Studii, opinii, interviuri ⁞⁞ RNSJ ⁞⁞ ESSENTIALSPovestim cărţi
 
 
Opinii
Înregistrările video sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Configurația luptei împotriva fenomenului de spălare a banilor

13.03.2018 | Elena HACH
Elena HACH

Elena HACH

Avem o problemă pornind de la prima treaptă a scenei de raportare. Este vorba de scena, care practic, reprezintă și realizează configurația luptei împotriva fenomenului de spălare a banilor.

Prima treaptă este aceea a raportării pe care o face în mod obligatoriu entitatea bancară. Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării actelor de terorism, actualmente în vigoare, prevede că raportările, cel puțin la tranzacții suspecte, trebuie să fie făcute „de îndată”. Noi, ca practicieni, înțelegem termenul “de îndată” în lumina Codului de procedură penală. „De îndată” nu poate avea o altă conotație. Din păcate, însă, este o chestiune de notorietate națională, există cazuri în care entitățile bancare raportează tardiv, pentru o investigație profitabilă procurorului, informații sub forma tranzacțiilor suspecte. Desigur, poate exista o explicație, dar o explicație care nu se integrează în paradigma și în concepția legiuitorului atunci când a creat Legea nr. 656/2002.

La entitățile bancare discutăm despre un interes privat, discutăm despre un interes de a face bani, de a face profit. Sigur, în momentul în care ai construit Legea nr. 656/2002 și ai pus entitățile bancare pe scenă, alături de ceilalți actori, în lupta împotriva acestui fenomen de spălare de bani, i-ai cerut entității bancare să ajungă la un echilibru între interesul ei privat – de a obține profit, și interesul public – de a lupta împotriva acestui fenomen, care uneori aduce atingere siguranței naționale. Echilibrul acesta este uneori chiar un dezechilibru, iar interesul acesta privat, pare, pentru entitatea bancară, că ar fi pus pe o treaptă mai înaltă. Ca atare, consecința nu poate să fie alta decât aceea că tranzacția suspectă este raportată târziu. Putem face ceva acum pentru că se reconstruiește această lege, se reconstruiește din temelii Legea nr. 656/2002.

Proc. Elena Hach, reprezentantul Parchetului de pe lângă ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE în cadrul OFICIULUI NAȚIONAL DE PREVENIRE ȘI COMBATERE A SPĂLĂRII BANILOR

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii Quo Vadis FIU Romania?, ediția 174 organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Configurația luptei împotriva fenomenului de spălare a banilor”

  1. Ar trebui date amenzi pentru neraportarea/raportarea cu întârziere a activităţilor financiare suspecte.
    FinCen in SUA a amendat o bancă cu 15 milioane USD si 37.5 milioane USD pentru scheme ponzi sau spălare de bani.
    Legea trebuie aplicată drastic iar băncile trebuie să îşi supravegheze strict angajaţii pentru a face automat aceste raportări.
    În plus, aceste amenzi trebuie publicate pentru ca publicul să cunoască băncile care permit sau închid ochii la spălare de bani.
    https://www.fincen.gov/news/news-releases/fincen-fines-td-bank-failing-report-nearly-1-billion-suspicious-transactions

  2. De asemenea, victimele se pot îndrepta împotriva băncii pentru despăgubiri şi măsuri punitive pentru raportare tardivă a tranzacţiilor suspecte.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan