Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 
Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la condițiile în care cota redusă de TVA se aplică în cazul fotografiilor. UPDATE: Hotărârea CJUE (favorabilă contribuabilului)
06.09.2019 | Mihaela MAZILU-BABEL

Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

06 septembrie 2019: Curtea declară:

1) Pentru a fi considerate obiecte de artă care pot beneficia de cota redusă a taxei pe valoarea adăugată (TVA), în temeiul articolului 103 alineatul (1) și alineatul (2) litera (a) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată coroborat cu articolul 311 alineatul (1) punctul 2 din această directivă, precum și cu anexa IX partea A punctul 7 la aceasta, fotografiile trebuie să îndeplinească criteriile prevăzute la punctul 7, în sensul că au fost realizate de creatorul lor, imprimate de acesta sau sub supravegherea lui, semnate și numerotate în limita a 30 de copii, cu excluderea oricărui alt criteriu, în special aprecierea de către administrația fiscală națională competentă a caracterului lor artistic.

2) Articolul 103 alineatul (1) și alineatul (2) litera (a) din Directiva 2006/112 coroborat cu articolul 311 alineatul (1) punctul 2 din această directivă, precum și cu anexa IX partea A punctul 7 la aceasta trebuie interpretat în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în litigiul principal, care limitează aplicarea cotei reduse a TVA‑ului numai la fotografiile care prezintă un caracter artistic, în măsura în care existența acestuia din urmă este condiționată de o apreciere a administrației fiscale naționale competente care nu este exercitată în limitele unor criterii obiective, clare și precise stabilite de această reglementare națională, care să permită determinarea cu precizie a fotografiilor cărora respectiva reglementare le rezervă aplicarea acestei cote reduse, astfel încât să se evite să se aducă atingere principiului neutralității fiscale. (s.n. – M.M.-B.)

:: hotărârea CJUE

***

11 martie 2019: Avocatul general propune:

„1) Articolul 103 alineatul (2) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată coroborat cu punctul 7 din partea A din anexa IX la această directivă trebuie interpretat în sensul că impune numai ca fotografiile să fie realizate de autorul acestora, să fie imprimate de el sau sub controlul său, să fie semnate și numerotate în limita a 30 de copii, în toate formatele și pe toate suporturile, pentru a putea beneficia de cota redusă a TVA‑ului.

2) Articolul 103 alineatul (2) din Directiva 2006/112 trebuie interpretat în sensul că statele membre au dreptul, sub rezerva respectării securității juridice și a neutralității fiscale, de a aplica cota redusă numai anumitor categorii de obiecte enumerate în partea A din anexa IX la această directivă, definite în mod obiectiv și neechivoc. În schimb, statele membre nu sunt abilitate să aplice obiectelor menționate cerințe suplimentare, întemeiate pe criterii vagi sau care lasă o marjă largă de apreciere autorităților însărcinate cu aplicarea dispozițiilor fiscale, precum caracterul artistic al unui obiect.” (s.n. – M.M.-B.)

:: concluzii AG

***

08 mai 2018: Judecătorul suprem francez specializat doar în contencios administrativ se întreabă în legătură cu beneficiul cotei reduse de TVA în cazul fotografiilor (C-145/18).

Situația de fapt:
1. materia UE: fiscalitate, taxă pe valoare adăugată
2. necesitatea de a afla dacă dreptul UE incident ar impune, pentru a beneficia de cota redusă a taxei pe valoare adăugată numai realizarea fotografiilor de către autorul acestora, imprimarea lor de acesta sau sub controlul său, semnarea și numerotarea lor în limita a 30 de exemplare, în toate formatele și pe toate suporturile;
3.1. dacă da, necesitatea de a afla dacă nu e totuși permis statelor membre să excludă de la beneficiul cotei reduse a taxei pe valoarea adăugată fotografii care nu au, în plus, un caracter artistic;
3.2. dacă nu, necesitatea de a afla ce alte condiții trebuie să îndeplinească fotografiile pentru a putea beneficia de cota redusă a taxei pe valoarea adăugată, mai precis, necesitatea de a afla dacă nu cumva trebuie acestea să aibă în special un caracter artistic;
4. în plus, necesitatea de a afla dacă nu cumva aceste condiții:
4.1. trebuie interpretate în mod uniform în cadrul UE;
4.2. sau, de fapt, fac trimitere la dreptul fiecărui stat membru și mai ales la cel în materie de proprietate intelectuală.
5. pentru întreg cuprinsul hotărârii de sesizare a Curții de Justiție, a se vedea aici (nu înțeleg de ce în Franța aceste documente sunt disponbile on-line, spre a putea fi consultate de orice persoană interesată la distanță de un click, iar în România, acestea nu sunt publicate on-line spre a putea fi ușor consultate).

Dispoziții incidente: dispozițiile articolelor 103 și 311 din Directiva 2006/112/CE și ale punctului 7 din partea A din anexa IX la aceasta

Articolul 103

(1) Statele membre pot prevedea ca respectiva cotă redusă sau una dintre cotele reduse pe care le aplică în conformitate cu articolele 98 și 99 să se aplice, de asemenea, importului de obiecte de artă, obiecte de colecție și antichități, astfel cum sunt definite la articolul 311 alineatul (1) punctele 2, 3 și 4.
(2) În cazul în care statele membre își exercită opțiunea în temeiul alineatului (1), ele pot aplica, de asemenea, cota redusă următoarelor operațiuni:
(a) livrarea de obiecte de artă, de către creatorul lor sau de către succesorii acestuia;
(b) livrarea de obiecte de artă, în mod ocazional, de către o persoană impozabilă alta decât un comerciant persoană impozabilă, atunci când obiectele de artă au fost importate de persoana impozabilă însăși sau atunci când acestea i-au fost livrate de creatorul lor sau de succesorii lui sau atunci când acestea i-au conferit dreptul de deducere totală a TVA
.

Articolul 311

(1) În sensul prezentului capitol și fără a aduce atingere altor dispoziții comunitare, se aplică următoarele definiții:
1. „bunuri second-hand” înseamnă bunuri mobile corporale, care pot fi reutilizate, în aceeași stare sau după reparații, altele decât obiecte de artă, obiecte de colecție sau antichități și altele decât metale prețioase sau pietre prețioase, astfel cum sunt definite de statele membre;
2. „obiecte de artă” înseamnă obiectele enumerate în anexa IX partea A;
3. „obiecte de colecție” înseamnă obiectele enumerate în anexa IX partea B;
4. „antichități” înseamnă obiectele enumerate în anexa IX partea C;
5. „comerciant persoană impozabilă” înseamnă orice persoană impozabilă care, în cursul activității sale economice, cumpără sau afectează pentru nevoile întreprinderii sale sau importă, în scopul revânzării, bunuri second-hand, obiecte de artă, articole de colecție sau antichități, fie că respectiva persoană impozabilă acționează în nume propriu sau în contul altei persoane, în temeiul unui contract pe baza căruia se plătește un comision la cumpărare sau la vânzare;
6. „organizator al unei vânzări prin licitație publică” înseamnă orice persoană impozabilă care, în cursul activității sale economice, oferă bunuri spre vânzare prin licitație publică în vederea remiterii acestora ofertantului celui mai competitiv;
7. „comitent al unui organizator al unei vânzări prin licitație publică” înseamnă orice persoană care transmite bunuri unui organizator al unei vânzări prin licitație publică în temeiul unui contract pe baza căruia se plătește un comision la vânzare.
(2) Statele membre nu consideră ca obiecte de artă obiectele enumerate la punctele 5, 6 sau 7 din anexa IX partea A.
(3) Contractul pe baza căruia se plătește comision la vânzare, prevăzut la alineatul (1) punctul 7, este necesar să prevadă că organizatorul vânzării propune bunurile pentru licitație publică în nume propriu, dar în contul comitentului său, și remite bunurile, în nume propriu, dar în contul comitentului său, ofertantului celui mai competitiv căruia îi sunt adjudecate bunurile în cadrul licitației publice.

ANEXA IX
OBIECTE DE ARTĂ, OBIECTE DE COLECȚIE ȘI ANTICHITĂȚI PREVĂZUTE LA ARTICOLUL 311 ALINEATUL (1) PUNCTELE 2, 3 și 4
PARTEA A
Obiecte de artă (extras)
7. fotografii realizate de artist, imprimate de acesta sau sub supravegherea lui, semnate și numerotate în limita a 30 de copii, în toate formatele și pe toate suporturile.


Aflaţi mai mult despre ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.