Secţiuni » Secţiuni speciale
Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesionişti
BarouriInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatReviste juridiceSistemul judiciarTop LegalUniversitaria
TOP LEGAL
CorporatePlatinum members
Print Friendly, PDF & Email

Sancțiunile și amenzile prevăzute de GDPR
31.03.2018 | Daniel CÎRSTEA

Daniel Cîrstea

Daniel Cîrstea

Partea finală a Regulamentului (UE) 2016/679 privind prelucrarea datelor cu caracter personal este și partea care ”doare” cel mai tare – dacă nu ar fi fost această parte, probabil ca tot ce este reglementat înaintea acestei părți de Regulament nu ar fi fost de interes pentru persoanele vizate, respectiv, dacă sancțiunile se păstrau ca și până acum.

Capitolul sancțiuni din Regulament a fost cel mai mediatizat, pentru că sancțiunile sunt foarte mari și atunci și măsurile de conformare sunt necesare. Regulamentul stabilește două tipuri de sancțiuni: sancțiuni corective și amenzi administrative, dar, în același timp, Regulamentul prevede posibilitatea fiecărui stat membru de a stabili și alte tipuri de sancțiuni, inclusiv de natură penală, care vor fi stabilite prin dreptul intern al fiecărui stat membru.

Sancțiunile corective sunt stabilite de către autoritățile de supraveghere competente și sunt prevăzute un număr de zece sancțiuni în acest sens, pornind de la avertizări sau mustrări pana la limitarea accesului, interdicția prelucrării datelor, dispunerea rectificării, ștergerea datelor, amenzi administrative, retragerea certificărilor ș.a.m.d. Important ar fi de reținut că aceste sancțiuni corective se pot aplica în completarea amenzilor administrative.

Amenzile administrative sunt reglementate cu privire la două categorii de fapte: primă categorie prevede sancțiuni de până la 10 milioane de euro sau, în cazul unei întreprinderi, de până la 2% din cifra de afaceri mondială, iar a doua categorie prevede sancțiuni de până la 20 de milioane de euro sau, în cazul unei întreprinderi, de până la 4% din cifra de afaceri mondială.

Se constată că în cazul în care este vorba despre persoane care nu sunt întreprinderi – întreprinderea fiind definită de Regulament ca fiind orice persoană fizică sau juridică, care desfășoară activități economice în orice formă de asociere – limitele maxime sunt stabilite până la 10 milioane de euro, respectiv până la 20 de milioane de euro. În cazul în care vorbim de întreprinderi, atunci limitele sunt de până la 10 milioane de euro sau de până la 2% sau până la 20 de milioane de euro sau de până la 4%, luându-se în calcul valoarea cea mai mare a amenzii. Regulamentul a avut în vedere faptul că pentru o corporație foarte mare valoarea limita de 20 de milioane de euro poate sa nu reprezinte o amendă mare și atunci a prevăzut posibilitatea ca raportarea sa se facă si la cifra de afaceri mondială, caz in care, dacă este mai mare, înseamnă că aceasta va fi amenda administrativă.

De asemenea, o sancțiune similară celei mai aspre prevăzută de Regulament se aplică și în cazul în care se încalcă un ordin al Autorității de Supraveghere, prin care se stabilesc măsuri corective, adică în măsura în care s-au stabilit măsuri corective și nu sunt respectate, acestea nu sunt aduse la îndeplinire, atunci Autoritatea de Supraveghere are, de asemenea, posibilitatea să aplice această amendă de până la 20 de milioane de euro și de până la 4% din cifra de afaceri mondială. Se observă că Regulamentul stabilește limitele maxime ale amenzii, urmând ca fiecare autoritate de supraveghere să determine în concret cuantumul amenzii aplicate în raport de criterii care sunt stabilite de acest Regulament.

O situație specifică este prevăzută de Regulament în cazul autorităților publice. Astfel, Regulamentul nu prevede amenzi administrative și lasă la latitudinea statelor membre să stabilească posibilitatea de a aplica amenzi administrative autorităților publice. În schimb, autoritățile publice pot fi supuse sancțiunilor corective stabilite de Autoritatea de Supraveghere.

Avocat Daniel Cîrstea
Partner DRAGNE & ASOCIAȚII

* Opinie susținută în cadrul Conferinței Probleme dificile de dreptul internetului (ed. 2). Regulamentul General privind Protecția Datelor este deja în vigoare, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)


Aflaţi mai mult despre , , , ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.