Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
PIPEREA & ASOCIATII
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Controlul administrativ/profesional al activității administratorului procedurii sau lichidatorului în procedura insolvenței persoanei fizice
20.03.2018 | Octav-Lucian PĂUN

JURIDICE - In Law We Trust
Octav-Lucian Păun

Octav-Lucian Păun

Noţiune și obiect

Verificarea efectuată de către Ministerul Justiţiei, prin inspectorii Corpului de control al ministrului sau de către organele profesiilor din care face parte administratorul procedurii/lichidatorul judiciar, desfăşurată în cadru exclusiv administrativ, ce are ca obiect activitatea de ansamblu a acestuia, în materia procedurii insolvenţei persoanei fizice, prin raportare la dispoziţiile actelor normative în vigoare.

Sediul materiei
– Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice – Capitolul II (art. 7 – 12); Capitolul IV (art. 44 – 45);
– Hotărârea nr. 11/2016 privind constituirea comisiilor de insolvență la nivel central și teritorial prevăzute de Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice;
– H.G. nr. 419/2017 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2015;
– Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– Legea nr. 36/1995 a notarilor publici și a activității notariale;
– Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Limitele controlul administrativ/profesional

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (8) din Legea nr. 151/2015, controlul profesional al administratorului procedurii/lichidatorului se exercită în condiţiile legii speciale a profesiei, precum şi de Ministerul Justiţiei prin inspectorii generali de specialitate.

Din economia textului de lege rezultă următoarele:
– activitatea administratorului procedurii/lichidatorului este supusă controlului profesional
– condiţiile exercitării controlului profesional
– structurile cu atribuţii de control profesional, între care Ministerul Justiției ocupă un loc central, având competență de control asupra tuturor celor patru categorii socio-profesionale (executorii judecătorești, notarii publici, avocații și practicienii în insolvență).

Deşi această prevedere face referire numai la noţiunea de „control profesional”, care se exercită, așa cum am arătat, în condiţiile legii speciale a profesiei, precum şi de Ministerul Justiţiei[1], prin inspectorii generali de specialitate, apreciem că administratorului procedurii/lichidatorului îi este aplicabil întregul set de dispoziţii ce vizează lanţul cauzal al răspunderii disciplinare[2] (în procedura insolvenței persoanei fizice), potrivit statutului fiecărei profesii : 1. Identificarea faptei (control profesional sau analiză sesizare); 2. Calificarea faptei ca abatere disciplinară; 3. Exercitarea acţiunii disciplinare; 4. Judecarea acţiunii; 5. Aplicarea sancțiunii disciplinare.

Scopul controlului profesional constă în prevenirea situaţiilor de încălcare a legii în activitatea administratorului procedurii/lichidatorului judiciar (în procedura insolvenței persoanei fizice), identificarea eventualelor deficienţe sau vulnerabilităţi și corijarea conduitei acestuia.

Finalitatea acestui control poate îmbrăca, după caz, următoarele forme:
– formularea de recomandări;
– exercitarea acţiunii disciplinare, în cazul executorilor judecătorești și notarilor publici;
sesizarea altor organe: a) organele disciplinare ale profesiilor de practician în insolvenţă şi avocat, în vederea exercitării acţiunii disciplinare; b) organele fiscale; c) organele de urmărire penală.

Din interpretarea sistematică a prevederilor actelor normative enunțate, rezultă că, spre deosebire de executori judecătorești și notari publici, ministrul justiţiei nu are prerogativă disciplinară cu privire la avocaţi și la practicienii în insolvență în aplicarea procedurii insolvenței persoanei fizice. Astfel, observăm, pe de o parte, că art. 12 alin. (8) din Legea nr. 151/2015 constituie o normă de trimitere, iar pe de altă parte, Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare și O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la care face trimitere textul menționat, nu prevăd și ministrul justiției în sfera titularilor acțiunii disciplinare.

Obiectul controlului

1. Respectarea legii în desfășurarea procedurii insolvenţei persoanei fizice

2. Organizarea şi evidenţele biroului administratorului/lichidatorului – registre şi dosare instrumentate (și păstrate) în materia insolvenţei persoanei fizice

Dacă respectarea legii reprezintă o obligație profesională cu caracter general a administratorilor procedurii și a lichidatorilor, tradusă în obligativitatea întocmirii actelor procedurale și a efectuării operațiunilor materiale în conformitate cu dispozițiile legale care le reglementează, organizarea şi evidenţele birourilor acestora constituie elemente care necesită o abordare atentă și deopotrivă responsabilă.

Astfel, în cazul notarilor publici și executorilor judecătorești legislația privind statutul celor două profesii prevede dispoziții clare referitoare la modul de exercitare a activității și la standardele organizatorice. Aceștia își pot desfășura activitatea în cadrul unui birou individual, în cadrul unui birou de notari/executori asociați sau în cadrul unei societăți profesionale, fără ca prin efectul asocierii să își piardă dreptul la biroul individual.

Funcționarea biroului în condiții de legalitate presupune dovada existenței reale a sediului (act de proprietate, contract de închiriere, etc.), precum și un spațiu locativ corespunzător, cu dotări logistice minimale. În acest sens, opinăm că un spațiu format dintr-o singură cameră nu asigură o desfășurare normală a activității, având în vedere că nu este asigurat, cel puțin, spațiul de lucru cu publicul și spațiul de depozitare a arhivei (registre și dosare pe rol sau închise). De asemenea, considerăm că un spațiu locativ ce prezintă infiltrații, risc seismic major (clasificat ca atare) ori risc evident de incendiu (ex. instalații electrice improvizate, etc.) nu ar trebui apreciat ca fiind corespunzător desfășurării activității și, pe cale de consecință, nu ar trebui acordat avizul de funcționare a biroului/societății profesionale, motivat de pericolul potențial la care este expusă arhiva.

În același registru exemplificativ, arătăm că lipsa mijloacelor electronice de comunicare (ex. telefon, fax, computer, imprimantă) îngreunează considerabil contactul cu părțile (și, în general, lucrul cu publicul), având în vedere că acest serviciu este de interes public.

Prin urmare, raportat la cadrul normativ anterior menționat, considerăm că executorii judecătorești și notarii publici au, între altele, următoarele obligații cu privire la organizarea biroului:
– ținerea/păstrarea corectă a registrelor și, după caz a dosarelor ori mapelor;
– conservarea arhivei;
– respectarea programului de lucru;
– dotarea logistică corespunzătoare desfășurării activității.

Opinăm că arhiva constituită în procedura insolvenței persoanei fizice este distinctă de cea constituită în desfășurarea activității de executor judecătoresc, respectiv de notar public.

Pentru identitate de rațiune, având în vedere norma de trimitere prevăzută la art. 12 alin. (8) din Legea nr. 151/2015, dar și referirile repetate din cuprinsul acestui act normativ la noțiunea de „dosar”, apreciem că șablonul organizatorico-funcțional descris mai sus se aplică, în egală măsură, și activității desfășurate de practicienilor în insolvență avocaților și în procedura insolvenței persoanei fizice.

Totuși, în vederea asigurării unei reglementări unitare cu privire la organizarea și funcționarea birourilor cele patru categorii profesionale, precum și la depozitarea și conservarea arhivei constituită în procedura insolvenței persoanei fizice, propunem modificarea și completarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2015.

În concluzie, din analiza prevederilor actelor normative mai sus arătate, se constată o extindere a competenței de control administrativ/profesional a Ministerului Justiției cu privire la două categorii profesionale (avocații și practicienii în insolvență), în domeniul insolvenței persoanei fizice.

Obiectul acestei forme de control vizează respectarea dispozițiilor legale în desfășurarea procedurii insolvenţei persoanei fizice, de către executorii judecătorești, notarii publici, avocații și practicienii în insolvență, în calitatea lor de administratori ai procedurii sau de lichidatori, precum și organizarea şi evidenţele birourilor acestora, respectiv registrele şi dosarele constituite în materia insolvenţei persoanei fizice.

Pentru modul nelegal de întocmire a actelor de procedură, pentru nerespectarea termenelor imperative sau, după caz, prohibitive, precum și pentru încălcarea oricăror obligații profesionale în aplicarea procedurii insolvenței persoanei fizice, aceștia răspund disciplinar, în condițiile legii speciale a profesiei.


[1] Ministerul Justiţiei a dobândit competenţă extinsă.
[2] Cu precizările pe care le vom arăta în continuare.


Octav-Lucian Păun
Inspector, Ministerul Justiţiei

Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.