Senatul României. Dezbatere ref. impactul activității de marketing în sectorul produselor din tutun asupra tinerilor
23 martie 2018 | JURIDICE.ro
Miercuri, 21 martie 2018, Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi și Comisia pentru sănătate din Senat, în colaborare cu Membrii Inițiativei România 2035 Fără Tutun, au organizat o dezbatere cu tema „Impactul activităților de marketing ale industriei tutunului asupra sănătății și respectării drepturilor fundamentale ale copiilor și tinerilor din România – fermitate și consecvență în politicile publice de control al consumului de tutun“, potrivit unui comunicat.
În contextul în care rezultatele anchetelor epidemiologice indică o situație alarmantă în ceea ce privește consumul de tutun în rândul copiilor și adolescenților din România, se impune adoptarea de urgență a unor măsuri care să accelereze scăderea numărului de tineri care încearcă și ulterior continuă consumul produselor din tutun.
În prezent, se estimează că 11,2% dintre copiii şcolarizaţi cu vârsta între 13 şi 15 ani fumează constant, iar 34% dintre copiii cu vârsta între 13 și 15 ani afirmă că au fumat cel puțin o dată.
În ciuda restricțiilor parțiale existente, expunerea minorilor la publicitate și acțiuni de promovare a produselor din tutun este foarte mare. Organizatorii au atras atenția asupra faptului că „vânzarea promoțională” a produselor din tutun, însoțită de campanii publicitare atractive contribuie la creșterea numărului de consumatori adolescenți de tutun, ceea ce conduce la concluzia că nu sunt asigurate drepturile copiilor și tinerilor prevăzute în Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului privind protecția față de orice mijloc de comunicare în masă care le poate fi dăunător, protecția față de orice formă de vătămare, dreptul la cea mai bună stare de sănătate, protecția față de efectele oricărei forme de drog, protecția față de orice formă de exploatare.
Totodată, în Decizia nr. 29 din 27 ianuarie 2016, Curtea Constituțională a României a reținut faptul că, în domeniul combaterii consumului de tutun, există dispoziţii constituţionale care impun statului o serie de obligaţii ce presupun măsuri legislative adecvate pentru implementare, astfel încât să fie asigurată protecţia drepturilor constituţionale ale cetăţenilor, inclusiv dreptul copiilor şi tinerilor la un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor
În acest context, membrii celor doua Comisii parlamentare prezente la dezbateri și-au asumat elaborarea unor inițiative legislative care să îndepărteze orice surse de publicitate și promovare, directă și indirectă, pentru produsele din tutun. În acest fel, va putea fi asigurată respectarea angajamentului de stat semnatar al Convenției Cadru a Organizației Mondiale a Sănătății privind Controlul Tutunului, transpusă în legislația națională prin Legea nr. 332/2005, lege care prevede, la art. 13, obligația statelor semnatare de a implementa o interdicție cuprinzătoare asupra oricărei forme de publicitate, promovare și sponsorizare pentru produsele din tutun.
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro