Achiziţii publiceAfaceri transfrontaliereArbitrajAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiContencios administrativContravenţiiCorporateCyberlawData protectionDrept civilDrept comercialDrept constituţionalDrept penalDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiDreptul UEEnergieExecutare silităFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăLITIGIIMedia & publicitateMedierePiaţa de capitalProcedură civilăProprietate intelectualăProtecţia consumatorilorProtecţia mediuluiTelecom
 
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
Înregistrările video şi transcripturile sunt accesibile pentru membri şi parteneri. Cheltuială deductibilă fiscal. Reducere 39,6 euro pentru avocaţii din barourile Bucureşti, Ilfov, Dolj, Timiş, Prahova şi Sibiu. Se acordă 20 de puncte de pregătire profesională. UNBR încurajează extinderea naţională, detalii aici. Reducere 19,8 euro pentru executorii Camerei Executorilor Bucureşti, membrii UNELM şi notarii Camerei Notarilor Publici Bucureşti.
Abonare newsletter oficial JURIDICE.ro

Print Friendly, PDF & Email

CCR pendinte: art. 3 alin. (1) lit. (e) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru. UPDATE: dispozițiile din Constituție invocate

13.04.2018 | Mihaela MAZILU-BABEL, Andrei Alexandru MARCU
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

Andrei Alexandru Marcu

Andrei Alexandru Marcu

13.04.2018: În urma solicitării realizate în temeiul Legii nr. 544/2001, Tribunalul București ne-a comunicat că autorul excepției a arătat că dispozițiile art. 3 alin. (1) lit. (e) și (f) din O.U.G. nr. 80/2013 ar încălca drepturile prevăzute de art. 1 alin. (3) și (5), art. 21 alin. (2) și (3), art. 24 alin. (1), art. 61 alin. (1) și art. 115 alin. (6) din Constituția României:

Art. 1 (extras) – Statul român
(3) România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale poporului român şi idealurilor Revoluţiei din decembrie 1989, şi sunt garantate.
(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.

Art. 21 (extras) – Accesul liber la justiție
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.

Art. 24 (extras) – Dreptul la apărare
(1) Dreptul la apărare este garantat.

Art. 61 (extras) – Rolul şi structura
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.

Art. 115 (extras) – Delegarea legislativă
(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

***

03.04.2018: În data de 30.03.2018 s-a constituit un nou dosar (470D/2018) pe rolul Curţii Constituţionale, urmând a fi analizate dispoziţiile art. 3 alin. (1) lit. (e) și (f) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru (cauza Ion Dragoș Talianu).

Conform motorului de căutare de pe pagina Curții Constituționale, acesta este primul dosar în care dispozițiile art. 3 alin. (1) lit. (e) formează obiectul unui control de constituționalitate, cealaltă dispoziție fiind analizată anterior și în curs de analizare în cadrul altor dosare (e.g. decizia nr. 231/2016, decizia nr. 624/2017, dosar nr. 2680D/2016).

Instanţa de trimitere este Tribunalul București, care la același termen în care a admis cererea de sesizare a Curții Constituționale, a admis și excepția netimbrării cererii și a anulat în consecință cererea ca netimbrată.

Nici pe portalul instanțelor de trimitere, şi nici pe portalul Curţii Constituţionale nu se precizează în raport de ce dispoziţii din Constituţie se va realiza controlul de constituţionalitate.

Dispoziţiile criticate au următorul conţinut normativ:

Art. 3 (extras)
(1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecătoreşti, se taxează astfel:
e) între 50.001 lei şi 250.000 lei – 2.105 lei +2% pentru ce depăşeşte 50.000 lei;
f) peste 250.000 lei – 6.105 lei + 1% pentru ce depăşeşte 250.000 lei.

Andrei Alexandru Marcu (text și selecție)
Student, Facultatea de Drept, Universitatea „Ovidius” Constanţa

dr. Mihaela Mazilu-Babel (coordonator)


Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.


Irina Maria STANCU


Oana ISPAS


Radu Slăvoiu


Livia Dianu-Buja


Ștefania Stoica


Luminița Malanciuc


Ioana-Olivia Voicu


Eduard Toma-Apostol


Florina-Lăcrămioara Drăgan