Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Protocol CSM – SRI 2012. UPDATE: Alina Ghica: Niciodată nu au fost furnizate informaţii către SRI. Precizări CSM. Simona Marcu: Nu au existat informări dinspre CSM spre SRI
19.07.2018 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

19 iulie 2018: Simona Marcu, președintele Consiliului Superior al Magistraturii, a declarat, potrivit mediafax.ro„Acest protocol a fost încheiat de Consiliul Superior al Magistraturii într-o altă componenţă, dar în actuala formulă, imediat ce am luat cunoştinţă despre acest document, am luat măsuri pentru denunţarea lui. Verificând documentele existente la Consiliu, pot să vă spun cu certitudine că nu au existat informări dinspre Consiliu către Serviciul Român de Informaţii. Nu s-a transmis niciun fel de informare. Au existat documente trimise de către Serviciul Român de Informaţii, dar ele au urmat regimul documentelor clasificate. Oricum, am declanşat o operaţiune vastă, am solicitat tuturor instanţelor şi parchetelor să transmită protocoalele şi să ia măsuri pentru desecretizarea acestora.”

***

8 mai 2018: Luni, 7 mai 2018, Consiliul Superior al Magistraturii a publicat următoarele precizări, potrivit unui comunicat CSM:
– Consiliul Superior al Magistraturii a iniţiat atât procedura de denunţare a protocolului, în luna martie a anului 2017, cât şi de desecretizare a acestuia, iar în îndeplinirea obiectivului de transparentizare a activităţii sale a dispus, de îndată ce a fost posibil, publicarea conţinutului său;
– consecvent politicii instituţionale consacrate de măsurile luate în perioada exercitării mandatului său, Consiliul asigură întreaga societate că, exclusiv prin intermediul mecanismelor procedurale existente, declanşate din propria sa iniţiativă, vor fi evaluate toate situaţiile susceptibile de a fi generat eventuale abateri de la prevederile legii;
– Consiliul reafirmă că îşi va exercita toate prerogativele constituţionale şi legale în îndeplinirea rolului său de garant al independenţei justiţiei, urmând să aducă la cunoştinţa publicului propriile concluzii, după derularea cu obiectivitate a procedurilor, în respectul drepturilor tuturor persoanelor vizate.

***

Vineri, 4 mai 2018, Consiliul Superior al Magistraturii a publicat un protocol privind organizarea cooperării între Serviciul Român de Informaţii şi Consiliul Superior al Magistraturii pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, potrivit legii, încheiat în anul 2012.

În acest context, judecător Alina Nicoleta Ghica, fostul preşedinte al CSM la data semnării documentului, a declarat, potrivit mediafax.ro: „Discuţiile privind oportunitatea încheierii unui protocol cu Serviciul Român de Informaţii au fost iniţiate în 2011. Pe tot parcursul anului 2011, au avut loc dezbateri publice pe această temă în cadrul unei comisii din Consiliul Superior al Magistraturii. În 2012, doar s-a concretizat semnarea acestui protocol. Cadrul legal privind accesul la informaţii clasificate era diferit în 2012 faţă de anul 2014, din momentul intrării în vigoare a noului Cod de Procedură Penală, care a oferit accesul la informaţii clasificate tuturor magistraţilor. În 2012, nu toţi magistraţii puteau avea acces la informaţiile clasificate, pentru că era necesară obţinerea unui certificat ORNISS. Potrivit Legii 182/2002 – un lucru extrem de important – Serviciul Român de Informaţii era – şi este în continuare – autoritatea desemnată de Securitate pentru protecţia inclusiv fizică a informaţiilor clasificate. Lecturând protocolul, o să vedeţi că acesta a vizat în principal această chestiune, respectiv protecţia fizică a informaţiilor clasificate. 

Niciodată nu au fost furnizate informaţii către SRI, pentru un simplu motiv: întreaga activitate a CSM era publică. Nu aveam ce informaţii să transmitem către SRI. Sigur că SRI trebuia să transmită informaţiile clasificate, eram destinatari ai acestor informaţii. Lecturând protocolul, trebuie să remarcăm că raţiunea acestuia se găseşte în principal în competenţelor SRI de autoritate desemnată în protecţia informaţiilor clasificate. Încă din preambulul protocolului, se observă că formulările din protocol sunt redări fidele ale dispoziţiilor art.1, 2 şi 24 din Legea 51/1991 şi din art. 34 din Legea 182/2002. Practic, s-au preluat aceste texte de lege în conţinutul protocolului pentru un simplu motiv că la acel moment nu toţi magistraţii aveau acces la informaţiile clasificate. Ţin să subliniez: CSM nu a transmis niciodată informaţii către SRI pentru că nu aveam ce tip de informaţii să transmitem. Una dintre raţiunile a fost protecţia fizică a informaţiilor clasificate. Era imperios necesar (protocolul, n.r.), în considerarea calităţii SRI în ceea ce priveşte autoritate desemnată prin lege privind protecţia fizică a informaţiilor clasificate. Protocolul s-a axat fix pe această chestiune. Nimic în plus, nimic în minus.

Să ţinem cont că CSM este un organ administrativ prin excelenţă, cu atribuţii jurisdicţionale doar în materie disciplinară, iar în materie disciplinară, vă pot spune că şi în ceea ce priveşte Secţia pentru judecători şi Secţia pentru procurori, nu au existat informări ale SRI, iar acest lucru este verificabil, pentru că protocolul a rămas în biroul de informaţii clasificate, unde toată lumea avea acces la el. (..) Niciuna dintre ele (prevederile din cadrul protocolului, n.r.) nu afectează independenţa justiţiei cu atribuţiile CSM. Din contră, există o prevedere foarte explicită care se referă la protecţia drepturilor şi libertăţilor persoanelor. Există o prevedere expresă. Informaţiile clasificate care puteau fi furnizate de către SRI trebuiau să nu afecteze drepturile şi libertăţile persoanelor. Din punctul meu de vedere, la acel moment a fost o chestiune necesară, având în vedere cadrul legal de la acel moment. Ulterior, lucrurile s-au schimbat în 2014.”

:: Protocolul

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.