Europeană a adoptat primul raport statistic referitor la informațiile extrase din cazierele judiciare schimbate între statele membre, prin intermediul Sistemului european de informații cu privire la cazierele judiciare (ECRIS), astfel cum se prevede la articolul 7 din Decizia 2009/316/JAI a Consiliului.

Propunerea de regulament vizează îmbunătățirea schimbului de informații privind resortisanții țărilor terțe și cetățenii UE care au și cetățenia unei țări terțe. Principiul fundamental al sistemului ECRIS existent este că informațiile privind condamnările penale referitoare la resortisanții UE pot fi obținute de la statul membru al cărui cetățean este persoana respectivă, care stochează toate condamnările penale, indiferent de locul din UE în care au fost pronunțate. În ceea ce privește resortisanții țărilor terțe, fiecare stat membru stochează condamnările pe care le-a pronunțat și, în consecință, o cerere de informații trebuie transmisă tuturor statelor membre.

Răspunsul la cererile globale ar conduce, potrivit Comisiei, la sarcini administrative și costuri ridicate, dacă ECRIS ar fi utilizat sistematic pentru obținerea de informații privind resortisanții țărilor terțe. Statele membre ezită să utilizeze sistemul – potrivit raportului statistic, 10 % dintre cereri se referă la resortisanții țărilor terțe – și, prin urmare, antecedentele penale ale resortisanților țărilor terțe nu sunt disponibile, astfel cum se prevede. Îmbunătățirea eficienței sistemului ECRIS cu privire la resortisanții țărilor terțe este accelerată de agenda europeană privind securitatea și reprezintă una dintre prioritățile legislative din 2017.

Propunerea de regulament completează propunerea de directivă a Comisiei din 19 ianuarie 2016 referitoare la schimbul de informații privind resortisanții țărilor terțe și în ceea ce privește Sistemul european de informații privind cazierele judiciare (ECRIS), care modifică Decizia-cadru 2009/315/JAI existentă a Consiliului și care înlocuiește Decizia 2009/316/JAI a Consiliului (denumită în continuare, „propunerea de directivă”).

Ambele propuneri au în comun înființarea unui sistem în vederea identificării statelor membre care dețin informații privind condamnările penale ale resortisanților țărilor terțe și ale cetățenilor UE, care au și cetățenia unui stat terț.

Propunerea de directivă prevede un sistem descentralizat, ceea ce înseamnă că nu va exista o singură bază de date a UE, ci că fiecare stat membru va deține câte un fișier „indice-filtru”. Acest fișier a fost conceput pentru a fi alimentat cu informații privind resortisanții statelor membre sub formă criptată, din cazierele judiciare ale statelor membre, și pentru a fi distribuit tuturor statelor membre. Ulterior, statele membre ar compara propriile informații cu fișierul respectiv și ar afla pe baza unei căutări de tip „hit/no hit” ce state membre dețin informații despre condamnarea penală a unui resortisant al unei țări terțe.

Deși propunerea de directivă prevedea deja prelucrarea amprentelor, utilizarea amprentelor a fost considerată una din opțiunile posibile în cadrul evaluării impactului din 2016, spre deosebire de propunerea de regulament care face obligatorie utilizarea acestora. Comisia explică că atacurile teroriste au accelerat sprijinul pentru utilizarea sistematică a amprentelor în scopuri de identificare. După adoptarea propunerii de directivă, un studiu de fezabilitate a dezvăluit că în prezent, nu există nicio tehnologie matură pentru compararea multilaterală a amprentelor, folosind modele criptate.

Sistemul ECRIS-TCN este o inițiativă importantă care vizează sistemele de informații în domeniul spațiului de libertate, securitate și justiție. AEPD urmărește fișierul de la începutul negocierilor pentru înființarea sistemului ECRIS. Primul aviz privind ECRIS a fost publicat în 2006, astfel cum a fost ulterior stabilit prin Decizia-cadru 2009/315/JAI a Consiliului, iar în 2016, AEPD a abordat propunerea de directivă în avizul 3/2016.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.