Cum se negociază cu operatorii asociați?
7 martie 2018 | Alina MATEI
Rezumat: Relațiile dintre operatorii care stabilesc în comun scopurile și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal nu sunt relații de egalitate, ele trebuie negociate cu grijă. Materialul evidențiază câte dificultăți practice pot apărea în negociere.
Operatorii asociați sunt acei operatori care stabilesc în comun scopurile și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal ale persoanelor vizate, potrivit art. 26 din Regulament. Prin ipoteză, fiecare dintre cei doi operatori este interesat în managementul atenției persoanelor vizate încercând să valorifice cât mai eficient datele cu caracter personal colectate. De aici, dificultățile obișnuite în orice negociere de afaceri.
În afară de aceste dificultăți, firești, Regulamentul are câteva cerințe care îngreunează ajungerea la un acord.
O primă dificultate este dată de numărul chestiunilor care trebuie convenite, indicate de art. 13 și 14 din Regulament, la care fac trimitere dispozițiile art. 26 alin. (1) din Regulament.
Astfel, acordul trebuie să prevadă, printre altele, scopul pentru care operatorul asociat prelucrează datele cu caracter personal, precum și temeiul juridic al prelucrării pe care el o realizează, dar și perioada pentru care vor fi stocate de către fiecare operator datele cu caracter personal sau, dacă acest lucru nu este posibil, criteriile utilizate pentru a stabili această perioadă.
Mai mult decât atât, în cazul în care prelucrarea este necesară în scopul intereselor legitime urmărite de operator sau de o parte terță, cu excepția cazului în care prevalează interesele sau drepturile și libertățile fundamentale ale persoanei vizate, care necesită protejarea datelor cu caracter personal, în special atunci când persoana vizată este un copil, este necesar ca acordul să cuprindă descrierea scopurilor legitime.
Dacă este cazul, acordul trebuie să menționeze intenția operatorului asociat de a transfera date cu caracter personal către o țară terță sau o organizație internațională, precum și existența sau absența unei decizii a Comisiei privind caracterul adecvat, sau garanții adecvate prin clauze contractuale propuse de operatorul asociat, aprobate de operatorul care colectează datele cu caracter personal și autorizate în prealabil de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, potrivit art. 46 alin. (3) lit. a) din Regulament, ceea ce face ca timpul să devină o necunoscută importantă.
În rezumat, lista chestiunilor cu privire la care trebuie ca operatorii să ajungă la o înțelegere este lungă.
A doua dificultate în negociere este aceea că acordul cu operatorul asociat trebuie să stabilească într-un mod transparent responsabilitățile fiecăruia în ceea ce privește (i) îndeplinirea obligațiilor care le revin în temeiul RGPD (ii) exercitarea drepturilor persoanelor vizate și îndatoririle fiecăruia de furnizare a informațiilor în cazul în care datele cu caracter personal sunt colectate de la persoana vizată și (iii) informațiile care se furnizează în cazul în care datele cu caracter personal nu au fost obținute de la persoana vizată. Transparența se referă la persoanele vizate, căci teza a doua a art. 26 alin. (2) din Regulament impune ca esența acordului de asociere trebuie să fie făcută cunoscută acestora.
În consecință, operatorii asociați trebuie să cadă de acord cu privire la ce anume este esențial în acordul de asociere, precum și cu privire la modalitatea concretă de aducere la cunoștință persoanelor vizate.
O mențiune specială se cuvinte a fi făcută în ceea ce privește faptul că persoanele vizate își pot exercita drepturile izvorâte din Regulament cu privire la și în raport cu fiecare dintre operatori, ceea ce înseamnă că beneficiile obținute de către oricare dintre operatorii asociați pot fi afectate în mod inegal de reacțiile persoanelor vizate, consecințe care ar fi prevăzător să fie reglementate în acordul de asociere.
În cazul în care responsabilitățile operatorilor sunt stabilite în dreptul Uniunii sau în dreptul intern care se aplică acestora lucrurile sunt simplificate, însă doar într-o măsură mică, adică doar în situația în care responsabilitățile ambilor operatori sunt stabilite prin lege, altminteri acordul de asociere rămâne necesar.
Avocat Alina Matei
Senior Partner SĂVESCU & ASOCIAŢII
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro