Achiziţii publiceAfaceri transfrontaliereArbitrajAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiContencios administrativContravenţiiCorporateCyberlawData protectionDrept civilDrept comercialDrept constituţionalDrept penalDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiDreptul UEEnergieExecutare silităFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăLITIGIIMedia & publicitateMedierePiaţa de capitalProcedură civilăProprietate intelectualăProtecţia consumatorilorProtecţia mediuluiTelecom
 
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
Print Friendly, PDF & Email

Consiliul Concurenței. Rezultatele anchetei sectoriale privind comerțul electronic

4 mai 2018 | JURIDICE.ro

Joi, 3 mai 2018, Consiliul Concurenței a publicat rezultatele anchetei sectoriale privind comerțul electronic, potrivit unui comunicat al Consiliului Concurenței.

Din datele analizate de Consiliul Concurenței a reieșit un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de prețuri, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor fiind distorsionate, iar percepția clienților cu privire la preţul real (prețul de referință) fiind deformată.

Astfel:
– la aproximativ 80% din produsele monitorizate, prețul de referință, la care se aplică reducerea, afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege
– în cazul a 29% dintre produsele monitorizate în cadrul campaniei de Black Friday 2017, preţul de referință a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile, fapt care denotă o majorare artificială a acestuia
– mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la prețuri promoționale, o parte din produse având preț redus o perioadă mare de timp, sens în care Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor
– sursa principală a reducerilor de prețuri constă în negocierea unor discount-uri importante cu furnizorii, ceea ce este nefavorabil retaileriilor care nu au o poziție semnificativă pe piață
– din perspectiva cererei și a ofertei, piaţa românească a comerțului electronic este insuficient de matură
– ponderea comerţului electronic în totalul sectorului de retail a crescut în perioada 2012-2017, dela 1,3% la 5,6%
– în anul 2017, vânzările realizate de Black Friday au reprezentat 7% din vânzările realizate în tot anul
– la nivelul anului 2018, ponderea utilizatorilor de internet din România care au apelat, în ultimele 12 luni, la comerţul online pentru achiziţia de bunuri sau servicii a crescut la 16%, comparativ cu 12% în anul 2106.

În urma anchetei, Consiliul Concurenței consideră necesară modificarea cadrului legal, în sensul instituirii obligației ca fiecare comerciant online să afișeze, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi a preţului practicat în ultimele 30 de zile.

Autoritatea de concurență recomandă comercianților ca, pentru eliminarea suspiciunilor privind veridicitatea reducerilor aplicate, să pună la dispoziția clienților un mecanism prin care aceștia să aibă posibilitatea să verifice istoricul prețului, chiar în lipsa unei obligații legale în acest sens.

Bogdan Chirițoiu, Președintele Consiliului Concurenței: „Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial prețul de referință în cadrul promoţiilor (ex. Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu.”

:: Raportul


Aflaţi mai mult despre , ,

Lasă un răspuns

Important
Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile publicate sub numele real care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.